1. Norske innspill vil prege den nye Toyota bZ4X
Jeg ønsker å...

Norske innspill vil prege den nye Toyota bZ4X

I 2013 var forberedelsene til å bygge elbilen Toyota bZ4X kommet så langt at tiden var inne til å starte studier i felten. Forholdene på det norske markedet åpnet nye muligheter og skapte nysgjerrighet og motivasjon til å lære, forske og undersøke. I alle årene siden har Toyota Norge jevnlig vært vertskap for en lang rekke grupper med forskjellige spesialister som arbeider med utviklingen av Toyota bZ4X. Flere hundre personer har vært involvert.
toyota bz4x

Helt siden 2013 har han sammen med kolleger i Toyota Norge hatt en lang rekke møter med de forskjellige gruppene som har vært involvert i bZ-utviklingen og levert viktige innspill til utviklingen av Toyota bZ4X.

- Hva har vært annerledes denne gangen, sammenliknet med andre Toyota-lanseringer?

- For første gang har den typiske kundeprofilen for å utvikle en Toyotamodell ikke vært Luigi fra Milano, Volker fra Frankfurt eller Jean fra Marseille, forteller Rygh. Nå har vi snakket om Eirik fra Oslo. I disse årene, gjennom alle disse møtene, har hensikten vært å utvikle en bilmodell som er best mulig tilpasset krevende kunder med erfaring fra et elbilmarked, bilinteresserte personer som norske Eirik. I utviklingen av bZ4X har det norske bilmarkedet for første gang vært verdens viktigste for Toyota!

  • - Utviklingen av Toyota Prius 4x4 var en del av læreprosessen både for oss i Toyota Norge og medarbeidere fra Toyota i andre land som arbeider med produktutvikling. Alle stilte med viktige erfaringer som bidro til å finne gode former for samarbeid og utvikle gode tekniske løsninger. Det har selvsagt hatt innflytelse på samarbeidet om bZ4X. Norske forhandlere har vært også involvert og norske bilkjøpere har kommet med meninger, uttalelser og innspill om behov, vaner og krav gjennom kundeintervjuer og gruppesamtaler.

    - Hvor viktig vårt lille land har vært for Toyota og utviklingen av bZ4X bekreftes av at også representanter for toppledelsen, med presidenten for TMC, Akio Toyoda i spissen, besøkte Norge i 2018 som et ledd i utviklingsprosessen.

- Hvilke spesielle norske forhold har påvirket utviklingen? Har du noen eksempler?
  • - Gjennom samtaler, intervjuer og spørreundersøkelser, har de som har jobbet med utviklingen av bZ4X fått vite at mange nordmenn har hytte og vinterferie på fjellet. De vet at enda flere kjører opp i høyden for å gå på ski i helgene om vinteren. De kjenner til at noen tar inn på hoteller og andre overnattingssteder for å nyte de hvite viddene og de bratte bakkene. Det er kaldt, det er langt å kjøre, det må være plass til både passasjerer, sportsutstyr og annen bagasje, forteller Rygh.

  • - For å forstå hva dette «det typisk norske» går ut på, har besøkene fra utlandet også inkludert kolonnekjøring på fjelloverganger og turer til viktige hytteområder og skidestinasjoner. Med å kjøre rundt på den måten har de erfart at nordmenn må krysse snødekte fjelloverganger i vest og nord med kuling fra alle kanter for å komme frem til jul og hjem igjen etterpå – vi har vaner, veier og vinterforhold som stiller en rekke spesielle krav til en bil.

  • - Slike opplevelser og erfaringer og kjennskap til et begrep som kolonnekjøring, er noen av faktorene som har ført til at også den nye modellen kommer med 4x4. De vet dessuten at 60% av bilene som selges i Norge har firehjulsdrift. Også på flere andre måter har norske bilkjøperes preferanser, behov, vaner og atferd bidratt til at kravspesifikasjonen for bZ4X er blitt som den er. Konsekvensen er blant annet at bZ4X blir rommelig, velutstyrt og praktisk – slik nordmenn flest vil at en bil skal være.

- På den praktiske siden kan vi regne med at bilen får et bagasjerom på rundt 500 liter, den kan kjøres med taklast/skiboks og den kan trekke tilhenger. Neppe de største og tyngste hengerne, men en tilhenger som dekker de fleste private behov vil det være mulig å henge på kroken.


«I utviklingen av bZ4X har det norske bilmarkedet for første gang vært verdens viktigste for Toyota!»



- Tom-Fredrik Rygh, Produktsjef Toyota Norge


- Hva med et begrep som «rekkeviddeangst»?

- Den som har opplevd ventetid på høyfjellsoverganger i forbindelse med kolonnekjøring, lærer raskt at behovet for varme i bilen fort kan resultere i rekkeviddeangst. Derfor er de praktiske erfaringene spesialistene hos Toyota har fått i Norge så viktige for de egenskapene som blir lagt inn i bZ4X.

- I vinterlandet Norge ønsker man selvsagt av bilen er god og varm også om vinteren – og helst skal kupéen ha grei temperatur allerede når dagens kjøretur begynner. Toyota kom derfor med fjernstyrt oppvarming allerede i RAV4 plug-in hybrid – og følger nå opp med tilsvarende i bZ4X.

- Alle biler, enten de går på bensin, diesel eller strøm, bruker mer energi om vinteren fordi oppvarming krever mer. Om vinteren trengs varme i vinduer, speilhus, ratt, seter og i kupéen. Dekkvalg, føreforhold og veidekke spiller selvsagt også inn. Og et viktig innspill til utviklingen av bZ4X har vært at det til tross for det økte behovet for energi til varme, ikke må bli for stort misforhold mellom den faktiske rekkevidden om sommeren og vinteren.

- Vet du noe mer konkret om batterikapasitet, effekt og lading?
  • - En viktig utfordring under utviklingen av en elbil, er å velge et balansepunkt mellom rekkevidde, vekt, effekt, plass og pris. Alle disse faktorene spiller inn og vil gjensidig påvirke hverandre. Betydningen av vekt kan illustreres med at en drivstofftank som rommer 50-60 liter skal erstattes av et batteri på flere hundre kilo i et karosseri med samme dimensjoner.

  • - Ønsker om lengst mulig rekkevidde, fører til tyngre og dyrere batterier som tar mer plass. Derfor er noen elbiler tunge og relativt dyre. Rekkevidden kan også økes med å bruke mindre batterier, lettere komponenter eller motorer med lavere effekt og energibehov. Da kan også prisene bli noe rimeligere. Toyota bZ4X vil sannsynligvis komme med en WLTP-rekkevidde på rundt 450 km kombinert med mulighet for rask hurtiglading, som i praksis betyr at bilen kan utnytte høye ladeeffekter og ha kort ladetid underveis.

- Det du forteller gir inntrykk av at det er brukt godt med tid på utviklingen. Hvorfor det?

- Toyota har renommé for kvalitet, slitestyrke og pålitelighet. Det gjelder fra den enkelte del, delenes tilpasning til hverandre, monteringen og videre til funksjonaliteten i daglig bruk både av det mekaniske og elektroniske. Disse verdiene vil bli ivaretatt også i bZ4X. Det blir derfor viktig å levere en bil som har en riktig balanse mellom effekt/ytelser og soliditet/slitestyrke.

At Toyota kan levere batterier med like lang levetid som resten av bilen er for lengst vist i praksis gjennom de millioner av batterier som er del av hybridteknologien. For Toyota er det viktig at også en helt ny, batterelektrisk bil byr på alle de velkjente kvalitetene.

- Det er tydeligvis investert mye i å lansere en bil det er trygt å kjøpe?

- Det skal være like enkelt å velge, kjøpe og eie en Toyota bZ4X som en konvensjonell bil. For å gjøre den nye bilen attraktiv for mange, må det blant annet være enkelt å fylle batteriet både hjemme og langs veien. Lading må kunne gjøres raskt og også betalingsløsningene må være enkle. Toyota har derfor utviklet et ladekort som kan brukes på 70% av hurtigladerne som er offentlig tilgjengelige og løsningen er testet i praksis av eierne av RAV4 plug-in hybrid. Også det å velge elbil blir enkelt og trygt hos Toyota.

- Og det blir ikke bare én bil. Videre frem til 2025 er Toyotas plan å lansere minst 10 bZ-modeller. Med all denne kunnskapen og erfaringen om norske forhold og utviklingen på det norske bilmarkedet, bør derfor ingen være overrasket om det er Norge som blir prioritert når bZ4X skal lanseres og leveringene starter - og også i årene som kommer, avslutter Tom-Fredrik Rygh.