Nå skal vi se litt på hva en bil kan være verdt på forskjellige tidspunkt. Vi ser på det som er gjengs for vanlige merker og modeller her i landet. Det kan være nyttig å vite både om du skal selge en bil, kjøpe en ny og eventuelt bytte inn den du har nå. Spesielle biler og spesielle omstendigheter kan gi en helt annen prisutvikling enn den vi omtaler som vanlig her.
BILBOOM
Nordmenn har gjennomgående hatt en god økonomi gjennom flere år, og det gir seg utslag i at det kjøpes mange nye og velutstyrte biler – både av private og på bedriftsmarkedet. Bortsett fra en nedgang i koronaåret 2020, er 2021 igjen et godt bilsalgsår. Med stort salg av nye biler, blir det etter hvert også mange nyere og fine bruktbiler på markedet.
NYBIL ER FERSKVARE
En bil er som et nystekt brød, den er bare ny en eneste dag. Så fort bilen er overlevert og kjøres ut fra forhandleranlegget, er den en bruktbil. Og for de fleste nybilkjøpere er verditapet eller avskrivningen den største kostnaden ved å ha bil.
Enten man eier, leaser eller leier, ny eller brukt, har alle biler en verdireduksjon som må dekkes inn av den som disponerer bilen. Mens de som leaser og leier, gjerne må betale et forskudd som blant annet sikrer mot verditap, vil den som kjøper og eier en ny bil, først merke verditapet den dagen bilen skal selges videre eller byttes inn.
SLIK SYNKER VERDIEN*
Verditapet på en ny bil er størst det første året, mens eldre biler har et mindre prosentvis tap år for år. Tradisjonelt regner man med følgende verditap:
20% første år
14% fra andre år, synkende til
10 % det sjette og så
10% videre
Det betyr at en bil som koster 400 000 kroner ny, får redusert verdien med 80 000 kroner det første året, 45 000 andre året og 38 000 tredje året og så videre.
Her har du en tabell som viser en tenkt verdiutvikling for biler med forskjellige priser gjennom 7 år: