DRÅPE FOR DRÅPE

DET UMULIGE SKJER

Vi tror at om du kan forflytte deg, er alt mulig. Å hjelpe mennesker til å overgå sine egne forventninger er motivet bak alt vi gjør, og hvert lille forsøk er et skritt mot målet.

Men vi er også på en reise for å oppnå vårt eget umulige mål: Et utslippsfritt samfunn. Vårt første skritt på veien er Mirai, en bil som bare slipper ut vanndråper.

Dette er historien om å få det umulige til å skje, skritt for skritt, dråpe for dråpe.

BILEN SOM BARE SLIPPER UT VANNDRÅPER

 

/

Fra utsiden ser Mirai ut som en hvilken som helst 4-dørs sedan, På alle måter er den like praktisk, sikker og lett å kjøre som en konvensjonell bil, tanken fylles på et par øyeblikk og den går opp til 500 km på én tank. Forskjellen er at tanken på Mirai fylles med hydrogen, ikke bensin.

/

"Hemmeligheten" med Mirai er en avansert brenselcelle som omdanner hydrogengass lagret under trykk til elektrisk energi. Brenselcellebiler på hydrogen er som neste generasjon elektriske biler, med ett par unntak: Det eneste de slipper ut er rent vann. Ingen skadelige utslipp av karbondioksid, nitrogen eller parktikler. Og de trenger heller ikke lades, det er bare å fylle opp tanken like raskt som på konvensjonelle biler.

/

Dråpe for dråpe gjør Mirai det umulige mulig. Over hele verden har forskjellige bedrifter, taxiselskap, bildelingstjenester og også politietater som ønsker å redusere miljøpåvirkingen fra bilparken sin valgt Mirai fordi fordelene med null-utslippsbiler er så åpenbare.

OMSKAPER SAMFUNNET VÅRT MOT EN UTSLIPPSFRI FREMTID
/

Verden trenger en ny energikilde, et bærekraftig system som kan erstatte fossilt drivstoff. Svaret? Hydrogen. Når det lages med fornybar energi, som sol-, vind- og vannkraft, er hydrogen fullstendig karbonfritt, og til forskjell fra andre energikilder, er det lett å lagre og transportere i store mengder. Men det beste av alt: Det eneste biproduktet er vann.

/

Det kommer ikke til å skje over natten, men hydrogen kommer til å endre hvordan vi ser på transport - og er klar til å gjøre enda mer. Faktisk kan hydrogen stå for nærmere en femtedel av det totale energibehovet i 2050. Det kan drive kjøretøy og fabrikker, varme opp boliger og kontorbygg, og vi arbeider utrettelig for å realisere visjonen vår om et hydrogenbasert, utslippsfritt samfunn.

Når alt kommer til alt, er dette vårt umulige mål. Og vi er fast besluttet på å gjøre det til realitet, dråpe for dråpe.

Hvordan vi gjør det umulige til realitet

/
Busser med brenselceller Konseptmodellen, Toyota Sora, er en brenselcellebuss som bruker systemet som er utviklet for Mirai. Det resulterer i overlegne miljøegenskaper med null utslipp av CO2 eller andre uønskede substanser. Sora kan også brukes som "nødaggregat" for strømproduksjon etter katastofer og liknende hendelser. Toyota forventer å sette mer enn 100 Sora-busser i drift hovedsakelig i Stor-Tokyo før De olympiske og Paralympiske leker i 2020.
/
Lastebiler med brenselceller Fra april 2017 har trekkvognen "Alpha" tilbakelagt mer enn 10.000 miles med prøvekjøring og i daglig drift med containerhåndtering i og rundt havnene i Long Beach og Los Angeles, uten andre utslipp enn ren vanndamp. En ny generasjon av denne bilen, kalt "Beta", øker rekkevidden til 300 miles (480 km) på én tank, slik at havnenes kapasitet til utslippsfri håndtering av containere øker og miljøpåvirkningene fra containervirksomheten i havnene reduseres ytterligere.
/
Gaffeltrucker med brenselceller Toyota har utplassert 20 gaffeltrucker med brenselceller produsert av Toyota Industries Corporation på sitt Motomachi-anlegg i Toyota City. Samtidig er det bygd en egen hydrogenstasjon for gaffeltruckene på fabrikken. Toyotas intensjon er å fortsette å bytte ut konvensjonelle gaffeltrucker mot nye som har brenselceller, slik at totalt 170 stykker vil være i drift på Motomachi-anlegget i 2020.
/
Energiproduksjon med brenselceller For å eliminere CO2-utslippene fra Toyota Logistics Services (TLS) anlegg i havnen i Long Beach, bygger Toyota Tri-Gen-anlegget, som blir verdens første kraftverk i megawatt-størrelse som drives med hydrogen. Anlegget som er 100% fornybart, bruker jordbruksavfall for å generere vann, elektrisitet og hydrogen som trengs til å drive TLS' virksomhet i Long Beach.

Mer om hydrogen

Hybrid vs Plug-in Hybrid Hybrid vs Plug-in Hybrid I høst er endelig Toyota RAV4 Plug-in Hybrid her. Samtidig fortsetter selvfølgelig fullhybriden vi kjenner fra før. Hva er egentlig forskjellen på de to, og hvilken skal du velge? Norsk bilpresse har testet nye RAV4 Plug-in Hybrid Norsk bilpresse har testet nye RAV4 Plug-in Hybrid Norsk bilpresse var spente på om den ladbare hybrid-SUVen ville holde alt det den har lovet – og de kunne reise hjem igjen med forventningene innfridd. Yaris: Den mest pålitelige småbilen Yaris: Den mest pålitelige småbilen En ny undersøkelse gjennomført av ADAC (Tysklands Autombil-forbund) viser at Yaris er bilen med færrest feil langs veien - hele 20 år på rad. Gjøran Tefre om nye RAV4: - Har imponert meg veldig Gjøran Tefre om nye RAV4: - Har imponert meg veldig Etter flere år som fornøyd Toyota-sjåfør var forventningene høye da Gjøran Tefre skulle overta sin nye RAV4 Hybrid 2019.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler