Hvilken bil passer til hva slags bruk?
Når du skal velge mellom ladbar hybrid og fullhybrid, koker alt ned til to ting: Hvor ofte lader du den, og hva slags kjøring bruker du bilen til.
Når en ladbar hybrid som RAV4 Plug-in Hybrid er oppgitt til bensinforbruk på 0,1 liter per mil, mot AWD-i fullhybridens 0,58, er det målt i en bestemt kjøresyklus hvor det forutsettes at du lader opp bilen.
Dersom du ikke lader en ladbar hybrid, vil den ikke bare ha høyere forbruk enn 0,1 liter per mil, den vil ha noe høyere forbruk enn fullhybriden også. Ganske enkelt fordi den på grunn av den store batteripakken, er betydelig tyngre.
Lader du ikke, er det altså ikke noe poeng i å kjøpe en ladbar hybrid – da ender du bare opp med å drasse rundt på ekstra vekt.
Lader du derimot, er det svært gunstig. De aller fleste av oss kjører langt mindre enn de 7,5 milene bilen går på strøm daglig, så om du lader hjemme hver natt, vil du sannsynligvis kunne kjøre helt elektrisk, hele uka. Og når du skal på hytta eller besøke familien i en annen by i helgen, slipper du å tenke på lading – bensinmotoren trår til når batteriet er tomt.
For deg som ønsker et enkelt bilhold, eller ikke har lademulighet hjemme eller på jobb, vil imidlertid fullhybriden være det naturlige valget også i fortsettelsen – da trenger du aldri tenke på lading. Det er fullhybridens styrke.
Det samme gjelder om du ofte kjører veldig langt, eller generelt kjører svært mye. For det er et brekningspunkt for når det er mer lønnsomt for både deg og miljøet, at du går fra ladbar hybrid til fullhybrid.
På langtur, eller om du eksempelvis kjører mer eller mindre kontinuerlig en hele dagen, enten det er i byen eller på landeveien, vil du kunne starte med å kjøre de første milene helelektrisk i plug-in hybriden. Når batteriet så blir tomt, vil du kunne kjøre ganske mange mil, men ikke ubegrenset, før det høyere forbruket på tomt batteri sammenlignet med fullhybriden, gjør at du passerer den på forbruk.