Finn nærmeste forhandler Bestill brosjyre Bestill prøvekjøring Min Toyota

Nye Yaris

Helt etter europeisk smak

Yaris har den særpregede X-formen i grillen, og Toyotas «Under Priority» og «Keen Look»-designspråk gjennomsyrer alle linjer. Den oppmerksomme vil legge merke til at øvre og nedre del av grillen er redesignet på den oppgraderte modellen.

Europeisk design

Sett bakfra er det iøynefallende at lysene har fått ny LED-teknologi, og dessuten en diffuser som gir et sportsligere preg. Denne gangen har altså Toyotas forsknings- og utviklingssenter utenfor Brüssel, sammen med designerne i Frankrike, fått nærmest frie tøyler.

- Det som skiller Yaris-prosjektet fra annet vi har gjort, er at vi har fått gjøre mye mer enn det som er normalt ved en facelift. Vi fikk ta hovedansvaret for å skape en global modell. Tidligere var det vanlig at prosjektstyringen ble gjort fra Japan, mens vi nå har hatt friheten til å ta avgjørelser selv - kort sagt sitte i førersetet. Resultatet er at nye Yaris virkelig representerer både europeisk «know how» og smak, sier senior prosjektleder Serkan Kaean ved Toyotas forsknings- og utviklingssenter i belgiske Zaventem.

Den europeiske innflytelsen understrekes ytterligere ved at Yaris produseres ved Toyotas fabrikk i franske Valenciennes. Her rullet Yaris-hybrid nummer 100.000 av samlebåndet denne våren.

Viktige interiørforbedringer

B-segmentet regnes av mange som det mest konkurranseutsatte i bilindustrien. Derfor var det avgjørende å komme opp med en oppgradering som virkelig står frem i mengden. Akkurat som på nye Aygo, ble det tatt en avgjørelse om å unngå stereotypene i segmentet - og tørre å være annerledes enn konkurrentene. Og det er først og fremst interiøret som er løftet. Forbedringene her baserer seg i stor grad på tilbakemeldinger fra eksisterende kunder, og resultatet er økt romfølelse, hevet opplevd kvalitet og større valgfrihet med hensyn til farger og utstyr.

Det var sentralt å skape et mer horisontalt dashbord. Derfor er den øvre delen av instrumentpanelet tynnere, og overflatene rundt trimmet for å få til et «slankere» uttrykk. Dørsidene har samtidig fått nytt utseende, der motivasjonen har vært å skape et mer dynamisk indre - blant annet gjennom større polstrede områder. Midtkonsollen er hevet med 23 mm. Årsaken var ønsket om å korte ned girspaken med 30 mm, for på denne måten å bedre ergonomien ved girskift. Midtkonsollen har dessuten fått et lukket oppbevaringsrom.


Lengre opp er det lett synlig at berøringsskjermen er økt i størrelse - fra 6.1 til 7 tommer. Skjermen er siste utgave av Toyota Touch 2 multimediasystemet, og bidrar ytterligere til løftet i Yaris-kupeen. For å toppe den innvendige opplevelsen, har dashbordoverflaten fått polstring med økt tykkelse. Innemiljøet i oppgraderte Yaris heves ytterligere av helt nye setetrekk, der stoffet har fått nye mønster og farger på alle utstyrsnivå.

Yaris Multimedia
Morsommere å kjøre

Toyota har de siste årene lagt stadig større ressurser i at modeller skal få bedre kjøreegenskaper - og dermed bli både morsommere og mer komfortable å kjøre. Derfor er endringene i Yaris-plattformen blitt vesentlig større enn det man normalt forbinder med en facelift.

Karosseriet er stivet opp med 36 nye sveisepunkter, og det er også lagt inn en ny stivere torsjonsaksel i det bakre hjulopphenget og en ny bærebjelke i dashbordet. Ellers er det kommet på plass en rekke nye komponenter i hjulopphenget. Under kjøring er det en høyst merkbar forbedring i styreresponsen, som er blitt mer lineær og direkte. Dette bidrar til at bilen gir bedre og mer presise tilbakemeldinger, og på den måten blir både tryggere og mer inspirerende å kjøre.

Summen av revisjonene er at høstens nye Yaris-utgave er en av de aller beste i B-segmentet når det gjelder kjøreglede. I tillegg er lyddempingen av kupeen løftet til et nytt nivå, med bedret komfort som resultat. Ett av mange grep her, er et nytt gulvteppe som absorberer mer støy.

Tre ulike drivlinjer

Yaris beholder sitt brede og flotte motorutvalg, bortsett fra dieselvarianten som utgår på grunn av lavt salg. Det betyr to bensinmotorer på 1.0 og 1.33 liter, hvorav førstnevnte er helt ny. Denne oppnår en praktisk drivstoffutnyttelse på eksepsjonelle 37 prosent. Det betyr et blandet forbruk på 0.41 liter/mil, og CO2-utslipp på lave 95 g/km.

1.33-literen er også tilgjengelig med en automatisk Multidrive S-girkasse. Den er både mindre og lettere enn en konvensjonell autotmatgirkasse, og bidrar til ytterligere lettkjørthet. Girkassen har også en manuell modus, som kan styres via hendler på rattet eller girspaken, med syv trinn.

I tillegg kommer den miljøvennlige Yaris hybrid. I Norge er denne varianten mest populær, og her er forbruket senket til 0.33 liter/mil. CO2-utslipp er kommet ned i 75 g/km (ned fra 79).

- Det er svært gledelig, både for oss og miljøet, at over 80 prosent av Yaris-salget er bensinhybriden, sier Toyota Norge AS ́ produktsjef Tom-Fredrik Rygh.

Helt sentralt er det også at Yaris er den eneste bilen i segmentet som kommer med denne både nøysomme og kraftfulle drivlinjen. Den leverer rask og sømløs akselerasjon, og er nesten lydløs - med null utslipp av CO2, NOx og partikler når den kjøres utelukkende med elmotoren.

Les mer om nye Yaris

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.