Finn nærmeste forhandler
Bestill brosjyre
Bestill prøvekjøring
Bygg din bil
Min Toyota

Historien om RAV4

Bilen som endret reglene

Når gode og spennende, nye produkter blir lansert, lurer man noen ganger på hvorfor ingen har kommet på en så banebrytende idé tidligere. I ettertid ser jo alle at produktet er innlysende. Tenk bare på MP3-spilleren som lar deg ha hundrevis av musikkalbum i lommen eller kameraet i mobiltelefonen som ga deg mulighet ta bilder i situasjoner du aldri tidligere kunne dokumentere like raskt og enkelt.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4
Verdens første kompakt-SUV

Før RAV4 var det kombibiler, stasjonsvogner og sedaner som dominerte markedet. Folk som hadde behov for en robust bil med ekstra ytelser og fremkommelighet, hadde bare noen store firehjulstrekkere å velge mellom.

Så snart RAV4 var lansert i mai 1994, så bilkjøperne at de hadde fått et nytt alternativ. Toyota hadde skapt et helt nytt segment, hadde ”funnet opp” den biltypen som i dag kalles kompakt-SUV eller crossover SUV.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4

For 20 år siden åpnet altså RAV4 nye muligheter for bilbrukerne. RAV4 var en praktisk bil med gode plassforhold for 4, selvbærende karosseri, uavhengig hjulopppheng og fine kjøreegenskaper. Og når vei- og føreforholdene ble mer krevende enn normalt, hadde bilen klare fortrinn med høy sitteposisjon, god bakkeklaring og firehjulstrekk.

RAV4 ble en umiddelbar suksess. Bilkjøperne likte både hvordan bilen så ut og kjøreegenskapene. Den hadde beskyttende sidepaneler i gummi og en kraftig 2,0 liters motor med 16 ventiler som gav en akselerasjon og ytelser på linje med de populære kombimodellene. Toyota måtte øke den planlagte produksjonen til det dobbelte for å dekke etterspørselen.

Utvidet utvalget

Opprinnelig ble RAV4 bare levert i todørsversjon, men allerede etter ett år ble tilbudet utvidet med en firedørsversjon med samme motor og samtidig fikk kundene valg mellom manuell eller firetrinns, automatisk girkasse.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4
Nytt århundre, nye konkurrenter

Da Toyota lansert andre generasjon RAV4 i år 2000, var markedet helt forandret. Andre produsenter hadde sett hvilken suksess Toyota hadde fått med RAV4 verden over, og formatet var kopiert og konkurrentene mange. Den nye modellen tok opp konkurransen, og som en mer rommelig og bedre avstivet bil med enda bedre kjøreegenskaper og mindre støy, havnet den igjen i teten.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4

For å forbli en bestselger i dette segmentet som nå var preget av mange og sterke konkurrenter, ble tredje generasjon av RAV4 introdusert i 2005. Støy og vibrasjoner var ytterligere redusert, men den viktigste nyheten var at drivverket nå fikk automatisk veksling mellom to- og firehjulsdrift. For første gang i dette segmentet, kombinerte Toyota veigreps- og stabilitetskontrollen (TRC+VSC) i ett og samme system, og forlot kontinuerlig firehjulsdrift for å senke drivstofforbruket og utslippene.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4
Tro mot originalen

Våren 2013 kom en ny RAV4-generasjon, en helt ny modell, mer voksen og elegant. Den var lengre, slankere og mer raffinert enn forgjengerne, mens den opprinnelige og originale idéen fortsatt var vel ivaretatt.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4

Biltesterne sier at den kjører godt og trygt, har rikelig med plass til både passasjerer og bagasje. Når veiforholdene blir krevende, kan firehjulsdriften låses med 50/50-fordeling mellom for- og bakhjul. Den er en fullverdig familiebil og prisen er svært konkurransedyktig.

10 ganger siden den ble lansert, har RAV4 vært blant de mest kjøpte bilmodellene i Norge, og 6 ganger har den vært inne på topp 10-listen, og er dermed markedets mest kjøpte og altså mest populære kompakte SUV.

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4

Flere historiske artikler

Stolt samarbeid med Leger Uten Grenser Stolt samarbeid med Leger Uten Grenser Leger Uten Grenser hjelper mennesker i krig, kriser og katastrofer og gjør uvurderlig arbeid i hele verden. Vi er stolte av å kunne si at vi samarbeider med Leger Uten Grenser. Nye Toyota RAV4 Hybrid Nye Toyota RAV4 Hybrid Lanseringen av den nye RAV4-serien vil også introdusere Toyotas første kompakte SUV med hybridteknologi i det europeiske C-SUV-segmentet. Historien om Prius Historien om Prius Oppdag historien om Prius, verdens første masseproduserte hybrid. Toyota 2000GT: Japans første superbil Toyota 2000GT: Japans første superbil Oppdag Toyota 2000GT, Japans første superbil. Toyota Corolla: Folkebilen Toyota Corolla: Folkebilen Oppdag Corolla, Toyotas første familiebil. Den ble designet for å overgå publikums forventinger, med egenskaper verden aldri før hadde sett hos en familiebil. Land Cruiser-historien Land Cruiser-historien Hvordan beskriver du med ett ord en bil som har oppnådd legendarisk status over hele verden – er det riktige ordet slitesterk, røff, pålitelig eller ustoppelig? Land Cruiser er alt dette, og mere til. Toyota viser ny RAV4 Hybrid AWD Toyota viser ny RAV4 Hybrid AWD På 2015 New York International Auto Show vises for første gang en helt ny hybrid-utgave av RAV4. Hilux-historien Hilux-historien Hilux er kjent for sin evne til å takle alle slags røffe utfordringer. De inkluderer blant annet ekspedisjoner til Nordpolen, til Sydpolen og Rally Dakar. Etter hvert er Hilux blitt bilen for dem som er i markedet for en kraftfull, ustoppelig arbeidshest. Toyota Corolla fyller 50 år Toyota Corolla fyller 50 år Toyota Corolla har frem til i dag blitt verdens mest populære bilmodell, med et salg på over 40 millioner.
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.