Finn nærmeste forhandler Bestill brosjyre Bestill prøvekjøring Min Toyota

Toyota har de mest fornøyde kundene i bilbransjen

- Nest mest fornøyde uavhengig av bransje

Toyota-organisasjonen kommer på andreplass totalt og har de mest tilfredse kundene i bilbransjen ifølge Norsk Kundebarometer 2015.

Norges mest fornøyde kunder 2015 


Plassering Bedrift Tilfredshet
1 haugenbok.no 85,7
2 Toyota 84,4
3 Flytoget 84,1
4 BMW 83,8
5 Finn.no 83,7
6 Volvo 82,9
7 Komplett.no 82,8
8 Apotek 1 81,9
9 Skoda 81,8
10 Skandiabanken 81,6



Med en fremgang fra 83,3 poeng til 84,4 poeng fra 2014 til 2015 tar Toyota steget fra tredje- til andreplass i Norsk Kundebarometer. Samtidig holder merket stand som det beste merket i bilbransjen når det gjelder kundetilfredshet. Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen uttaler:


Vi er glade for at kundetilfredsheten øker og tror de gode resultatene kan tilskrives langsiktig kundeorientering og engasjerte medarbeidere hos forhandlere og importør. I de siste årene har vi lagt ned 40.000 treningstimer for rundt 1000 deltakere i et stort utviklingsprogram kalt "Kunden Først", hvor målet har vært for å skape enda bedre kundeopplevelser. Det er derfor ekstra gledelig å se at dette nå gir resultater år for år.


Det er hard kamp om kundenes gunst i bilmarkedet og Toyota-organisasjonen ønsker å forbedre seg videre:


Vi vet at konkurrentene puster oss i nakken og heldigvis har vi et verdigrunnlag og en kultur som setter kunden først. Alle våre ansatte hos forhandlerne er bevisst sin rolle i å gjøre kunden fornøyd.

Ledende produkter

Toyotas informasjonssjef tror også at de mange spennende og klasseledende produktene selskapet har lansert de siste årene bidrar til fornøyde kunder:


Vi ser at kundene som kjøper hybridbiler er klart mer tilfredse enn andre kunder, noe som kan tilskrives kjøreopplevelsen, de lave driftskostnader og enestående kvalitet. Nå utgjør bensinhybridene over 50 prosent av alle personbiler som Toyota selger i Norge.


Toyota har toppet Norsk Kundebarometer hele 6 ganger.

Fakta om undersøkelsen

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i 20 år målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Mer enn 9200 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Til sammen 185 virksomheter fra 30 ulike bransjer får sin årlige dom fra norske forbrukere.

Toyota i toppen i Autoindex

Auris, Yaris og Verso best i sine klasser

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.