Toyotas crossover konseptbil C-HR

Frankfurt Motor Show

Et nytt C-HR konsept får sin verdensdebut på bilutstillingen i Frankfurt. Med et diamantformet, dristig designspråk, fullhybridteknologi og ny plattform, tar den fremtidige, kompakte crossover-modellen fra Toyota ett skritt nærmere den endelige produksjonsmodellen som vil bli vist på utstillingen i Genève i mars neste år.

Den første versjonen av Toyota C-HR fikk en så god mottagelse da den ble vist første gang på bilutstillingen i Paris i 2014 at designerne har skapt enda en versjon. Denne har fått fem dører og ligger nærmere den kompakte crossover-modellen som nå er bekreftet for produksjon. Den nye konseptmodellen har fått en enda mer raffinert utførelse og skal brukes til å hente inn reaksjoner og synspunkter fra spesifikke kundegrupper slik at tilbakemeldingene kan benyttes av designerne og ingeniørene som arbeider i prosjektet.

Denne svært innovative modell-studien er en stilig og dynamisk fullhybrid crossover med lav vekt. Den er designet for å skille seg fordelaktig ut i et marked som er blitt stadig mer homogent. Den er den neste tolkning av Akio Toydas løfte, som ble gitt da han tok over som president for Toyota, om å bygge stadig bedre biler som det er morsomt å kjøre. De kompakte proporsjonene plasserer bilen mellom B- og C-SUV-segmentene. Toyota C-HR byr på en kombinasjon av enestående smidighet og fleksibilitet, to faktorer som begge er viktige for mennesker med en urban livsstil.

CH-R

Bilen er designet på en ny plattform utviklet i Toyotas TNGA-program (Toyota New Global Architecture), for å møte kundenes ønsker om førsteklasses kjøreegenskaper. Bilen kommer med et nytt, avansert fullhybridsystem som gir en unik kjøreopplevelse tilpasset tidens trafikkforhold samtidig som det har en enestående drivstoff­effektivitet.

CH-R
En nytt og mer effektivt hybridsystem

Konseptmodellen C-HR skiller seg ikke bare ut med sitt unike design. Den introduserer også hybridteknologi for dette segmentet. Bilen har et nytt, og mer kompakt fullhybrid­system med lettere komponenter. Dessuten er det gjort betydelige fremskritt i batteri-, el-motor- og bensinmotorteknologiene som gir ytterligere reduksjoner i drivstof­forbruk og lavere CO2-utslipp.

Bensinmotoren i systemet er verdensledende på termisk virkningsgrad med over 40 prosent, og har dessuten den nyeste og mest avanserte batteriteknologien sammen med en ny og kompakt elektrisk motor som gir en markant økning i effekt-tetthet.

Det nye systemet er mer kompakt, lettere og har høyere effektivitet enn dages hybrid­system, og drivverket som er utviklet i TNGA-programmet vil også være merkbart mer raffinert, enklere og mer intuitivt å kjøre med en naturlig, myk og umiddelbare respons på førerens kommandoer.

C-HR


For C-HR-modellen betyr TNGA (Toyota New Global Architecture / Toyotas nye, globale arkitektur) at bilen er stivere og sterkere, gir bedre kollisjons­beskyttelse, har forbedret hjuloppheng og fjæring og et lavere tyngdepunkt. I sum gir høyere karosseristivhet og lavere tyngdepunkt mindre karosseribevegelse og krenging ved kjøring i kurver. Dermed kan avfjæringen gjøres mindre stiv, noe som resulterer i høyere komfort uten at det går ut over kjøreegenskapene. Konseptmodellen C-HR viser tydelig fordelene med TNGA-plattformene som gir en innovativ tilnærming til produktutvikling og integrerer oppsett av drivverk, øvrige komponenter og karosseri, og som nå skal benyttes på alle nye Toyota-modeller fremover.

Et globalt prosjekt med røtter i Europa

Det nye C-HR-konseptet er et nytt synlig resultat av Toyotas nye globale tenking som ble presentert av president Akio Toyoda i 2011.

I erkjennelsen at Europa er det mest krevende markedet for små og mellomstore biler, bruker Toyota området som utgangspunkt for å definere fremtidige modeller for de globale A-, B- og C-segmentene. Toyota Motor Europe (TME) har også blitt selskapets kompetansesenter innenfor opplevd kvalitet og kjøreegenskaper.

Under utviklingen av C-HR har det vært tett samarbeid mellom Toyotas planleggingssentre i Japan og Europa for å få en best mulig forståelse av europeiske kundepreferanser og trender i bilmarkedet. Konseptmodellen er designet i et globalt samarbeid mellom ED2, det europeiske designsenteret i Frankrike og andre av Toyotas designenheter.

For å følge opp de overveldende og positive reaksjonene på den første C-HR konseptmodellen på bilutstillingen i Paris i 2014, vil TME fortsette å arbeide i nært samarbeid med TMC i Japan for å gå inn i C-segmentet med en crossover-modell.

CH-R
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.