Finn nærmeste forhandler Bestill brosjyre Bestill prøvekjøring Min Toyota

Førstemann på ulykkesstedet

Dette bør du gjøre

Bare én av fem vet hvordan de sikrer frie luftveier hos alvorlig skadde – et avgjørende grep dersom du er førstemann til en trafikkulykke. Se film nederst i artikkelen.

I følge en undersøkelse utført av Ipsos MMI for Stiftelsen Norsk Luftambulanse vet bare 20 prosent av Norges befolkning hvordan de skal hjelpe noen som sitter fastklemt og er i ferd med å bli kvalt. Å sikre frie luftveier er noe av det viktigste man kan gjøre som førstemann til en trafikkulykke, der faren for kvelning kan være stor. Luftambulanselege Stephen Sollid har flere ganger sett at innsatsen fra sivile har reddet liv.


- Etter å ha sikret skadestedet og varslet 113, er det å sikre frie luftveier alltid høyeste prioritet når man møter en hardt skadet og bevisstløs person.


86 prosent av de spurte i undersøkelsen mener å vite hvordan man sikrer frie luftveier. Men når de blir spurt om hvordan det skal gjøres er det kun 20 prosent som svarer riktig.


- Å sikre frie luftveier er et enkelt grep som i mange tilfeller er direkte livreddende: Løft haken til den som er skadet, dytt kjeven frem og lytt etter pust eller se om brystet beveger seg. Dersom det verken er tegn til pust eller puls, får du personen ut av bilen og starter hjerte- og lungeredning, sier Sollid.

Viktigst å gjøre noe

Det første man skal gjøre som førstemann til en trafikkulykke er å sikre skadestedet ved å sette på nødblink på egen bil, ta på refleksvest og sette ut varseltrekant. Deretter må man varsle om hjelp på 113. Etter å ha sørget for frie luftveier må man se etter synlige skader, som store blødninger, og prøve å få stoppet disse.


- Vi vet at det er mange som er redde for å gjøre noe feil og derfor trekker seg unna, men det det er alltid bedre å gjøre noe fremfor å ikke gjøre noe - det er viktigere at vedkommende får puste enn at han unngår nakkebrudd, sier luftambulanselegen.


Stiftelsen Norsk Luftambulanse har i over ti år samarbeidet med Toyota for bedre trafikksikkerhet. Onsdag stod begge aktører på fergekaier over hele Norge for å lære ventende bilister hvordan de som sivile kan redde liv ved en trafikkulykke.


- Vi i Toyota Norge er stolte over å være Stiftelsens Norsk Luftambulanses hovedsamarbeidspartner og vi er svært glade for at vårt bidrag kan bidra til ytterlige forskning på akuttmedisin og forebygging av ulykker. Vi har en nullvisjon når det gjelder ulykker med våre biler, og investerer hvert år store summer i forskning og utvikling på området, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.


- Vi håper at denne nasjonale aksjonsdagen på fergekaier over hele landet vil gjøre mange oppmerksomme på de viktigste tiltakene når de kommer til et skadested, blant annet å sikre frie luftveier, sier Olsen.

Takker sine medtrafikanter

Da Per Backe (40) krasjet, gjorde de som satt i bilene bak ham alt riktig. Backe mistet grepet på bilen da han skulle kjøre forbi en annen bil ved Elvestad i Østfold, havnet over i motsatt kjørefelt og kolliderte med en annen bil. Med tre kritiske brudd i nakken og skader i beina og mageregionen var organiseringen og hjelpen fra de sivile uvurderlig.


- Jeg husker bare bruddstykker, men vet at noen tok kontrollen over skadestedet. En holdt nakken min stabil, mens andre snakket rolig med meg. Hadde de ikke holdt meg rolig i setet, hadde jeg prøvd å komme meg ut på egenhånd og mest sannsynlig fått mye mer alvorlige nakkeskader. De var utrolig omsorgsfulle, og var der sammen med meg helt til brannvesenet og luftambulansen kom til og sistnevnte fikk fløyet meg til Ullevål.


Backe er yrkessjåfør og jobber i tillegg med banesikkerhet på bilarrangementer ved Rudskogen. Han har selv vært førstemann til trafikkulykker flere ganger og vet godt hvor viktig det er at sivile reagerer og tar kontroll når noe alvorlig skjer i trafikken.


- Jeg er blitt veldig opptatt av at folk må stoppe og hjelpe til. Det er lett å holde seg i bakgrunnen og håpe at andre trår til, men i slike situasjoner kan det stå om liv, og da er det viktig at man i alle fall gjør noe.

Norsk luftambulanse
Førstemann til ulykkessted – tre trinn:

1) Sikre skadestedet og din egen sikkerhet. Husk å ta på deg refleksvest!
2) Varsle medisinsk nødtelefon 113
3) Dersom noen sitter bevisstløs i bilen, løft hodet på vedkommende opp i normal stilling, trekk kjeven fram for å sikre frie luftveier og lytt etter pust. Se også etter andre skader.

Hva gjør du som førstemann på ulykkesstedet?

Sikre - varsle - hjelpe er den enkle huskeregelen.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA)

- Ideell medlemsorganisasjon med over 700 000 medlemmer.
- Har Europas største forskningsmiljø innen prehospital akuttmedisin.
- Stiftelsen eier legehelikopteroperatøren Norsk Luftambulanse AS (NLA AS).
- NLA AS opererer på ni av Norges 12 legehelikopterbaser på oppdrag for helseforetakene. NLA AS drives som et non-profit selskap, og eventuelt overskudd går tilbake i tjenesten.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.