På bilutstillingen i Frankfurt som åpner i neste uke, får den nye Toyota Prius sin premiere. Det er pressedager 15. og 16. september og publikumsdager 19. til 27. september.

Introduksjonen av den fjerde generasjonen til Prius vil vise en rekke forbedringer i utviklingen av Toyotas hybridteknologi.

Den nye modellen bygger videre på styrkene og erfaringene fra forgjengerne. Den setter en ny standard for drivstofføkonomi, utslipp og effektivitet. Hver eneste Prius-modell i rekken har kommet med forbedringer på disse områdene, men den fjerde generasjonen tar det hittil største steget fremover i ytelser.

Disse resultatene er bare ett aspekt ved Prius, som kontinuerlig er utviklet videre og som har gitt bilen stadig bredere appell blant bilkjøpere. Den nye generasjonen av Toyotas fullhybrid-teknologi gir betydelige forbedringer i drivstofføkonomien ved landeveiskjøring. Samtidig er kjøreopplevelsen forbedret med raskere og mykere akselerasjon. Bilen akselererer jevnere med bedre samsvar mellom turtall og akselerasjon.

/
Toyotas nye, globale arkitektur

Den nye modellens dynamiske egenskaper har sammenheng med at det er den første som er bygd på Toyotas TNGA-plattform (Toyota New Global Architecture / Toyotas nye, globale arkitektur). Denne gir bilen et lavere tyngdepunkt og bedre stabilitet. Designerne får større frihet til å forme bilen med lavere linjer og en mer atletisk profil.

TNGA gir dessuten større muligheter i utformingen av interiøret og til å lage en bedre kupé med større komfort. Bagasjeplassen er økt, ettersom hybridbatteriet har høyere energitetthet og er mindre, mens bakhjulsopphenget med double wishbone har en ny utforming som ikke går på bekostning av plassen i bagasjerommet.

/
/

Prius er fortsatt Toyotas fremste, teknologiske ambassadør og viser nye, relevante teknologier som øker sikkerhetsnivået, ytelsene og komforten. Sikkerhet har høyeste prioritet og TNGA-plattformen er optimalisert med tanke på kollisjonssikkerhet. Toyota Safety Sense-pakken er utvidet i den nye Prius, og omfatter nå både radarstyrt adaptiv fartsholder og en funksjon knyttet til kollisjonsvern-systemet som oppdager fotgjengere.

Verdens beste resultat

Fullhybridsystemet har vært gjenstand for omfattende revisjoner for å forbedre effektiviteten, redusere vekt og forbedre ytelsene. Designendringer i motoren har forbedret den termiske virkningsgraden til mer enn 40 prosent - verdens beste resultat for en bensinmotor. Andre komponenter i hybridsystemet er gjort mer kompakte og har fått en annen plassering slik at hele pakken er optimalisert og bidrar til at tyngdepunktet blir enda lavere. Det nye nikkel-metallhydrid-batteriet er også mer kompakt, samtidig som levetiden og ladeytelsene er betydelig forbedret.

I sum skaper disse endringene og forbedringene et nytt og annerledes inntrykk av hvordan en miljøbil kan være å kjøre og skal se ut. Den nye Prius viser til fulle det forspranget Toyotas fullhybridteknologi har etablert, og har fortrinn som også vil føres videre i andre av Toyotas hybridmodeller.

/
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.