Finn nærmeste forhandler Bestill brosjyre Bestill prøvekjøring Min Toyota

Ny Avensis

Prestisje, komfort og effektivitet

Med ny stil, nye motorer og innovativ teknologi, gjør den nye Avensis det enkelt for kundene. Uavhengig av utstyrsgrad og modell, er Avensis designet for å by på tidsriktig styling, pålitelighet, sikkerhet og komfort.

Nye Toyota Avensis 2015

Avensis er designet, konstruert og bygd i Europa og mer enn 1.711.800 eksemplarer av fire forskjellige generasjoner er kjøpt her siden modellen ble lansert i slutten av 1997.

Kvalitet, slitestyrke og pålitelighet har alltid vært noen av Avensis’ sterke sider. Den nåværende modellen har flere år på rad oppnådd svært høye rangeringer i D-segmentet på disse punktene, og i 2014 oppnådde den høyeste score i den tyske utgaven av J.D. Powers’ tilfredshetsundersøkelse blant bileiere.

For å respondere på etterspørselen i privatmarkedet etter mer prestisje, luksus og eleganse og blant de profesjonelle kjøpere som krever sportslighet, dynamikk og modernitet, er den nye 2015-modellen av Avensis designet for å gi alle kundene betydelige forbedringer på fem nøkkelområder:

Styling – et nytt, mer dynamisk eksteriørdesign med LED-teknologi i lyktene.

Opplevd kvalitet og komfort – et helt nytt, mer moderne, elegant og raffinert interiørdesign som har prioritert et betydelig løft i opplevd kvalitet, komfort, setetrekk, paneler og farger samt betydelig og merkbar reduksjon av støy og vibrasjoner i kupeen.

Sikkerhet – en omfattende oppgradering av sikkerhetssystemene for å oppnå de maksimale 5 stjernene i Euro NCAPs sikkerhetstest. Fokus har vært på aktiv sikkerhetsteknologi, og Toyota har valgt å introdusere den nye Toyota Safety Sense-sikkerhetspakken som standardutstyr i alle utstyrsgradene.

Høyt utstyrsnivå og verdi for pengene – en ny og klart differensiert struktur på de forskjellige utstyrsgradene med klasseledende utstyrsnivåer og avansert teknologi som for eksempel Toyota Touch 2-multimediasystem med 8” skjerm.

Kjøreglede og driftskostnader – to nye dieselmotorer, lavere CO2-utslipp i hele motorserien, lengre serviceintervaller og lavere servicekostnader (dieselmotor), sammen med oppgraderinger i chassiset for bedre kjøreegenskaper.

/
Stil

Både sedan- og Touring Sports-versjonen (stasjonsvogn) av den nye Avensis er designet for å gi kundene et bil med et mer distinkt og dynamisk utseende.

Bilens totale lengde er økt med 40 mm, fronten er en tydelig og prestisjefylt tolkning av Toyotas nye designuttrykk kalt Under Priority og Keen Look.

Toyotas logo er enda mer fremtredende plassert i den mindre, øvre grillen som har fått en mer aggressiv styling. Den har en dekorlist i krom som strekker seg ut til sidene og er forbundet med de nye lyktegruppene med LED-teknologi. Kjørelysene har et lysdesign som gir Avensis-fronten en unik signatur.

Den nedre grillen omrammer midten av støtfangeren som er lakkert i sort. Grillen er laget betydelig større samtidig som tåkelysene er flyttet helt ut mot sidene og på denne måten bidrar den til at bilen får større visuell bredde.


Sett fra siden har ny garnityr strukket bilens profil horisontalt og gitt den et visuelt lavere tyngdepunkt. Den elegante profilen forsterkes av nydesignede 17 og 18” aluminiumfelger.

Bilens bakpart er også nydesignet slik at bredden understrekes enda klarere. Baklyktene har LED-teknologi og gir nye Avensis en moderne lyssignatur også sett bakfra.

/
Opplevd kvalitet og komfort

Et av målene med den nye Avensis var å sikre komfort og bekvemmelighet i hele modellrekken. Det elegante og raffinerte interiøret gir viktige bidrag til dette. Kvaliteten i paneler og trekk er hevet til et nytt nivå. Samtidig er støy og vibrasjoner merkbart redusert. Kupeen har nye materialer og farger og tilpasningene er utført med stor presisjon og nøyaktighet.


Instrumentpanelet er delt i to. Den slanke, øvre delen har to runde instrumenthus som rommer turteller og speedometer. De ligger på hver sin side av et 4,2” stort multiinformasjonsinstrument med TFT-teknologi.

Nedre del gir plass til midtkonsollen som er skilt fra transmisjonstunnelen og domineres av en berøringsstyrt fargeskjerm som er hele 8” stor. Også rattet og girspaken er omhyggelig redesignet og kompletterer inntrykket av en ny kupé.

Følelsen og betjeningen av alle knapper er forbedret og gir en opplevelse av høyere kvalitet med at tekst og symboler er omhyggelig harmonisert og bakgrunnsbelysningen konsistent.


Dekorelementene med matt krom overflate finnes rundt instrumentene, på rattet, knappene i midtkonsollen, luftinntak og girspaken har et renere design og fremstår med høyere kvalitet.

Komforten og velværet i den nye Avensis er ytterligere forbedret med nye forseter, designet spesielt med tanke på langkjøring.

Bredden på øvre del av seteryggen er økt og stoppingen er endret slik at den kombinerer ekstra støtte til skuldrene med bedre sidestøtte. Fjæringen i seteputen er redesignet for å gi bedre vektfordeling og redusere tretthet på lange turer. Sitteputens vinkel er økt for å gi bedre støtte til hoftene samtidig som sidestøtten i puten har fått ny form for at sidestøtten skal være enda bedre.

/
Reduksjon av støy og vibrasjoner

Støy og vibrasjoner er betydelig redusert for å sikre høyere komfort og en bedre kvalitetsopplevelse i kupeen. En kupé med omfattende støydemping og lavt støynivå gir langt bedre komfort, spesielt ved langkjøring.

Nye og tykkere materialer gir ekstra lydabsorbering og –isolering. Det er gjennomgående lagt inn flere forseglinger som er tykkere og bredere i hele karosseriet.

Tykkelsen og tettheten på isolasjonen i panseret og tykkelsen og størrelsen på støydekslet under motoren er økt, mens modellene med dieselmotor har fått et støydempende panel under. En absorberende avstøpning av polyuretanskum er lagt inn for å fylle støtfangerprofilen.


Støy fra klimaanlegget er redusert ved hjelp av integrerte forseglinger i luftkanalene. Avensis-modeller med panoramatak har en spesiell demping i taket og i Touring Sports-modellene er det en dynamisk demper i bakdøren.

Utstyr og mye for pengene

De nye modellene er utviklet for å appellere både til private kjøpere og krevende flåtekjøpere og utstyrgradene er derfor gitt en struktur som differensierer klart.

De nye utstyrsgradene, fire i tallet, kombinerer høyere nivåer av standardutstyr med forbedret raffinement og opplevd kvalitet. Blant alle de avanserte teknologiene er eksempelvis multimediasystemer fra Toyota Touch 2-serien.

I tillegg til klasseledende utstyrsnivåer, har laveste utstyrsgrad dessuten setetrekk i eksklusiv Alcantara som standardutstyr, noe som er unikt i dette segmentet. Kundene kan også velge mellom to forskjellige fargeprogrammer i kupéinteriøret, terracotta eller lys grått.

Modellrekken er ytterligere styrket med tilbud om en rekke forskjellige utstyrpakker og med Toyota Safety Sense-sikkerhetspakken som standard. Dermed er attraktivt utstyr tilgjengelig for kundene etter behov til fordelaktige priser samtidig som sikkerhetsnivået er gjennomgående hevet for alle utstyrsgradene.

/
Kjøreglede og driftskostnader

Motorserien for den nye Avensis har vært gjenstand for omfattende revisjoner og fornyelse for å redusere drivstofforbruket, utslippene og driftskostnadene, samtidig som den velkjente påliteligheten blir videreført.

I tillegg er chassiset forbedret for å gi bedre komfort og kjøreegenskaper i alle Avensis-modellene.

Dieselmotorer

To nye dieselmotorer er tilgjengelig for nye Avensis: En 1,6 liter D-4D med 112 HK og en 2,0 liter D-4D som utvikler 143 HK.

1,6 D-4D-motoren har et CO2–utslipp på bare 108 g/l,* 11 g lavere enn den 2,0 liters motoren den erstatter. Utslippene fra den nye 2,0 liters D-4D-motoren ligger hele 24 g lavere enn for den utgående 2,2 liters motoren.

Driftskostnadene for biler med disse motorene er også redusert vesentlig, ettersom serviceintervallene nå er økt til 20.000 km. Det betyr at kostnadene er redusert med ca 20% over 90.000 km / 3 års kjøring.

Bensinmotorer

Både forbruks- og CO2-senkende forbedringer er gjennomført på begge bensinmotorene; 1,6 liters motoren som utvikler 132 HK og 1,8 literen med 147 HK.

Det er gjennomført en rekke tiltak for å redusere forbruket. Motorene har høyere kompresjonsforhold, innsprøytingsvinklene og –tidspunktene er optimalisert, Teflon, plast og andre overflatebehandlinger er tatt i bruk for å redusere friksjon.

Disse reduksjonene gir i sin tur lavere CO2-utslipp fra de to motorene: 8 g/km mindre, ned til 142 g/km* for 1,6l motoren og 14 g/km mindre til 139 g/km for 1,8 l motoren.

Forbedrede kjøreegenskaper

Det velkjente og anerkjente hjulopphenget fra forgjengeren, med McPherson fjærben foran og doble fjærben bak, er beholdt på 2015-utgaven av Avensis. Imidlertid er avfjæringen både foran og bak forbedret betydelig for å gi mer kjørekomfort og kjøreegenskaper.

Foran har støtdemperne fått nye oppheng og sterkere støtte oppe. Fjæringen er fastere og kompenserer bedre for belastninger fra siden. Avdempningen er finjustert og for Avensis-modellene med dieselmotorer er avfjæringen enda bedre tilpasset den aktuelle vekten.

Også fjæringen bak er fastere på den nye modellene, dempingen mindre og bedre tilpasset bilens egenvekt på dieselmodellene samtidig som et nytt ventildesign i støtdemperne gir en merkbar bedring i kjørekomfort.

Styrefølelsen og responsen er forbedret med en ny mellomaksel, endret diameter på stabilisatorstag og ved at karosseriet er gjort stivere ved bruk av svært sterk uretan til innfesting av frontruten.

/
Sikkerhet

Vi forventer at de nye Avensis-modellene oppnår de maksimale 5 stjerner i Euro NCAP-testen, takket være den høye aktive sikkerheten, systemene for førerassistanse og innføringen av Toyota Safety Sense som standardutstyr i hele modellutvalget .

Trafikk- og veidata samles inn via en kompakt enhet ved hjelp av både laserradar og kamera montert i frontruten. Informasjonen bearbeides av hjernen i TTS og systemet gir i sin komplette utgave bilførerne støtte underveis i form av kollisjonsvern med forhåndsvarsling, nødbremsing, filskiftvarsling, automatisk fjernlyskontroll og skiltlesing.

* Forutsatt endelig typegodkjenning

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.