Nye høyder med nye Prius

Fjerde generasjon

Fra en generasjon til en annen, har Toyota Prius alltid gjort betydelige forbedringer når det gjelder utslipp og drivstofforbruk.

Med introduksjonen av den fjerde generasjonen oppnås den største forbedringen hittil siden den første Prius kom i 1997. Utslippet av CO2 har kommet ned til lave 70 g/km og det gjennomsnittlige drivstofforbruket er 0.3 l/mil, avhengig av land og endelig typegodkjenning. Samtidig er nye Prius tro mot Toyotas ambisjon om å bygge stadig bedre biler, og modellen får betydelige forbedringer av kjøreegenskapene, responsiviteten og førerinvolveringen.

Fire genereasjoner Prius
Forbedringer av effektivitet

Det å bruke mindre drivstoff og samtidig slippe ut mindre skadelige stoffer har alltid vært sentralt for konseptet Toyota Prius. Med den helt nye modellen har Toyota foretatt en fullstendig revisjon av sitt hybridsystem og samtidig kommet med en nyskapende aerodynamisk design som tar den karakteristiske effektiviteten til nye høyder. Som et resultat av dette har CO2-utslippet for den nye modellen kommet helt ned til 70g/km, med et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,3 l/mil. Dette kan sammenlignes med 89 g/km og 0,3 l/mil for forgjengeren.

Endringer i den hybride drivlinjen står sentralt i denne prestasjonen, inkludert utvikling av 1.8-liters VVT-i bensinmotor med Atkinson syklus til en termisk effektivitet på verdensledende 40 prosent. Man har eksempelvis redusert friksjonen og de mekaniske tapene, slik at en større mengde energi kan utnyttes fra hver dråpe drivstoff. Forøvrig har alle de viktige komponentene blitt redesignet eller revidert for å spare vekt og forbedre effektiviteten i hybridsystemet, inkludert transakselen, elmotoren og kraftkontroll-enheten.

Prius

Et nytt nikkel-metal hydridbatteri (NiMH) er mer kompakt, men kan samtidig lagre mer energi, noe som gir bedre ytelse og forbedrer plassforholdene.

Batteriet er nå plassert fullstendig under baksetet, for å ikke stjele plass i bagasjerommet.

Den lave luftmotstanden nye Prius oppnår, bidrar også sterkt til lavere forbruk.

Bilen er lavere, har mer strømlinjeformet og iøynefallende styling, og er på samme tid mer aerodynamisk. Toyota har lyktes med å redusere luftmotstandskoeffisienten (Cd) fra 0.25 på dagens modell, til 0.24 på den nye. Både karosseriet og området under bilen bidrar til å utjevne luftstrømmen over, under og bort fra bilen, og reduserer dermed drivstofforbruket.

Bedre ytelser under vanlig kjøring

Den nye Prius akselererer fra 0-100 km/t på 10.6 sekunder. Den viktige fartsøkningen fra 80 til 120 km/t ved forbikjøring skjer på bare 8.3 sekunder og topphastigheten er 180 km/t. Ytelsene fra det nye hybridsystemet er 122 hestekrefter/90kW, og drivlinjen leverer nå kreftene på en mer brukervennlig måte.

Den nye kraftkontroll-enheten (PCU) tillater systemet å benytte mer elektriske krefter, noe som betyr at akselerasjonen følges mer naturlig ved at motorens turtall bygges opp gradvis når farten øker. Allsidig brukervennlighet forbedres også betydelig. Denne fjerde generasjonen av Prius er den første som kan dra en tilhenger, takket være en hengervekt på 725 kg (uten brems).

Prius interiør
Forbedrede kjøreegenskaper

Fokuset på bedre effektivitet er matchet med Toyotas ambisjon om å oppnå bedre kjøreegenskaper. Den nye Prius skal være en bil som er mer givende å kjøre. For å oppnå dette er modellen den første som benytter seg av TNGA (Toyota New Global Architecture) –og G-AC-plattformen. Dette har gjort det mulig å redusere tyngdepunktet med hele 2,5 cm – et viktig fundament for å oppnå bedre kjøreegenskaper.

I tillegg nyter modellen fordelen av et stivere karosseri – en 60 prosent forbedring i forhold til dagens modell. Dette oppnås gjennom å bruke nye sveise- og konstruksjonsteknikker og strategisk bruk av høyfast stål, som er både sterkt og lett. Et nytt “double wishbone”-bakhjulsoppheng bidrar til bedre håndtering og stabilitet, sammen med økt komfort for passasjerene. Den er tunet for å bidra ytterligere til at bilen krenger mindre og opprettholder stabiliteten, slik at bilen har gode egenskaper både på svingete veier og motorveier.

Disse kvalitetene kombineres med forbedret tilbakemelding og responsivitet fra gasspedalen, styringen og bremsene, noe som betydelig forbedrer de dynamiske egenskapene i nye Prius og skaper en bil som er morsommere å kjøre.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.