Nye Toyota RAV4 Hybrid

Prestisje, komfort og effektivitet

Lanseringen av den nye RAV4-serien vil også introdusere Toyotas første kompakte SUV med hybridteknologi i det europeiske C-SUV-segmentet.

Hybridsystemet i RAV4 kombinerer en 2,5 liters bensinmotor med Atkinsonsyklus med en kraftfull elektrisk motor. Modellen kommer både med to- og firehjulsdrift. RAV4 Hybrid AWD har en bakmontert elektrisk motor som gir ekstra grep og effekt – samt mulighet for å trekke tilhenger eller campingvogn med totalvekt opp til 1.650 kg. Motorløsningen eliminerer behovet for den økte vekten og tekniske kompleksiteten som følger med en mellomaksel.

Den unike stillheten, raffinementet og den gode kjøreopplevelsen i Toyotas hybridmodeller er ytterligere forsterket i den nye RAV4. Så vel som kjøreegenskaper som komfort er forbedret. Støynivået i kupeen er redusert enda mer og eksteriørdesignet er enda mer særpreget. I interiøret er det lagt vekt på å levere enda høyere opplevd kvalitet og funksjonalitet, og de siste innovasjonene innen sikkerhet og teknologi er på plass.

Styrken av to

For å imøtekomme behovene i det mer modne, avanserte og konkurranseintensive C-SUV-markedet, kommer Toyotas nye RAV4 Hybrid med både selskapets uslåelige erfaring i segmentet og den nyeste generasjonen av den innovative fullhybridteknologien – i denne modellen med to elektriske motorer.

Den nye RAV4 Hybrid forener dynamisk styling, førsteklasses interiørkvalitet, smarte kupéløsninger og fleksibilitet med et forbedret fullhybridsystem som gir forbedrede kjøreegenskaper og en enda bedre kjøreopplevelse.

Modellen byr på klasseledende drivstofforbruk og bemerkelsesverdig lavt CO2–utslipp. Dette bidrar selvsagt til et fordelaktig avgiftsnivå og lave driftskostnader. På toppen av dette leveres RAV4 Hybrid AWD med Toyotas smarte E-Four, et nyutviklet 4x4-system med to elektriske motorer som selvsagt sørger for bedre veigrep – men som også gjør det mulig å trekke tilhenger eller campingvogn.

/
E-Four, 4x4-drift med hybridelektrisk motor

Som Toyotas første modell i Europa, er RAV4 Hybrid AWD utstyrt med en egen elektrisk motor bak som utvikler 50 kW. Den sørger for firehjulsdrift uten at det er behov for mellomaksel.

Motoren for bakhjulene drives uavhengig av hybridsystemets elektriske motor foran, og effekten tas bare ut på bakhjulene. E-Four kobler inn firehjulsdriften raskt og mykt om veibanen er glatt og ved start fra stillestående, og sørger for maksimalt veigrep, stabilitet og bedre kontroll når vei- og føreforholdene er krevende.

/



Kraften kommer ved effektiv bruk av bilens hybridsystem og E-Four sørger for å optimalisere ytelsene i firehjulstrekket under forskjellige kjøreforhold, mens det også reduserer energitap og bidrar til bedre drivstofføkonomi enn det som ellers forbindes med firehjulsdrift.

Den betydelige ekstrakraften som kommer med E-Four gir også betydelige fordeler for alle som ønsker seg en anvendbar og fleksibel bil, siden den nye RAV4 Hybrid AWD kan trekke tilhenger eller campingvogn med totalvekter opptil 1.650 kg – en av de høyeste kapasitetene som hittil er oppnådd med en hybridbil.

Forbedret kjøreopplevelse, sekvensielle girskift og Power-modus

Hybridsystemet styres av en logisk enhet som sørger for sømløs utveksling med myk og naturlig akselerasjon med nær sammenheng mellom bilens hastighet og motorens turtall for å skape en bedre kjøreopplevelse.

To nye kjøremodus er lagt til i nye RAV4: Power-modus og sekvensielle girskift. Power-modus gir føreren mulighet til å velge en mer sportslig kjørestil med forbedret respons og gasspådrag på svingete og bakkete veier.

Ved å velge sekvensielle skift med girspaken, økes motoren bremsekraft og siden motorens turtall da holdes høyere enn normalt, forbedres også gassresponsen Når Power-modus aktiveres, forbedres veigrepet.

Mindre støy, vibrasjon og uønsket lyd

Spesielt med tanke på at passasjerene i baksetet skal ha høy komfort og kunne prate sammen uten for mange forstyrrelser, har vi lagt ned mye arbeid for at den nye RAV4 skal ha mindre støy, vibrasjoner og annet som hindrer vanlige samtaler i kupeen.
Overflaten på støydempingen i gulvet er gjort 55 prosent større, dekkplaten er formet på nytt og støyabsorberende materialer er plassert flere steder rundt i gulvet for å dempe lyd og støy fra vei, dekk og eksosanlegg.

/

Lydisolasjonen i både for- og bakdører er forbedret med å bruke mer lydabsorberende materialer og med å legge til et utvendig lydisolerende lag på dørpanelene for å dempe vind- og veistøy.
Samtidig er er det lagt inn mer støydempende materiale også bak instrumentpanelet for å minske overføring av støy fra motoren til kupeen.

Eksteriørdesignet er sterkere og skaper et mer dynamisk inntrykk

Fronten på den nye RAV4 er har fått et nytt sterkere og kraftfullt uttrykk som er en enda mer fremtredende versjon av Toyotas designspråk kalt Under Priority og Keen Look.
Toyotalogoen er sentralt plassert i den slanke, øvre grillen som også rommer nye Keen Look lyktegrupper med LED- eller halogenteknologi, begge utgaver med LED-kjørelys som gir fronten en signatur som er umiddelbart gjenkjennelig.

/



Den midtre grillen er laget bredere og den nederste trapesformede grillen er betydelig større enn tidligere, men også dette helt i overensstemmelse med Toyotas Under Priority-design som er tatt i bruk på stadig flere modeller. Ytterkantene av begge disse grillene går sammen og lager dype lommer for tåkelyktene som er plassert helt ut mot bilens sider for å markere RAV4s brede og kraftfulle front. Underguarden foran er gitt et sterkere visuelt uttrykk og forsterker bilens røffe, off-road image.

Sett fra siden bidrar nye hjulbuer og nydesignede 17" og 18" aluminiumfelger til å gi profilen et løft. Bak er lyktegruppene endret med LED-teknologi som gir bilen en unik, hi-tech-signatur. Støtfangeren bak er også endret for å forsterke inntrykket av en bred og kraftfull bil, noe som forsterkes ytterligere av den nydesignede underguarden bak.
Toppmodellen, RAV4 Hybrid, gjenkjennes umiddelbart med de blå T-logoene og "hybrid"-merkingen. I tillegg kommer den med spesialdesignede 17” aluminiumfelger. Nye RAV4 leveres i ni forskjellige lakkfager. To av disse, Dark Red metallic og Blue metallic, er nye.

Interiørdesign med bedre kvalitet og funksjonalitet

Oppsettet i kupeen i RAV4 er forbedret for å opppnå enda større funksjonalitet, visuell harmoni og helhet, kombinert med høyere opplevd kvalitet.
De to klokkeformede instrumentene, speedometer og turteller, har fått nytt design i likhet med midtkonsollen og innrammingen rundt girspaken. Nye materialer med en enda høyere kvalitetsopplevelse brukes i hele kupeen: dashbord, dørpaneler, midtarmlene og midtkonsoll.

Instrumentpanelet har nå de to analoge "klokkene" som viser turtall og hastighet og mellom dem er det gjort plass til en 4,2" multiinformasjonsskjerm. Midtkonsollen har en ny og stor 7" berørings­skjerm.

/

Dashbordet, dørpanelene og midtarmlenet har nye trekk som gir høyere komfort og opplevd kvalitet. Mattsorte og sølvfargede detaljer brukes en rekke steder i interiøret. Ytterligere visuell harmonisering er oppnådd med gjennomført bruk at baklyste instrumenter som har en behagelig blåfarge.

RAV4-kjøpere får nye valgmuligheter i det nye interiøret som kan leveres i fire førsteklasses skinnkvaliteter. Det finnes kombinasjoner av beige og grå som er frisket opp, mens ”tan” er ny i fargepaletten.

/
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.