.

Alt du trenger å vite om vår nye hydrogenbil

Mirai – som betyr “fremtid” på japansk – markerer starten på en ny tidsalder for bilindustrien.
 
Mirai bruker hydrogen til å produsere elektrisk kraft og det eneste utslippet fra bilen er vann. Dermed får ikke bare Mirai overlegne miljøytelser, den har alt som forventes fra en bil av neste generasjon: Et design som gjenkjennes umiddelbart, den har gode kjøreegenskaper, et svært lavt tyngdepunkt og stille, kraftfull akselerasjon levert av den elektriske motoren.

En teknologisk revolusjon

Mirai er utstyrt med Toyotas brenselcellesystem (TFCS) som består av både brenselcelle- og hybridteknologi. Det bruker dessuten Toyotas nye, egenutviklede brenselcellestakk og høytrykkstanker for hydrogen.

Hvordan den virker

Toyotas brenselcellesystem (TFCS) er mer effektivt enn forbrenningsmotorer og har ingen utslipp av CO2 eller andre forurensende substanser under kjøring. Føreren kan forvente at en Mirai er like lettkjørt og komfortabel som konvensjonelle biler med bensinmotor, den har stor rekkevidde og det går like raskt å fylle tanken som på “vanlige” biler – ca 3 minutter.
 
Toyota har utviklet alle de nødvendige komponentene, inkludert brenselcellestakken, -effektomformeren og høytrykkstankene for hydrogen.

/
Hva den presterer

Toyotas brenselcellestakk har en maksimal effekt på 114 kW (155 HK (DIN)) og en verdensledende effekttetthet på 3,1 kW/l (2,2 ganger høyere enn foregående modell)
 
En ny, kompakt og høyeffektiv effektomformer med høy kapasitet er utviklet for å transformere spenningen fra brenselcellestakken til 650 volt. Ved å øke spenningen, har det vært mulig å redusere størrelsen på den elektriske motoren og antall celler i stakken, slik at Toyotas brenselcellesystem (TFCS) som helhet blir mindre, får høyere ytelser og koster mindre.

Førsteklasses kjøreegenskaper og svært stillegående

Den høyeffektive brenselcellestakken og optimaliserte batterikontrollen mater den elektriske motoren og sikrer kraftfull respons i alle hastigheter. Allerede ved første trykk på gasspedalen har motoren fullt dreiemoment og sikrer myk og kraftfull akselerasjon.

Bilens stabilitet og kjørekomfort er utmerket, takket være at viktige deler som brenselcellestakken og hydrogentankene er plassert sentralt under gulvet slik at bilen får et lavt tyngdepunkt og best mulig vektfordeling foran og bak. Karosseriet har høy stivhet med spesiell styrke rundt bakhjulsopphengene.
Undersiden har et heldekkende panel og lykten en aerodynamisk utforming som reduserer luftmotstand og bidrar til drivstoffeffektivitet og stabilitet. Små finner på baklysgruppene forbedrer stabiliteten ved kjøring rett frem.

Takket være den elektriske motoren er Mirai utrolig stillegående. Vindstøy er dempet ved at alle deler av karosseriet er forseglet, og det er brukt lydabsorberende og lydisolerende materialer rundt kupeen. I frontruten og sidevinduene er det brukt en lyddempende glasskvalitet.

Når føreren legger inn “BS”-modus (brake support), effektiviseres den regenerative bremsingen samtidig som bremseytelsene blir enda bedre. Denne funksjonen er verdifull ved kjøring i lange nedoverbakker og over lengre strekninger hvor det er gjennomgående fall på veien.

En fremtid med hydrogen

Behovet for et alternativ til fossilt drivstoff er tydelig og reelt – og Toyota mener at hydrogen representerer veien fremover. Hydrogen er det mest utbredte grunnstoffet i universet. Det finnes i nær sagt alt, fra vann til planter. Det er kraftfullt nok til å gi energi til hus, hjem og arbeidsplasser. Og nå er det klart til å drive bilindustrien fremover.

En kjemisk reaksjon

Når du fyller hydrogen på Mirai, lagres gassen under trykk i de to tankene. Når bilen kjøres, strømmer det luft inn gjennom inntakene foran som blander seg med hydrogen i brenselcellestakken. Der skjer en kjemisk reaksjon som danner elektrisk kraft som kan drive bilen. Når føreren trykker på gasspedalen, sendes strøm fra stakken til den elektriske motoren. Det eneste ”restproduktet” fra denne prosessen er rent vann, som kan slippes ut gjennom ”eksosrøret”.
 
Man kan si at nye Mirai gjør inntrykk, uten å gjøre inntrykk på miljøet.

/

Mirai introduseres i Storbritannia, Tyskland og Danmark fra september 2015. Tidspunkt for lansering i Norge er ikke fastsatt.
 
Fremtiden er her og den kalles Mirai…

Galleri
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.