Finn nærmeste forhandler Bestill brosjyre Bestill prøvekjøring Min Toyota

Toyota-fans kan glede seg

.

2014-sesongen av FIA World Endurance Championship gikk Toyota helt til topps. Hybridbilene som vant verdensmesterskapet demonstrerte enestående driftssikkerhet, kombinert med et lavt drivstofforbruk. Det samme erfarer norske hybrid-eiere hver eneste dag, noe som gjør de til våre mest fornøyde kunder. Og enda bedre blir det: Kunnskapene og erfaringene som ligger bak denne seieren vil komme fremtidige hybrid-eiere til gode. Videre kan du lese om bilen som viser potensialet for hybridteknologien.

1000 hestekrefter og firehjulstrekk

Årets bil "TS040 HYBRID" viste seg å ha både farten og kjøreegenskapene til å vinne verdensmesterskapet. Drivlinjen består av en V8 motor på 520 hestekrefter, kombinert med elmotorer som kan gi "boost" på maksimalt 480 hestekrefter som fordeles til alle fire hjulene. Elmotorene benytter energi fra bremsekraften som lagres og frigis raskt fra superkondensatorer, som er bedre enn batterier til dette formålet. Teknologien er utviklet ved motorsportsenheten på Higashifuji tekniske senter, hvor nestegenerasjons bilteknologier for bruk på vei også er under utvikling.

Hybrid gir lavere forbruk

Forbruket spiller inn mer og mer i WEC og hybrid er løsningen alle de tre fabrikksteamene velger i den gjeveste prototyp-klassen.

I 2014 måtte bilene klare seg med 25 prosent mindre drivstoff enn året før, uten at bilene gikk noe saktere av den grunn. For å utjevne ytelse fra de forskjellige drivlinjene begrenses forbruket og hvor mye elektriske "boost" som kan benyttes pr. runde. - målt i megajoule (MJ). Jo mer "boost", jo mindre drivstoff tillates. I tillegg tar man hensyn til forskjellen i energien mellom bensin og diesel. For Toyotas med 6 MJ hybrid tillates et forbruk på 2,1 liter på mila.

Slik fungerer TS040 Hybrid-motoren

Rullende testlaboratorium

Motoren går på full belastning hele 72 prosent av tiden på Le Mans, noe som gir en enestående test av motor, girkasser og bremser. Det er noe av forklaringen på at bilprodusentene satser på Le Mans og WEC-serien. Det finnes ikke noe bedre laboratorium for å teste og utvikle teknologien enn her. Kunnskapene og erfaringene som ligger bak denne seieren vil komme fremtidige hybrid-eiere til gode, ikke minst når det gjelder ytelse, driftssikkerhet og drivstofføkonomi.

Yoshiaki Kinoshita, er teamets toppsjef og forklarer kunnskapsoverføringen: - Som team har vi lært mye i våre to første sesonger i WEC og all denne kunnskapen har gått inn i vår nye TS040 HYBRID, som er den mest teknisk avansert Toyota som noensinne har konkurrert på bane. Vi mener at det er helt sentralt at vår racing-satsning bidrar til Toyotas andre aktiviteter. Jeg er stolt av at data, kunnskap og teknologi blir regelmessig overført til våre utviklingskolleger, som jobber med å utvikle fremtidens biler for veien.

Se TS040 Hybrid på bane

Fakta TS040 HYBRID
  • Drivlinje: 3,7 l V8 (520 hk) og elmotorer (480 hk
  • Chassis: Karbonfiber kompositt
  • Vekt: 870 kg
  • Drivstofftank: 66,9 liter
  • Drivhjul: Firehjulsdrift
  • Elmotorer: AISIN AW motor-generator på forakselen og DENSO-enhet på bakakselen
  • Energilagring: Nisshinbo superkondensator
Om TOYOTA Racing i FIA World Endurance Championship

TOYOTA konkurrerte for første gang i FIA (WEC) i 1983. TOYOTA har deltatt i 15 Le_Mans 24-timers løp, og har som best oppnådd en andreplass ved fire anledninger (1992, 1994, 1999 & 2013). TOYOTA gikk inn i et fornyet WEC i 2012, som TOYOTA Racing, med sin første hybrid LMP1 bil, TS030 HYBRID. Bilen konkurrerte i to sesonger og vant fem løp. Den ble designet og utviklet av TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), hvor race-teamet er basert. TMG er det tidligere hjemmet for Toyotas rally- og Formel 1 fabrikksteam, og var tidligere ansvarlige for Toyotas TS020 Le_Mans bil i 1998-99.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.