Den helt nye Toyota Prius Plug-in Hybrid

Hybriden som kjører lengre elektrisk

Nesten fem år etter introduksjonen av Toyotas første plug-in-hybrid, er veien klar for den helt nye Prius Plug-in Hybrid som byr på en rekke nyskapende teknologiske løsninger for denne modelltypen. Bli kjent med alt det som gjør vårt nyeste tilskudd til hybridtilbudet vårt til noe helt spesielt.

/
 

Alle Toyotas hybridmodeller er fullhybrider og også Prius Plug-in Hybrid kan både kjøre bare elektrisk eller bare med bensinmotoren - eller med begge samtidig, mens regenerativ bremsing gjenvinner elektrisk energi som lagres i batteriet.
 
Den nye modellen er videreutviklet fra siste generasjons Prius og byr på bedre kjøreegenskaper og et helt nytt fullhybridsystem. Den tilnærmet lydløse og samtidig kvikke Prius Plug-in Hybrid (PHV) er en perfekt bil for alle som ønsker en fullhybrid kombinert med fordelene lengere elektrisk rekkevidde gir.

Raskere og lengre elektrisk

Med elektrisk energi alene, kan du kjøre i hastigheter opp til 135 km/t eller glede deg over en rekkevidde på over 50 km uten å bruke en eneste dråpe bensin. Takket være den elektriske motoren som har en effekt på 68 kW er dette mulig.
Kombinert med et litium-ionbatteri med høyere kapasitet (det dobbelte av kapasiteten i første generasjon) sørger den nye teknologien for at akselerasjonen blir bedre samtidig som rekkevidden er økt. Fordelen? Jo oftere du lader batteriet, jo mer kan du kjøre helelektrisk. Og resultatet? Enda mindre tid og penger brukt på bensinstasjoner.
Når du skal tilbakelegge strekninger som overstiger de 50 km som Prius Plug-in Hybrid kan kjøre helelektrisk, er bensinforbruket svært lavt. Samlet forbruk er estimert til 0,10 l/mil i en europeisk kjøresyklus, som inkluderer lading fra strømnettet. Det betyr selvsagt at det blir lenge mellom hver gang du må fylle tanken, og også svært lave utslipp av CO2 - de er beregnet å ligge på 22 g/km. 
Prius Plug-in Hybrid leveres med Toyotas første system med dobbel motor-/generatorsystem. Det gir bedre akselerasjon og er mindre avhengig av bensinmotoren både under akselerasjon og når du trenger tilskudd av varme om høsten, vinteren og på kjølige morgenturer. For takket være verdens første klimaanlegg med gassinjeksjon basert på en varmepumpe, er dette mulig. Fullading av batteriet er gjort på litt over 2 timer og dermed er bilen klar til flere mils kjøring som ren elektrisk bil.

 
Solceller
 
/
Henter også energi fra solen

Ingeniørene hos Toyota som har utviklet den nye Prius Plug-in Hybrid, har jobbet hardt for å tilføre den nye modelle med innovativ teknologi som både vil overraske og glede eierne, men også for å plassere bilen i en helt egen klasse.
 
Mens den første generasjonen Prius Plug-in Hybrid var utstyrt med et ventilasjonssystem som ble drevet med solenergi, har den nye modellen et helt nytt tak med solceller som er verdens første batteriladingssystem i en bil basert på solenergi! Ikke bare sørger det for forbedre energieffektiviteten ytterligere, men det peker også fremover mot det potensialet som finnes for at også biler skal kunne generere egen energi.
 
I daglig bruk gir denne løsningen to klare fordeler. Ikke bare sørger solcelletaket for å drive det elektroniske utstyret i Prius-kupeen, blant annet lys og multimediaanlegg når du er underveis, det bidrar også til å lade batteriet når bilen står parkert. I løpet av et år kan denne gratisenergien være tilstrekkelig til å kjøre bilen opp til 1.000 kilometer ekstra, selvsagt avhengig av hvor i verden bilen befinner seg samt vær og veiforhold.

Frontlykter
/
Teknologi som skaper fortrinn

I den avanserte kupeen i Prius Plug-in Hybrid, finner du en trådløs telefonlader i midtkonsollen. Den lar deg lade kompatible smarttelefoner uten bruk av kabel. Et fargedisplay på frontruten viser deg viktig informasjon under kjøring slik at du har oversikt uten at du må ta blikket av veien.
 
Prius Plug-in Hybrid har også sikkerhetsteknologiene i Toyota Safety Sense (TSS) som standardutstyr. Det er en pakke med aktive og uhellsforbyggende sikkerhetsteknologier. Viktig er fullhastighets adaptiv fartsholder med fullstopp-teknologi som oppdager forandringer i avstanden til forankjørende og sørger for at bilen din enten senker hastigheten, stopper helt eller akselererer mykt til den forhåndsinnstilte hastigheten når det igjen blir flyt i trafikken. TSS inkluderer også kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning, automatisk bremsing, filskiftvarsling med rattassistanse og automatiske fjernlys. 
 
Prius Plug-in Hybrid har hovedlykter med 4 energibesparende LED-enheter og automatisk, fartsavhengig fjernlyskontroll. Et lysfølsomt kamera registrerer lys fra møtende biler og baklys hos forankjørende, og lyskjeglen justeres automatisk slik at andre trafikkanter ikke blendes. Også vinkelen og dybden på lysstrålene kan varieres og tilpasses bilens hastighet og lyset spres når du svinger.
 
Prius Plug-in Hybrid er også utstyrt med blindsonemonitor, varsling for kryssende trafikk bak bilen og intelligent parkeringshjelp (S-IPA) som bruker flere sensorer til å identifisere og styre bilen inn og ut av parkeringsplasser, både ved lommeparkering og på plasser som ligger på tvers av kjørebanen.

Bak
/
Spennende kjøreopplevelse, kraftfullt design

I likhet med den nye Priusgenerasjonen, er også Prius Plug-in Hybrid bygd på Toyotas TNGA-plattform (Toyota New Global Architecture). Føreren sitter lavt i bilen i en bedre posisjon som gir en mer engasjerende kjøreopplevelse. Bilens lave tyngdepunkt, forbedrede fjæring og hjuloppheng forsterker den gode følelsen bak rattet.
 
TNGA-plattformen har også gitt designerne frihet til å forme en bil med tydelige og klare linjer. De aerodynamiske egenskapene forbedres med det spesielle glasset i bakvinduet og automatisk lukking av grillen som reduserer luftmotstanden når det ikke er behov for kjølende luft, slik at luftmotstandskoeffisienten er lave 0,25 (Cd).
 
Den nye Prius Plug-in Hybrid kommer i salg i Europa tidlig i 2017 og blir et nytt kapittel i Toyotas hybridhistorie. Det er da 20 år siden den første Prius så dagens lys i 1997 og på disse årene har Toyota solgt mer enn 9 millioner hybridbiler, som tilsammen har gitt en reduksjon i CO2-utslipp på 67 millioner tonn. 
 
Med den nye Prius Plug-in Hybrid økes Toyotas hybridtilbud nå til 8 forskjellige modeller. Dermed er vi også et langt skritt videre i arbeidet mot målet om å redusere CO2-utslippene fra bilene våre med 90% i 2050, sammenlignet med nivået i 2010. 
 
En rekke forskjellige tiltak bidrar til denne prosessen: Modeller med konvensjonelle motorer lages mer drivstoffeffektive samtidig som vi utvikler neste generasjons biler med lave eller null-utslipp. Vi utvikler hybridbiler, plug-in-hybrider, elektriske biler og brenselscellebiler.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.