Toyota Corolla fyller 50 år

Livshistorien til verdens mest solgte bilmodell

I 1966, da Sovjet og USA var midt i et spennende romkappløp og Beatles-fans så med forventning frem til neste plateslipp, forberedte Toyota sin egen historiske lansering – den nye Corolla. Frem til i dag er den blitt verdens mest populære bilmodell, med et salg på over 40 millioner. Og nå kommer en ny milepæl: Corolla har vært i produksjon gjennom 50 år!

Navnet har den fått fra blomstenes ring av kronblad som kalles corolla. Den ble utviklet for å imøtekomme behovet til det økende antallet pendlere som bidro til den formidable veksten i Japans økonomi midt på 1960-tallet. Stadig flere fikk behov for egen bil både for arbeids- og fritid, og dette førte til utviklingen av de grunnleggende prinsippene som fortsatt gjelder: Kontinuerlig utvikling for å møte kundenes behov – uansett hvilket land de bor i.
Denne filosofien rommer tanken om å være i forkant og dette har sikret Corollas posisjon som en bil for de mange, som en rimelig og pålitelig bil det er lett å leve med.
Vi har valgt ut noen av høydepunktene fra Corolla-historien fra starten og frem til i dag.

/
 
Blomsterkronen springer ut: 1966-1970

Tatsuo Hasegwa var ansvarlig for gruppen av ingeniører og designere som fikk oppgaven med å designe en ny bilmodell som folk ville falle for. Tidlig i prosessen ble det klart at den nye bilen skulle få et sportslig utseende og gode kjøreegenskaper. 

Corolla revolusjonerte markedet da den ble lansert i flere forskjellige varianter: To-dørs coupe, fire-dørs sedan og to-dørs stasjonsvogn. Den hadde flere løsninger som var banebrytende på den tiden; MacPherson forhjulsoppheng og firetrinns girkasse blant annet.

/
/
 
Helt ny Corolla: 1970-1974

Mens produksjonen av første generasjon Corolla gikk mot slutten, arbeidet ingeniørene og designerne med å lage en ny modell som skulle blir en enda større suksess. Samme år som Corolla nr 1.000.000 ble produsert, ble den nye modellen lansert som en ”helt ny Corolla”. 

Eksteriøret hadde mykere linjer og former og med større bladfjærer bak, ble også kjøreegenskapene og komforten forbedret. Levin-modellen med 2T-G motor som kom i 1972 hadde overliggende kamaksel og ble en favoritt blant dem som ønsket en bil med sportslige egenskaper.

/
/
/
 
Renere Corolla med mindre forbruk: 1974-1979

Det ble innført strenge utslippsrestriksjoner og tredje generasjon Corolla ble utviklet i en periode hvor motorer og avgassystemene måtte videreutvikles for å bli godkjent for salg. Dette resulterte i at Toyota tok i bruk katalysatorer, en teknologi som fortsatt brukes.

Den renere og mer drivstoffeffektive Corolla-modellen ble også preget av en annen nyutvikling, nemlig vindtunnelen. Resultatene herfra fikk stor betydning for utformingen og bidro til en karosseriform som skar effektivt gjennom luften. I kupeen fikk materialene og ergonomien et kvalitetsløft slik at Corolla ble opplevd som en dyrere bil både av førere og passasjerer.

/
/
 
Corolla med bedre aerodynamiske egenskaper: 1979-1983

Den globale oljekrisen var tilbakelagt og den japanske økonomien var på bedringens vei da fjerde generasjon ble introdusert omgitt av ny optimisme. Aerodynamikken spilte en stadig viktigere rolle i bildesign, og karosseridetaljene på denne Corolla-modellen ble finpusset med å bruke mer enn 400 timer i vindtunnelen.

For å unngå endringer som kunne bli for radikale for den stadig voksende skaren av Corolla-kunder, fikk karosseriet bare diskrete justeringer med tydeligere og rettere linjer. Komfort og stabilitet ble forbedret med en ny fjæring og hjuloppheng, miljøhensyn førte til at en ny 1,8 liters dieselmotor kom med på programmet.

/
/
/
 
Computerassistert Corolla-design: 1983-1987

Fumio Agetsuma hadde den krevende jobben som sjef for utviklingen av femte generasjon Corolla. Han hadde som mål å ta frem en modell som var like banebrytende og nyskapende som den første. Det ble da også den første Corolla hvor motor og karosseri ble designet ved hjelp av datamaskiner, noe som gjorde prosessen raskere og mindre ressurskrevende

Den nye Corollaen med den senkede fronten og den avrundede pilformen ble den første som hadde forhjulsdrift, en løsning som ga ingeniørene en rekke nye utfordringer å bryne seg på.

/
/
 
Corolla får et realt kvalitetsløft: 1987-1991

Da 6. generasjon Corolla skulle utvikles, var kvalitet det fremste stikkordet. Både faktisk og opplevd kvalitet var essensielt og det var viktig at kvalitetsløftet var merkbart.

Dette førte til at mer enn 2.000 spesifikasjoner av forbedringer gikk til over 100 leverandører av deler. Alt dette skulle bidra til at bilen fikk bedre ytelser, støynivået ble redusert og også til at myke materialer ble innført i dashbordet, knapper og brytere. Denne modellen ble utvilsomt den kvalitetsmessig beste Corolla så langt.

/
/
/
 
Corolla som familiefavoritt: 1991-1995

Til grunn for utviklingen av 7. generasjon Corolla satte man opp nøkkelbegrepene: Stilig design, kjøreegenskaper, sikkerhet og pålitelighet.

Under utviklingen var fokus også på de mindre detaljene samtidig som det ble lagt vekt på å gi tilstrekkelig plass til en familie i kupeen. Målet var å skape en bil som tilfredsstilte eiernes behov fullt ut og ga mulighet til gode opplevelser med hele familien både i hverdag og fritid.

/
/
 
Corolla tar teten: 1995-2000

Både miljømessige og økonomiske betraktninger var sentrale for gruppen som arbeidet med den åttende Corolla-generasjonen. Økonomien i hjemlandet var svak og utviklerne satset på å utvikle en ny bil som tilfredsstilte kundene ved å påvirke miljøet i mindre grad, være mer drivstoffvennlig og billigere å eie og å vedlikeholde.

Resultatet ble akkurat slik de hadde håpet. Denne modellen klarte å overvinne hindre som både generasjonskløfter og landegrenser. Først ble den bestselger i Japan, før den utviklet seg til å bli verdens mest solgte, med akkumulert salg på over 22 millioner. Den bygget Corollas renommé videre med å være sikrere og mer stillegående samtidig som kvaliteten var enda bedre.

/
/
/
 
2000-tallets Corolla: 2000-2006

Niende generasjon var den første som ble designet i Europa. Det skulle bryte forbindelsen til fortiden og snarere vise vei fremover i den 21. århundre.

Interiørets kvalitet var hevet til nye høyder samtidig som fordelaktig pris, enkelt bilhold og pålitelighet var vel ivaretatt. Det nye instrumentpanelet med Optitron design var helt nytt og kjørekomforten kunne konkurrere med biler med enda høyere pris.

/
/
 
Den ekte verdensbilen Corolla: 2006-2013

Ved 40-årsjubileet var det Soichiro Okudaira som ledet utviklingen av Corolla og ved denne milepælen var det naturlig å introdusere en ny retning i styling og design; nå med et virkelig globalt perspektiv og format.

Kjøreegenskapene ble matchet mot de beste europeiske bilene, mens enkelthet og plassforhold ble sammenliknet med det som det amerikanske markedet hadde å tilby. Målet for utviklingen av bilen var at kundene skulle oppleve forbedringene i kvalitetene i den nye modellen i løpet av de første 5 minuttene av prøvekjøringen.

/
/
/
 
Stadig sterkere: 2013-til nå

Samme år som Corolla-salget passerte 40 millioner biler, rullet den 11. generasjonen ut fra monteringshallene med en kvalitet og stil som passet verdens mest solgt bilmodell. Både karosseriet og kupéinteriøret hadde førsteklasses kvaliteter, inkludert det mye Toyota Touch 2® multimediasystem og en rekke nye sikkerhetssystemer som gjorden denne Corolla-modellen til den teknologisk mest avanserte noen gang.

/
/
 

I 2016 er kvaliteten og attraktiviteten på høyeste nivå, noe som betyr at, selv etter 50 år, er Corolla en modell som er helt i teten på verdens bilmarkeder. Den nyeste modellen har ny grill, lykter med LED-teknologi , aluminiumsfelger og dessuten er også interiøret oppgradert. Sikkerhetsteknologiene i Toyota Safety Sense sørger for enda høyere sikkerhetsnivå og at bilkjøpere verden over føler at Corolla er en modell de kan stole på.

/
/

I dag produseres Corolla ved 15 forskjellige anlegg rundt om i verden og den markedsføres i mer enn 150 land og regioner. På sine 50 år har Corolla stått for 20% av Toyotas totale bilsalg gjennom merkets 80-årige historie.

Corollas historie forteller om en lang og uavbrutt rekke av forbedringer teknologisk, designmessig og kvaltetsmessig. Likefullt er modellen også i dag tro mot sin opprinnelige idé, en bil som skal være i takt med kundenes behov og passe for folk flest – over hele verden.

Dette er et konsept som vil være levedyktig langt inn i fremtiden og derfor vil Corolla være en viktig modell på verdens bilmarkeder også i årene som kommer.

I Norge har modellen Auris tatt over arven fra Corolla siden 2007 og blitt en av Norges mest populære biler. Auris deler plattform og svært mange komponenter med Corolla og er tilgjengelig i 5-dørs kombicoupé og stasjonsvogn. Corolla som egen modell ble tatt av det norske modellprogrammet i 2013, som et resultat av lavere etterspørselen etter karosseritypen 4-dørs sedan.

Toyota Corolla turns 50
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.