Toyota Mirai

Klar for lansering i Norge

Hydrogenbilen Mirai er nå klar for bestilling og leveres til kunder sommeren 2016.

– Det er en viktig milepæl for oss å levere nullutslippsbilen Mirai til kunder i Norge. Vi tror dette er starten på noe stort, og vi mener at denne teknologien vil spille en viktig rolle for å erstatte fossildrevne biler i fremtiden, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Siden januar har Toyota hatt en Mirai på veiene i Norge, for å teste ut bilen og infrastrukturen i forkant av lanseringen.

– Vi lanserer Mirai nå, fordi vi ser at biler på veiene er nødvendig for å bygge ut flere fyllestasjoner. For øyeblikket har vi fem hydrogenstasjoner på Østlandsområdet, og frem mot 2020 har to ulike aktører (HYOP og Uno-x) planer om mer enn 20 stasjoner på landsbasis, noe vi selvfølgelig ønsker velkommen, sier Olsen.

Bilen har vist seg å takle vinterkulden i Norge uten problemer
– Kupéen blir svært fort varm, siden prosessen i brenselcellen avgir noe varme som vi kan utnytte i varmeapparatet, uten at dette medfører noe særlig reduksjon av rekkevidden. I praksis viser det seg at vi kan oppnå en rekkevidde mellom hver fylling på ca. 40 mil på vinterstid, mens typegodkjent rekkevidde er 55 mil i henhold til NEDC-syklusen i EU, forteller Olsen.

Hydrogenbiler er like fleksible i bruk som dagens bensin- og dieselbiler, fordi tanken fylles like raskt og rekkevidden er tilnærmet den samme - men med kun vann som utslipp. Derfor kan hydrogenbiler spille en sentral rolle med å kutte utslipp fra norsk veitransport, og slik bidra til at Norge når sine klimamål på området.

Toyota Mirai

– En rekke land satser på omfattende utbygging av hydrogenstasjoner, for å legge til rette for hydrogenbiler. Toyota Norge forventer at hydrogenstasjoner prioriteres i Nasjonal transportplan 2018-2029, og at Enova får tildelt midler til å støtte opp under utbyggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner, hevder Olsen.

I 2016 er det antallet begrenset til ti enheter av Mirai grunnet begrensninger på fabrikken. Planen er å øke volumet betydelig i årene frem mot 2020.

– Hvis vi ser hva elbilene har fått til, er det store muligheter for hydrogenbilene her til lands. De nyter godt av de samme fordelene som moms- og avgiftsfritak ved kjøp, tilgang til kollektivfelt og gratis bomvei, sier Olsen.

  Prisen for Toyota Mirai i Norge er 609.500 kroner (inklusiv frakt og leveringskostnader).

Toyota Mirai
Fakta om Mirai

Mirai er utstyrt med Toyotas brenselcellesystem (TFCS) som er bygd opp av både brenselcelle-teknologi og hybridteknologi. Den er utstyrt med Toyotas egenutviklede brenselceller og drivstofftanker som fylles med hydrogen under høyt trykk (700 bar).

I brenselcellen omdannes hydrogen fra tanken og oksygen fra lufta til elektrisitet som driver elmotorene. Eneste utslipp er vann. Føreren kan forvente samme kjørekomfort som i biler med konvensjonelle bensinmotorer, blant annet svært lang rekkevidde og tankfylling som tar ca. 3-5 minutter.

Mirai byr på alt det som forventes av neste bilgenerasjon: Et design som gjenkjennes umiddelbart, en spennende kjøreopplevelse med høy stabilitet takket være et lavt tyngdepunkt, samt svært stille gange på nivå med premium, kombinert med kraftfull akselerasjon fra den elektriske motoren.

For å kunne kjøre så sikkert som mulig, er Mirai utstyrt med avansert utstyr tilpasset neste bilgenerasjon:
  • Kollisjonsvern (med millimeterbølgeradar) hjelper med å forhindre kollisjoner eller redusere skader ved kollisjon med alarmer og bremsekontroll dersom systemet registrerer at en kollisjon er sannsynlig.
  • Filskiftvarsling bruker et kamera til å oppdage hvite og gule kjørefeltlinjer og varsler føreren om bilen er i ferd med å forlate sitt kjørefelt.
  • Blindsonemonitor bruker radar for å oppdage kjøretøy i parallelle felt og bekrefter at det er klart ved bytte av kjørefelt.
  • Mirai har en rekke komfortfunksjoner i kupeen som er standardutstyr: Varme i rattet og setevarme (to temperaturvalg for alle 4 seter) som gir øyeblikkelig varme samtidig som energiforbruket er sterkt redusert. Temperaturkontrollen er uavhengig for høyre og venstre side, klimaanlegget har et eget eco-modus og “Nanoe”-luftrensingsteknologi sørger for at kupeen fylles med ren, frisk luft.

Alle bildene er tatt av Samuel Taipale.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.