Den nye Prius Plug-in Hybrid

New York International Auto Show 2016

Toyota viser for første gang sin andre generasjon Prius Plug-in hybrid på New York International Auto Show 2016. Modellen har betydelig økt rekkevidde og ytelser i EV-modus.

  • Lengre kjøring i EV-modus i hastigheter opptil 135 km/h, med dobbelt så lang rekkevidde – nå økt til over 50 km
  • Estimert gjennomsnittlig drivstofforbruk på bare 0,14 l/mil –den beste effektiviteten på noen eksisterende plug-in hybrid - og et CO2-utslipp på bare 32 g/km
  • TNGA (Toyota New Global Architecture) plattform gir en mer engasjerende sittestilling og mer presise og responsive kjøreegenskaper
  • Avansert teknologiflaggskip med verdens første solcelle ladesystem og gassinjisert varmepumpe med EV-modus for klimaanlegget

Som en evolusjon fra den responsive, intuitive og svært stillegående hybride drivlinjen tilgjengelig på syv andre Toyota-modeller, bygger den nye Prius Plug-in Hybrid på styrkene fra siste generasjon Prius, som er utviklet med fokus på følgende tre pilarer: Toyota New Global Architecture (TNGA)-basert plattform, design og styling, samt et nytt fullhybrid system.

Toyota får nå et nytt tilbud til kunder som ønsker å eie en hybridbil, men som samtidig ønsker fordelene av å kjøre elektrisk på lengre distanser. Nye Plug-in hybrid blir tilgjengelig hos Toyota-forhandlerne mot slutten av dette året.

Hybrid Synergy Drive med forbedret EV-modus

Med en større batteripakke på 8.8 kWt (litium-ion), tilbyr Hybrid Synergy Drive elektrisk kjøring i EV-modus på lengre distanser og i flere situasjoner, noe som bidrar til å øke estimert rekkevidde på en drivstofftank.  

Forbedringen innebærer også en vesentlig forbedring av gjennomsnittlig drivstofforbruk, og nye Prius Plug-in hybrid leverer et offisielt forbruk på bare 0,14 l/mil – den beste forbruksmålingen på noen eksisterende Plug-in hybrid – samt et CO2-utslipp på bare 32 g/km.

Selv når den ikke kjøres i EV-modus, vil Prius Plug-in Hybrid automatisk utnytte mer fullelektrisk drift i situasjoner hvor dette er mer effektivt enn å kjøre med bensinmotoren, spesielt under bykjøring og på kortere turer.

Prius Plug-in Hybrid får som første Toyota en dobbelt elmotor/generator-system, som bruker både den elektriske motoren og generatoren til å sørge for dreiemoment, noe som bidrar til raskere akselerasjon og bedre generell ytelse.
Det nye PHEV systemet reduserer bruk av bensinmotoren, selv når man akselererer hurtig og når man bruker varmeapparatet om vinteren, ved hjelp av et varmesystem for batteriene som øker effektiviteten i kalde temperaturer, samt verdens første klimaanlegg med varmepumpe og gassinjeksjon.  

Som et resultat av disse avanserte teknologiforbedringene, tilbyr den nye Prius Plug-in Hybrid en unikt responsiv og klasseledende akselerasjon, og den vil kjøre på betydelig høyere hastigheter enn før i EV-modus – nå i inntil 135 km/t. Modellen vil oppnå en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, omtrent det dobbelte av forgjengeren.

Lading av batteripakken tar kun 2,3 timer ved å benytte en Mode 2 (Mennekes) 230 volts ladekabel, til tross for økt batterikapasitet.

På samme måte som andre Toyota fullhybrider, er Prius Plug-in Hybrid i stand til å kjøre på bensinmotoren eller elmotoren alene, eller en sømløs kombinasjon av begge, samtidig som det regenerative bremsesystemet tar vare på elektrisk energi under nedbremsing og lagrer dette i batteriet, noe som bidrar til lavere drivstofforbruk.

Hybridsystemets bensinmotor på 1,8 liter og 4-sylindere med Atkinson syklus og VVT-i spiller også en nøkkelrolle for den totale effektiviteten til den nye plug-in hybriden fra Toyota. Som et resultat av det nye eksos resirkuleringssystemet med høy kapasitet, forbedringer i forbrenningens effektivitet og innovative måter å håndtere varme og redusere friksjon, oppnår motoren en termisk virkningsgrad på 40 prosent, noe som er verdens høyeste nivå for en masseprodusert bensinmotor.

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2016
TNGA plattform gir engasjerende kjøreegenskaper

Plattformen er basert på Toyota New Global Architecture (TNGA), noe som gir bilen et lavere tyngdepunkt sammenlignet med foregående modell. Samtidig får den en mer engasjerende sittestilling, mer presise og responsive kjøreegenskaper med mindre krenging.

Disse kvalitetene er ytterligere forsterket av det nye double wishbone bakhjulsopphenget, som gir kun en tredel av rystelsene ved kjøring på ujevn veibane sammenlignet med foregående modell. For å oppnå bedre kjøreegenskaper med økt respons er hjulopphenget foran med MacPherson fjærben også revidert.

Unik designsignatur

Prius Plug-in hybrid er 165 mm lengre, 15 mm bredere og 20 mm lavere enn forgjengeren.

Den nye TNGA-plattformen har gitt designerne en større frihet til å forme en bil som har en rikere visuell appell, med lavere linjer og en mer atletisk profil. Sammen med lav vekt på karosseriet, bidrar den lave luftmotstanden til det bemerkelsesverdig lave drivstofforbruket.  

Ved å benytte avansert aerodynamikk slik som “double bubble” bakrute og automatisk lukking av grillen dersom luftstrøm til radiatoren ikke er nødvendig, oppnås en Cd-verdi på lave 0.24, noe som er blant det laveste i verden for personbiler i produksjon.

Vekten har blitt holdt til et minimum gjennom utstrakt bruk av høyfast stål i karosseriet, aluminium i panseret og for første gang på en masseprodusert bil benyttes karbonfiberforsterket plast (CFRP) i bakluken.

For å skille Prius Plug-in hybrid fra andre varianter i Prius-utvalget, har den fått en unik lyssignatur som er er lett gjenkjennelig. Hovedlyset har fire energisparende LED-projektorer og baklysene benytter også LED-teknologi.

TNGA bidrar også til å definere 'peace-of-mind' interiøret; med utmerket plassutnyttelse, en lavere og mer engasjerende sittestilling og høyere komfort. Den får en fire-seters konfigurasjon, bygget rundt en senterkonsoll i hele kupéens lengde og minner om premium-interiøret i en luksuscoupé.

Interiørdesignen er avansert, funksjonell og med et kraftfull visuelt uttrykk. Den arver det intuitive konseptet fra tidligere Prius-generasjoner ved å plassere de viktigste operasjonelle funksjonene nærmest føreren og informasjonsfunksjonene lengre unna.  

Den 8-tommers skjermen tilbyr en intuitiv betjening av audio- og navigasjonsfunksjonene, inkludert rask scrolling gjennom de ulike displayene.
Instrumentklusteret kommer med en 4.2-tommers fullfarge TFT (thin film transistor) LCD-skjerm med displayer som er enkle å lese. Føreren kan endre innholdet som vises ved hjelp av knapper montert på rattet.  

Stillhet har alltid vært et karakteristisk trekk ved Toyotas hybridbiler. Med en lydisolerende laminert frontrute og tilsvarende sideruter foran, får Prius Plug-in Hybrid et interiørmiljø som gir et inntrykk av luksus, med eksepsjonelt lavt støynivå og vibrasjoner.

Toyotas avanserte teknologi-flaggskip

Siden lanseringen av første generasjon i 1997 i Japan har Prius opprettholdt sin status som Toyotas teknologiambassadør, og som med jevne mellomrom introduserer nyttige neste-generasjons teknologier og innovasjoner til markedet.

Ved å fokusere på en bedre og sikrere opplevelse for fører og passasjer, gir den siste Prius en imponerende plattform som Prius Plug-in Hybrid bygger videre på.

Utvendige forbedringer unikt for den nye Prius Plug-in Hybrid inkluderer energisparende LED projektorlamper, med en unik fartssensitiv adaptiv lysteknologi.  Som først demonstrert på Auris Hybrid-konseptet i 2010, kommer nye Prius Plug-in Hybrid nå med verdens første solcelletak med lading av et dedikert batteri.

Innvendig er det intelligente S-FLOW automatiske klimaanlegget gjort mindre, lettere og bruker mindre strøm. Takket være en ny elektrisk kompressor, som oppdager om for- eller baksetene er i bruk, minimeres luftstrømmen til tomme seter.

Unikt for Prius Plug-in Hybrid benyttes verdens første varmepumpe med gassinjeksjon. Den gjør det mulig å kjøle ned eller varme opp kupéen når bilen kjøres i EV-modus, uten at bensinmotoren benyttes. Den nye Prius Plug-in Hybrid er også tilgjengelig med trådløs induktiv lading av Qi-kompatible telefoner.

Et head-up display i farger er også tilgjengelig. Denne projiserer sentrale bildata og varsler på den nedre delen av frontruten, noe som gjør informasjonen raskt og enkelt lesbar uten at føreren trenger å ta øynene vekk fra veien. Informasjon som kan vises inkluderer hastighet, batteristatus, status for hydridsystemet, adaptiv cruise kontroll og filskiftevarsling.

Den nye Prius Plug-in Hybrid leveres også med Toyotas nye Simple Intelligent Parking Assist (S-IPA) system, som bruker en rekke sensorer for å identifisere en egnet parkeringsplass for lukeparkering og når den aktiveres av føreren styrer den bilen på plass. Til slutt viser nye Prius Plug-in Hybrid frem selskapets betydelige fremskritt når det gjelder aktiv og preventive sikkerhetssystemer tilgjengelig i Toyota Safety Sense.

Denne pakken av integrerte sikkerhetsfunksjoner inkluderer kollisjonsvern med oppdagelse av fotgjengere og automatisk nedbremsing, filskiftevarsling med styreassist, automatisk cruise-kontroll i alle hastigheter og automatisk fjernlys. En blindsonevarsling og varsling for kryssende trafikk bak bilen er også tilgjengelig for å gi maksimal trygghet. Disse teknologiene hjelper til med å redusere risikoen for en kollisjon og gjør dessuten kjøringen enklere og mindre anstrengende for føreren.
Prius plug-in Hybrid vil bli tilgjengelig i Europa mot slutten av dette året.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.