Toyota Norges mest anbefalte varemerke

BrandIndex 2017

Toyota til topps i anerkjent merkevareundersøkelse.

Hvert år gjennomfører selskapet YouGov undersøkelsen BrandIndex. Der spør de blant annet om Brand advocacy, hvilke av mer enn 250 merkevarer respondentene ville anbefale til en venn eller kollega. Toyota topper listen og er med det Norges mest anbefalte merkevare, uavhengig av bransje. Skandiabanken og Vipps havner på henholdsvis andre og tredjeplass og Mercedes Benz er eneste andre bilmerke inne blant topp ti.

– Vi er selvsagt svært fornøyde med resultatet og velger å se på dette som en tillitserklæring. Det er en anerkjennelse både av produktene og jobben som gjøres hver dag ute hos forhandlerne, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

/
Tabell hentet fra YouGov sine sider
Kaizen

At man ikke hviler på laurbærene og hele tiden jobber med å utvikle stadig bedre produkter er selve kjernen i Toyotas filosofi. På Toyota-språket kaller man det Kaizen og det er det som ligger til grunn for mantraet ’Always a better way’.

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre alle sider ved Toyota-opplevelsen. Det gjelder ikke bare bilene, men også kjøpsopplevelse og ettermarked. Gitt markedsandelen vår er det naturlig å anta at mange Toyota-eiere har svart på undersøkelsen. Vi vil tro det spiller inn på resultatet og at mange anbefaler Toyota basert på egne erfaringer, sier Olsen.

Økning fra fjoråret

Toyota forbedrer sin Brand advocacy-score med 5,8 poeng fra fjoråret. Aftenposten går frem 8,2 poeng og er dermed årets høydehopper. Volkswagen fikk massiv negativ mediedekning i forbindelse med dieselskandalen i 2015, men har i 2017 forbedret sin score med 6,2 poeng, og er den andre klatreren på årets ranking. Totalscoren er imidlertid beskjeden, med 37,0 poeng mot Toyotas 65,6.

– Når man allerede ligger så høyt på rankingen som vi gjør er det naturlig nok vanskeligere å gjøre store sprang, men det betyr ikke at vi ikke jobber videre for å gjøre Toyota til en enda mer attraktiv merkevare enn den allerede er, sier Olsen.

/
Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge
Om rankingen

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 250 merkevarer. Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer. Brand advocacy-scoren finnes ved å spørre befolkningen, hvilke av de følgende selskaper/merkevarer ville du ANBEFALE til en venn eller kollega og hvilke ville du be venner, familie eller kolleger om å UNNGÅ. NetScoren regnes ut fra positive svar minus negative svar.

Tabellen for Brand advocacy-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Brand advocacy-scoren fra 1. november 2016 til 31. oktober 2017 sammenlignet med samme periode 2015-2016. Data er et samlet gjennomsnitt for alle intervjuer med kunder av de enkelte selskaper/merkevarer i perioden 1. november 2016 til 31. oktober 2017. YouGov har kun tatt med selskaper/merkevarer med minimum 500 intervjuer i perioden.

Relatert innhold

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.