Sola står stadig lavere på himmelen, men på Vålerbanen en sommerlig septemberdag er stemningen høy.

En gang i året arrangeres Toyota Trackday der alle Toyotas kunder er velkomne til å teste kjøreferdighetene sine på bane i egen bil. 18. september var det nok en gang duket for Toyota-fest på Vålerbanen.

Åpent for alle

Med strålende vær og tørr asfalt er det duket for en fantastisk dag for garvede racere, ivrige amatører og spente nybegynnere. Stemningen blant de fremmøtte er høy og blandingen av blodtrimmede driftebiler, Toyota hybrider, Land Cruisere og Hiluxer danner et noe uvanlig lappeteppe av biler på en banedag. Det er imidlertid betegnende for målsetningen med dagen.

/
/

– Vår tanke er at dette skal være et lavterskeltilbud for alle Toyota-kunder som har lyst til å prøve seg og bilen sin på bane. Alle er velkomne, sier Salgsdirektør og Trackday-general i Toyota Norge, Håkon Tveten Eriksen.

En av de som har funnet veien til Våler er Eddie Mathisen i sin nye C-HR.

– Jeg fikk en invitasjon fra Toyota til dette arrangementet og da hogde jeg selvsagt til, sier Mathisen som er langt fra nybegynner med banekjøring.

– Dette er andre gang jeg er på bane med bil, men jeg har tre år bak meg med roadracing og fem år som instruktør på motorsykkel.

Med 2000 kilometer på telleren er Mathisens C-HR knapt innkjørt, men han har allerede funnet seg godt til rette med den på veien, og nå også på banen.

– Jeg er kjempefornøyd med bilen og den oppførte seg veldig bra på utpå der. Det er de som sier at girkassa spretter for fort opp i turtall, men det er en vanesak og man må bare tilpasse kjøremønsteret. Jeg holder fint følge med de andre på banen, selv om jeg kjører hybrid, sier Mathisen da vi snakker med ham etter de første passene.

Fra tilskuerplass er det tydelig at Mathisen ikke snakker over seg. Den blå SUVen holder et friskt tempo ned mot slutten av langstrekka og skreller heller ikke av for mye fart før Mathisen finner en god linje gjennom svingen.

/
Norges mest kjente GT86

Enda fortere går det når drifterne inntar banen. Spesielt radig går det når Fredric Aasbøs GT86 spinner sidelengs gjennom svingene. Denne gangen er det uten Fredric selv bak rattet. Hans stedfortreder er Ørjan Nilsen, en 22-åring fra Bergen som er i ferd med å gjøre kometkarriere i driftesirkuset.

– Altså, jeg har drømt om å få sitte på med Fredric i denne bilen. Nå skal jeg kjøre den ... jeg vet ikke helt hva jeg skal si, sier Nilsen som ser ut som om han vurderer å klype seg selv i armen.

At han er riktig mann for jobben er tydelig. I passasjersetet får noen av Toyotas næringslivskunder seg sitt livs bilopplevelse mens en blanding av måpende og smilende ansikter følger med på GT86-en som rettes opp fra umulige vinkler, gjerne en hårsbredd eller to fra betongen langs langstrekka.

/
Vår tids Reodor Felgen

Blant mange flotte Toyotaer var den en bil som stakk seg ut i mengden, Roger Hålands ’Hybrid’.

– Målet var en bil med firehjulstrekk og 1000 hestekrefter, og det var ikke så lett å få tak i, så jeg bygde den selv, sier Håland som til vanlig jobber som bilmekaniker.

For å få det til sveiset Håland sammen tre biler, to motorer, to girkasser og lagde like godt en del deler selv.

– Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, sier den beskjedne sørlendingen.

Hadde det vært en Nobelpris for selvbygget bil ville Håland nok vært en het kandidat.

Skogens konge(r)

Mens familiebiler og driftebiler regjerte på asfalten var det Land Cruisere og Hiluxer som dominerte i skogen. Gjennom en tilsynelatende uframkommelig løype, med bratte heng, helninger og dype dammer gravde verdens tøffeste firehjulstrekkere seg opp og fram.

Til og med politiet var på plass, med sine pansrede Land Cruisere.

– Toyota inviterte oss til arrangementet og vi synes det er flott at vi kan øve litt her i dag. Det er ikke noe vi har anledning til å gjøre veldig ofte, sier Christian fra politiet.

Selv med pansring og en vekt på over fem tonn tar de seg lekende lett fram og klatrer opp den mildt sagt bratte betongrampen ganske så uanstrengt.

/
/
Se stemningsvideo fra Toyota Trackday her:
/

Prisen for dagens tøffeste i skauen går imidlertid ikke til våre uniformkledde venner, men til han som utfordret løypa i en RAV4 Hybrid.

– Jøss, det gikk jo det, utbryter markedssjef Børre Bratvold i Arctic Trucks idet den tipper over kanten på toppen av rampa.

Lyden av bunnpanne som møter betong tilsier at dette kanskje var litt i overmodig, men man kan ikke annet enn å bli imponert over framkommeligheten til RAV4.

Vellykket

Dagen går mot slutten og rike på inntrykk og opplevelser pakker de fleste bilene og begir seg hjemover. Trackday-general Håkon er godt fornøyd med dagen.

– Hvert år sier vi at dette er siste gangen. Det er mildt sagt en del som skal til for å få organisert en slik dag, men når vi ser den gleden folk har og ikke minst hvor morsomt det er for oss å arrangere dette for kundene våre ... Nei, vi er nok tilbake neste år også.

Relatert innhold

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler