Så elektrisk kjører Toyotas hybrider

En lang rekke testturer med ulike distanser og terreng har gitt Toyota svar på spørsmålet mange har stilt seg - hvor elektrisk kjører hybridene deres?

Mer enn 400 000 kjøreturer logget

Hybridene benytter seg både av elektrisk motor og bensinmotor, et samarbeid med positiv effekt for både miljøet og lommeboken. Arbeidsfordelingen disse motorene imellom påvirkes av vær- og veiforhold samt sjåførens kjøremønster.

De siste fem årene er det blitt gjennomført ca. 430 000 testkjøringer rundt i Europa med måleutstyr fra Driveco montert i Toyotas hybrider. Utstyret logger informasjon fra kjørecomputeren og gir en tydelig oversikt på hvordan turen har utspilt seg.

/





“Resultatet fra Driveco-testene har vist oss at hybridene går elektrisk over halvparten av kjøretiden – faktisk 53,6 % av tiden for å være helt nøyaktig. Dette er et tall vi er veldig fornøyde med”

- Espen Olsen, Informasjonssjef Toyota Norge

/
Slik påvirkes din hybrid

I og med at 50 % er et gjennomsnitt vil du som hybrideier oppleve at resultatet varierer. Noen ganger vil det bli lavere, og andre ganger høyere enn 50 %. Det er flere faktorer som påvirker dette, blant annet topografien der du kjører samt føre, værforhold, hastighet og måten du kjører på.

Hvor mye kan du om Hybrid? Ta vår test og finn det ut.



Avstanden du kjører vil imidlertid ikke påvirke det elektriske resultatet. I motsetning til konkurrerende teknologier har ikke Toyotas hybridsystem noen gitt rekkevidde.

Under kan du se eksempler på ulike kjøreturer der Driveco har målt den elektriske andelen.

Småkjøring i nærområdet

Uansett om man ønsker å benytte fritiden til å få ekstra ro eller å være ekstra aktiv, må man gjerne kjøre litt for å få barna til svømmehallen eller å komme seg til skogholtet. Det blir titt og ofte småturer i hverdagen for mange av oss, som tilsammen utgjør en stor andel av den totale kjøringen. Hvor elektrisk kan denne typen turer kjøres?

Med badebukse i bagasjen satt vi kursen mot svømmehallen, som lå i overkant av 4 kilometer hjemmefra.

/





Turen gikk i et jevnt tempo og relativt flatt terreng. I et lengre strekk med slak nedoverbakke fikk vi ladet batteriene godt, og med en gjennomsnittsfart på 47 km/t kunne vi parkere utenfor svømmehallen etter 9 minutter.

På denne turen kjørte vår Prius elektrisk hele 80 % av tiden, og fikk i tillegg ladet batteriene godt for hjemturen.

/
Utflukt i helgen

I helgene har man ofte planer som involverer bruk av bilen. Kanskje skal du besøke familie, kjøre barn til fotballcup eller ønsker en utflukt et lite stykke hjemmefra? I helgen skal ting gjøres, og vi begir oss ut på de mellomlange turene.

Vår tur gikk fra boligstrøk og videre langs riksveien i varierende terreng. Mens passasjerene bak var mest

/




spent på dagens fotballkamper holdt sjåføren et øye med den elektriske andelen.

Etter 38 minutter i bilen ankom vi cupen, og kunne lese av Driveco-utstyret at turen hadde foregått elektrisk 58 % av tiden. Tilbakelagt distanse var 26.6 km og gjennomsnittsfarten ca. 70 km/h.

/
Elektrisk helt til hytta?

Vi nordmenn elsker hyttene våre og drar dit så ofte vi kan. RAV4 er også en populær bil blant hyttefolket, men hvordan presterer hybriden på langkjøring mot fjellet?

En sensommer-fredag satte scenen for vår test. Klokken nærmet seg fire og hyttefolket lå tett på utfartsveiene.

/


Med fullpakket bil og marsjtempo på riksveien var det spennende å følge med på den elektriske andelen, som steg og falt i takt med terrenget utenfor.

Etter snaut tre timer i bilen ankom vi hytta ved Nesbyen. Vi hadde da kjørt 159 km og holdt en gjennomsnittsfart på 54 km/t. På denne turen hadde vår RAV4 Hybrid et drivstofforbruk på 4.8 l/100 km, og hadde kjørt elektrisk 43 % av tiden.

/
Driveco: Svært gode resultater

“Vi har nå jobbet med Toyota ca. fem år, i mer enn 30 land. Toyotas resultater er gode, og vi har også gjennomført spesialstudier i byområder med svært gode resultater”, forteller Matti Liedes, administrerende direktør i selskapet bak måleutstyret, Driveco.



“Man kan også passe på å holde jevn fart slik at mindre energi kreves for å forflytte bilen”, avslutter han, og presiserer at han selv forøvrig ikke er noen kjøreinstruktør.

Liedes kan også røpe hvordan man bør kjøre for å oppnå høyest mulig elektrisk andel.

“I løpet av disse årene har vi lært mye om teknologien bak EV-kjøretøy og hybrider, og vi ser at det viktigste aspektet for å oppnå en høy andel elektrisk kjøring er å unngå å starte/benytte forbrenningsmotoren”, forklarer han innledningsvis. “Disse bilene jobber allerede for dette på egenhånd, men hvis man ønsker å kjøre med virkelig lavt bensinforbruk og høy elektrisk andel bør man unngå brå akselerering, altså å tråkke gassen brått i bunn. Dette er unødvendig da hybridene allerede har bra dreiemoment ved lavere turtall”, forteller Liedes videre.

Nå er det Hybriddager hos Toyota

Ta turen til en av våre forhandlere for en nærmere titt på våre hybrider og selv kunne oppleve hvor effektive de er!  Les mer om våre hybriddager her

Turer målt med Drivceco

Tabellen under viser de europeiske resultatene for innsamlede turer per hybridmodell. Dataene her er samlet i perioden september 2014 – februar 2018. For øyeblikket er det ca. 8000 Driveco-enheter som samler informasjon fra demobiler, og all data som presenteres her er samlet under prøvekjøring med kunder.

Den 19. februar i år var det gjennomført 429 742 turer med Driveco, med et sammenlangt gjennomsnitt på 53,6 % andel elektrisk kjøring.

Les mer om Driveco-testene her

/

Relatert innhold

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler