Disse senker CO2-utslippene

Lavest CO2-utslipp i Europa 

For første gang på et tiår, steg gjennomsnittlig CO2-utslipp i fjor. Toyota dro i motsatt retning.

Vil øke forspranget ytterligere

Utslippsøkningen fra 2016 var på 0,3 g/km, til et snitt på 118,1 g/km. Blant de mest solgte bilmerkene i Europa var det kun to som hadde en utslippsnedgang, mens resten økte sine utslipp. Best ut kom Toyota med en nedgang på 2,7 g/km og et snitt på 101,2 g/km.

- I forhold til konkurrentene ligger vi godt an, men vi jobber selvsagt videre med å øke forspranget. Vi har allerede annonsert at vi satser videre på hybrid og hydrogen, i tillegg til en storsatsning på neste generasjon elbiler. Det er mye spennende i vente fra Toyota i årene som kommer, sier Espen Osen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Mangfold av teknologier

Utviklingen går raskt, og de kommende årene vil Toyota også lansere en rekke nullutslippsmodeller. Vi vil ta nye skritt fremover på batteriteknologien «solid-state» som innebærer at elbilenes bruksområde blir flere gjennom blant annet økt rekkevidde. Samtidig er det klart at ensidig satsing elbiler ikke bringer oss til målet alene, hverken i Norge eller i resten av verden. Begrensningene er for mange og miljøkostnadene ved produksjonen for store. Hybridteknologien kommer derfor fortsatt til å være vår kjerneteknologi, og vi utvikler den kontinuerlig til å bli mer energieffektiv og miljøvennlig. Vi ser dessuten et enormt potensial i hydrogenteknologien – både i Norge og internasjonalt.

/
/
Hybrid forklarer suksessen

Et bredt utvalg hybrider og det siste innen hybridteknologi i flere av modellene, er forklaringen på at Toyota er best i klassen i Europa. I Norge, som er i en særstilling hva angår salg av elektrifiserte biler, utgjør hybrider hele 95% av Toyota-salget.

Nye hybridbiler

Allerede i første kvartal 2019 lanserer Toyota to helt nye hybridmodeller, RAV4 og Corolla. Begge kommer med helt nye hybrid-drivlinjer som gir lavere forbruk og CO2-utslipp. – Lansering at to helt nye hybridmodeller av våre mest solgte hybridbiler bidrar til enda lavere gjennomsnittlig utslipp i Europa, og er sentrale for å nå målet om CO2-utslipp under 95 g/km i 2020, sier Espen Olsen.

Bransjen risikerer milliardbøter

Selv om en økning i utslipp på 0,3 g/km kan virke lite er konsekvensene store. Ifølge en artikkel i Teknisk ukeblad risikerer bilselskapene store bøter om de ikke holder seg innenfor kravet om 95 g/km som slår inn i 2020. De vil da få en bot på 95 euro per gram per bil som selges. Det summerer seg til milliarder dersom utslippet ikke går ned.

- Det er flere grunner til at hybridene er de mest populære bilene våre. Mange tenker nok også på miljøet når de velger en hybrid, men det aller viktigste er nok at hybridene er svært lettkjørte og komfortable, med trinnløs automatkasse som standard. Dessuten er utvalget veldig bra, med hele åtte å velge mellom, og prisene er fornuftige, sier Olsen.

- I Toyota er vi på god vei i riktig retning, men det er klart at dette er spennende tider for bransjen, avslutter Olsen.

Også i Europa for øvrig ser man en klar trend. I de vesteuropeiske landene stod hybrider for mer enn halvparten av Toyota-salget, og på tvers av kontinentet økte hybridsalget med 38% fra 2016 – det bidrar til de gode utslippstallene til Toyota.

Mer om Toyota

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler