Verdensdebut for den helt nye RAV4 2019

New York international auto show 2018

Toyota viste frem sin nye, femte-generasjon RAV4 SUV på New York International Auto Show den 28. mars 2018. Den blir den første RAV4 som bygges på Toyota New Global Architecture plattformen (TNGA). Den nye RAV4 forblir tro mot den imponerende arven fra den opprinnelige pioneren i SUV-segmentet, og gjør betydelige fremskritt på motorteknologier, dynamiske egenskaper, intelligente sikkerhetsløsninger og gjennomgående kvalitet.

  • Introduksjon i Europa i første kvartal 2019 
  • Den første RAV4 som bygges på Toyota New Global Architecture (TNGA) plattformen, noe om gir betydelige forbedringer av kjøreegenskaper og sikkerheten 
  • Nyutviklede TNGA-drivlinjer – 2.5-liters hybrid-elektrisk system og 2.0-liter bensinmotor 
  • Bedre kjøredynamikk med forbedrede firehjulstrekk-systemer 
  • Design som står ut med robuste stilelementer, og samtidig omfattende forbedringer av opplevd kvalitet
Robust Design

Den kraftfulle stylingen av den nye RAV4 er et uttrykk for de kvalitetene som definerer Toyotas siste utgave av den mest solgte SUV’en i verden. En økt bakkeklaring og bredere sporvidde er tydelige tegn på RAV4 sin robuste karakter.

Designen kommuniserer en “kjør-hvor-som-helst”-mentalitet, og er tilpasset målgruppen med unge og aktive familier, som liker å ta seg rundt i byen eller ut på spennende opplevelser.

Manøvrerbarhet har alltid vært en viktig egenskap ved RAV4, og dette har ikke blitt kompromittert i den nye designen. Med en lengde på 4.600 mm er den nye modellen bare marginalt lenger enn dagens modell. Bredden er også økt med 10 mm til 1.855 mm. Mens overhengene foran og bak er redusert, har akselavstanden økt med 30 mm, noe som gir et enda rommeligere og komfortabelt interiør. Bagasjeplassen har også blitt økt, og har fleksibilitet innebygget med foldbare seter, et dobbelt lastegulv og lastenett.

Innovasjoner i drivlinje-teknologier og kjøredynamikk

Den nye RAV4 vil være tilgjengelig med to TNGA-drivlinjer, begge mer drivstoffgjerrige og kraftfulle enn hva man finner i dagens RAV4. En ny hybrid-elektrisk drivlinje på 2,5 liter kombinerer stille gange, lavt drivstofforbruk og utslipp, med mer kraft og mer respons. Den hybrid-elektrisk drivlinjen forblir et unikt salgsargument for RAV4 i sin klasse, noe som tiltrekker seg stadig flere kunder. En ny 2.0-liters bensinmotor blir også tilgjengelig, med mulighet for manuell eller automatisk girkasse.

Kjøreegenskapene er kraftig styrket gjennom betydelige forbedringer av firehjulstrekk-systemene som er tilgjengelig i den nye RAV4. For hybrid-versjonen har Toyota utviklet en helt ny elmotor som gjør effektiv bruk av kreftene fra bilens hybridsystem, og benytter en elmotor nummer to til å drive bakhjulene, noe som gir høyt dreiemoment og kraft, bedre drivstofføkonomi og utmerket firehjulstrekk i ulike kjøresituasjoner. For versjonen med 2.0-liters bensinmotor har det mekaniske firehjulstrekk-systemet også blitt forbedret. TNGA-plattformen med lavt tyngdepunkt og optimal vektfordeling styrker også RAV4s dynamiske egenskaper, og gir et stivere karosseri og mer presis og stabil respons.

More about RAV4

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler