Disse senker CO2-utslippene

Lavest CO2-utslipp i Europa


Mens gjennomsnittlig CO2-utslipp i Europa øker ytterligere har Toyota, som en av få, fortsatt stor nedgang.

Vil øke forspranget ytterligere

Blant de mest solgte bilmerkene i Europa i 2019 var det kun fire som hadde en utslippsnedgang, mens resten økte sine utslipp. Best ut kom Toyota med en nedgang på 2,3 g/km og et snitt på 97,5 g/ km, ifølge data fra JATO Dynamics.*

- ”I forhold til konkurrentene ligger vi godt an, men vi jobber selvsagt videre med å øke forspranget. Vi har allerede annonsert at vi satser videre på hybrid og hydrogen, i tillegg til en storsatsning på neste generasjon elbiler. Det er mye spennende i vente fra Toyota i årene som kommer,” sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, som tror spesielt lanseringen av RAV4 Plug-in Hybrid i 2020 vil påvirke resultatet enda mer i positiv retning.

Et mangfold av nye teknologier

Utviklingen går raskt, og i de kommende årene vil Toyota også lansere en rekke nullutslippsmodeller. Toyota vil ta nye skritt fremover med batteriteknologien «solid-state», som innebærer at elbilenes bruksområder blir flere, gjennom blant annet økt rekkevidde.

Samtidig er det klart at ensidig satsing på elbiler ikke vil bringe Toyota til målet alene, hverken i Norge eller i resten av verden. Begrensningene er for mange og miljøkostnadene ved produksjonen for store.

Hybridteknologien kommer derfor fortsatt til å være Toyotas kjerneteknologi, og den utvikles kontinuerlig for å bli stadig mer energieffektiv og miljøvennlig. Toyota ser dessuten et enormt potensial i hydrogenteknologien – både i Norge og internasjonalt.

Hybrid forklarer suksessen

Et bredt utvalg hybrider og det siste innen hybridteknologi i flere av modellene, er forklaringen på at Toyota er best i klassen i Europa. I Norge, som er i en særstilling hva angår salg av elektrifiserte biler, utgjør hybrider hele 95% av Toyota-salget. Også i Europa for øvrig ser man en klar trend. I de vesteuropeiske landene stod hybrider for 60% av Toyota-salget, ifølge tall fra JATO Dynamics.

En ny generasjon hybrider

I første kvartal 2019 lanserte Toyota to helt nye hybridmodeller, RAV4 og Corolla. Begge kom med helt nye hybrid-drivlinjer som ga lavere forbruk og CO2-utslipp.

“Lansering av to helt nye modeller av våre mest solgte hybrider bidro til enda lavere gjennomsnittlig utslipp i Europa, og er sentrale for å nå målet om CO2-utslipp under 95 g/km i 2020”, sier Espen Olsen.

“Det er flere grunner til at hybridene er de mest populære bilene våre. Mange tenker nok også på miljøet når de velger en hybrid, men det aller viktigste er nok at hybridene er svært lettkjørte og komfortable, med trinnløs automatkasse som standard. Dessuten er utvalget veldig bra, med hele åtte å velge mellom, og prisene er fornuftige”, fortsetter Olsen og legger til:

“I Toyota er vi på god vei i riktig retning, men det er klart at dette er spennende tider for bransjen”.

Visste du at Toyota er kåret til verdens grønneste bilselskap? Les mer her

Toyota Range

Mer om Toyota

Hvor elektrisk kjører nye Yaris Hybrid? Hvor elektrisk kjører nye Yaris Hybrid? Vi har testet hvor elektrisk nye Yaris Hybrid kjører i byen, på landeveien og på motorveien. Hybrid vs Plug-in Hybrid Hybrid vs Plug-in Hybrid I høst er endelig Toyota RAV4 Plug-in Hybrid her. Samtidig fortsetter selvfølgelig fullhybriden vi kjenner fra før. Hva er egentlig forskjellen på de to, og hvilken skal du velge? Yaris: Den mest pålitelige småbilen Yaris: Den mest pålitelige småbilen En ny undersøkelse gjennomført av ADAC (Tysklands Autombil-forbund) viser at Yaris er bilen med færrest feil langs veien - hele 20 år på rad. Toyota har Norges mest fornøyde bileiere Toyota har Norges mest fornøyde bileiere Med en score på 82,6 poeng havner Toyota øverst av alle bilforhandlere og på fjerdeplass totalt på listen over de 153 selskapene som har fått sin kundetilfredshet målt av Norsk Kundebarometer.