Disse senker CO2-utslippene

Lavest CO2-utslipp i Europa 

For første gang på et tiår, steg gjennomsnittlig CO2-utslipp i fjor. Toyota dro i motsatt retning.

Vil øke forspranget ytterligere

Blant de mest solgte bilmerkene i Europa i 2016 var det kun to som hadde en utslippsnedgang, mens resten økte sine utslipp. Best ut kom Toyota med en nedgang på 2,7 g/km og et snitt på 101,2 g/ km.

- ”I forhold til konkurrentene ligger vi godt an, men vi jobber selvsagt videre med å øke forspranget. Vi har allerede annonsert at vi satser videre på hybrid og hydrogen, i tillegg til en storsatsning på neste generasjon elbiler. Det er mye spennende i vente fra Toyota i årene som kommer,” sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Et mangfold av nye teknologier

Utviklingen går raskt, og i de kommende årene vil Toyota også lansere en rekke nullutslippsmodeller. Toyota vil ta nye skritt fremover med batteriteknologien «solid-state», som innebærer at elbilenes bruksområder blir flere, gjennom blant annet økt rekkevidde.

Samtidig er det klart at ensidig satsing på elbiler ikke vil bringe Toyota til målet alene, hverken i Norge eller i resten av verden. Begrensningene er for mange og miljøkostnadene ved produksjonen for store.

Hybridteknologien kommer derfor fortsatt til å være Toyotas kjerneteknologi, og den utvikles kontinuerlig for å bli stadig mer energieffektiv og miljøvennlig. Toyota ser dessuten et enormt potensial i hydrogenteknologien – både i Norge og internasjonalt.

Jato-resultater-2019
Hybrid forklarer suksessen

Et bredt utvalg hybrider og det siste innen hybridteknologi i flere av modellene, er forklaringen på at Toyota er best i klassen i Europa. I Norge, som er i en særstilling hva angår salg av elektrifiserte biler, utgjør hybrider hele 95% av Toyota-salget.

Også i Europa for øvrig ser man en klar trend. I de vesteuropeiske landene stod hybrider for mer enn halvparten av Toyota-salget, og på tvers av kontinentet økte hybridsalget med 38% fra 2016 – det bidrar til de gode utslippstallene til Toyota.

En ny generasjon hybrider

I første kvartal 2019 lanserte Toyota to helt nye hybridmodeller, RAV4 og Corolla. Begge kommer med helt nye hybrid-drivlinjer som gir lavere forbruk og CO2-utslipp.

“Lansering at to helt nye modeller av våre mest solgte hybrider bidrar til enda lavere gjennomsnittlig utslipp i Europa, og er sentrale for å nå målet om CO2-utslipp under 95 g/km i 2020”, sier Espen Olsen.

“Det er flere grunner til at hybridene er de mest populære bilene våre. Mange tenker nok også på miljøet når de velger en hybrid, men det aller viktigste er nok at hybridene er svært lettkjørte og komfortable, med trinnløs automatkasse som standard. Dessuten er utvalget veldig bra, med hele åtte å velge mellom, og prisene er fornuftige”, fortsetter Olsen og legger til:

“I Toyota er vi på god vei i riktig retning, men det er klart at dette er spennende tider for bransjen”.

Visste du at Toyota er kåret til verdens grønneste bilselskap? Les mer her

Toyota Range

Mer om Toyota

Hybridenes vinterfordeler Hybridenes vinterfordeler Med fjorårets vinter friskt i minnet er det igjen på tide å gjøre seg klar for de lange, kalde månedene. Hybrid helt enkelt forklart Hybrid helt enkelt forklart Hvordan fungerer egentlig en hybrid, og hvorfor kjøpe det istedenfor en økonomisk bensinbil? Målinger viser: Toyotas Hybrider kjører 50% elektrisk Målinger viser: Toyotas Hybrider kjører 50% elektrisk Med finsk måleutstyr montert i bilen har Toyota funnet ut at hybridene deres kjører elektrisk halvparten av tiden. Så elektrisk kjører Toyotas hybrider Så elektrisk kjører Toyotas hybrider En lang rekke testturer med ulike distanser og terreng har gitt Toyota svar på spørsmålet mange har stilt seg - hvor elektrisk kjører hybridene deres?
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler