Jaxas månebilprosjekt

Hydrogendrift viktig for fremtidig utforskning av verdensrommet

Toyota og den japanske romforskningsorganisasjonen, JAXA, samarbeider for å utvikle et hydrogendrevet kjøretøy som skal brukes til å utforske Månen og – en gang i fremtiden – også Mars. Selv om det er minimalt med energi tilgjengelig, vil kjøretøyet ha en rekkevidde på over 10.000 km på månen. Dette gir oss bekreftelse på våre langsiktige ambisjoner.

«Jeg tror at bransjen vår, som kontinuerlig gjør seg tanker om hvilken rolle vi skal fylle, deler de samme ambisjonene som det internasjonale romfartssamarbeidet.»

Akio Toyoda 

Ved å bruke den samme brenselcelleteknologien som i Toyota Mirai her på Jorden, demonstrerer dette prosjektet visjonen vår om å skape bedre mobilitet for alle, uten skadelig påvirkning.

Manifestfilm

Vi tror at bevegelse er instinktivt hos mennesket og når vi kan bevege oss, er alt mulig. Og «månebilen» vi lager i samarbeid med JAXA har også en viktig rolle for å oppnå bærekraftig utvikling og utvide rekkevidden for menneskelig aktivitet. I utforskningen av verdensrommet er samarbeidsprosjekter vesentlige og JAXA gir uttrykk for at deres tillit er styrket av «den dokumenterte holdbarheten og ytelsene til kjøretøy fra Toyota» og av Toyotas miljøteknologier basert på brenselceller.

rover on the moon
The rover close up

Selve «månebilen»

På Månens overflate møter et kjøretøy mange nye utfordringer. Tyngdekraften er en sjettedel av Jordens samtidig som Månen har et vanskelig terreng med kratere, klipper og skråninger. Den er utsatt for stråling og temperaturforholdene i vakuummiljøet er langt barskere enn på Jorden. Konseptmodellen av Toyotas månekjøretøy imøtekommer alle de spesielle kravene forholdene stiller.

Brenselceller

I tillegg til prosjekteringen, er JAXAs månebil en viktig test og anerkjennelse av Toyotas hydrogenteknologi.

«Brenselceller utnytter ren energi og slipper bare ut vann, har høy energitetthet og kan levere mye energi. Dermed er de spesielt godt egnet for prosjektet vi utvikler sammen med JAXA», sier Shigeki Terashi, viseadministrerende i Toyota.

Toyota har lenge arbeidet med planer for et bærekraftig, mobilt samfunn på Jorden som inkluderer en miks av elektrifiserte og brenselcellebiler. For den japanske romforskningsorganisasjonen, JAXA, har disse bilene enda større potensial, siden de slipper ut færre skadelige substanser, som f.eks. partikler, enn det som finnes i luften som tas inn. Denne egenskapen, såkalt «minus-utslipp», er én av de faktorene som dette programmet forsøker å forbedre ytterligere.

Astronaut in rover

Les mer

Nå kommer den nye Toyota Mirai Nå kommer den nye Toyota Mirai Fra lanseringen i 2014 har Toyota solgt i overkant av 10.000 av elbilen Mirai, de fleste i USA. Nå i 2021 er produk¬sjons¬målet for den nye generasjonen Mirai, økt til hele 30.000 biler årlig. Hvor elektrisk kjører nye Yaris Hybrid? Hvor elektrisk kjører nye Yaris Hybrid? Vi har testet hvor elektrisk nye Yaris Hybrid kjører i byen, på landeveien og på motorveien. Verdens mest verdifulle bilmerke - 2020 — Toyota Norge Verdens mest verdifulle bilmerke - 2020 — Toyota Norge Kjøper du en Toyota, vet du at dette er en av verdens største merkevarer. Forbes liste bekrefter igjen den sterke posisjonen vi har hatt i mange år. Toyota på innovasjonstoppen Toyota på innovasjonstoppen Kundene har talt og resultatene for Sosial innovasjonsindeks (SII) 2019 er klare. Med en score på 66 av 100 mulige kjører Toyota inn til en 3. plass og topper listen sammen med IKEA og Stormberg.