Toyota verdens mest verdifulle bilmerke

Hvert år publiserer konsulentselskapet Interbrand listen "Best Global Brands". Toyota tar førsteplassen som mest verdifulle bilmerke for 9. året på rad.

Siden 2012 har Toyota vårt på topp 10-listen til den anerkjente listen "Best Global Brands". Av totalt 100 merkevarer rangerer Toyota som nummer 7 også i år, etterfulgt av Mercedes som er nest beste bilmerke i kåringen. På verdensbasis er det dermed kun 6 merkevarer som scorer høyere enn Toyota, og de fleste er innenfor teknologibransjen. Du kan se den komplette listen over bilmerkene for 2020 nederst i artikkelen.

Fokus på miljøet

I sin korte beskrivelse av Toyota som merkevare er det spesielt to områder Interband legger vekt på, og det er fremtiden og miljøet. På nettsidene skriver selskapet følgende:"Toyota produserer et rikt utvalg av biler over hele verden, og de satser stort på utviklingen av miljøvennlige biler på veien mot et lavkarbon-samfunn".

Fremtiden og miljøet ligger langt fremme i tankene til Toyota. For over 20 år siden ble den ikoniske hybridmodellen Prius lansert, og i dag er ni av ti Toyotaer som selges i Norge hybrider.

Fremtidsrettet merkevare

Informasjonssjef hos Toyota Norge, Espen Olsen, er svært fornøyd med plasseringen. – At vi beholder 7. plassen fra i fjor og hevder oss som beste bilmerke, er jo så klart veldig gøy! Samidig er det en påminnelse om at vi ikke kan slå oss til ro med en god plassering. Vi skal jobbe på videre for å forbedre oss og bilene våre, fremtiden ligger fortsatt foran oss, avslutter han.

Om "Best Global Brands"

Det amerikanske konsulentselskapet Interbrand vurderer globale varemerker og rangerer dem årlig i rapporten "Best Global Brands" (BGB). Det er flere faktorer som spiller inn i spørsmålet om hvor verdifull en merkevare er, blant annet hvor godt likt merket er, hvor mange som kjenner til det og det finansielle aspektet rundt merkets prestasjon i markedet. Dette er 20. gangen Interbrand publiserer den anerkjente listen.

/

Les mer

Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Fjelleventyret er over for denne gang, men vinneren av årets 71 grader nord – Norge tøffeste Kjendis hviler ikke på laurbærene av den grunn. Likevel innrømmer Jon Almaas at overgangen til hverdagen var tøffere enn han hadde forestilt seg. 10 millioner solgte RAV4 på verdensbasis 10 millioner solgte RAV4 på verdensbasis RAV4 har kastet seg på statistikken over Toyota-modeller som har oppnådd et åttesifret antall solgte eksemplarer. Det totale salgstallet for den bestselgende SUVen passerte 10 millioner i slutten av februar 2020, fordelt på de fem generasjonene av modellen som har blitt produsert siden 1994. Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Nye Prius Plug-in Hybrid kombinerer fordelene fra den nye fjerdegenerasjons Prius med en klasseledende elektrisk rekkevidde og en rekke innovative teknologier. Nå har forhåndssalget startet i Norge med attraktive priser.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, for å levere tjenester fra tredjeparter, for å hjelpe oss med å forstå og forbedre hvordan nettstedet fungerer, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler