Driftekongen Fredric Aasbø

5 grunner til gode kjøreegenskaper

Fredric Aasbø kjører fullblods driftingbiler, med over 1000 hestekrefter, på de store banene i USA, Japan og Norge. På verkstedet i Los Angeles, USA, har de alt som trengs for å bygge en driftingbil. Som en del av teamet Papadakis Racing, har de bygget noen av verdens beste driftingbiler basert på nettopp Toyota-chassis. Sammen har de flere seire, foreløpig, enn noen andre i Formula Drift-sirkuset.

Til tross for de topptrimmede superbilene, så kan man ha masse moro på bane med en standard bil. Som for eksempel: En Toyota Prius. Grunnen til dette finner vi i hva som gir gode kjøreegenskaper. Det er vanskelig å gi én grunn til Toyotas gode kjøreegenskaper. Fredric har derfor funnet fem:

Over hele fjøla lager Toyota udødelige motorer

Fredric Aasbø

/

Da Akio Toyoda ble valg som ny toppsjef i 2009, staket han ut en ny kurs. Han ønsket å skape mer kjøreglede, og lanserte et nytt begrep: Waku Doki. Oversatt betyr dette noe sånt som Adrenalinrush. Kjøreglede er viktig, og vi gir denne plass nr. 1.

/

Priusen er en relativt liten bil, men enda viktigere er det at den har et lavt tyngdepunkt. Drivlinje og batterier ligger nemlig helt i bunnen av chassiet. Dette gir en bil som oppleves stødigere og krenger mindre på veien.
Hybridikonet Prius er perfeksjonert i mer enn to tiår.

TNGA

Toyota New Global Architecture. Ingeniørene i Toyota har laget en plattform, som mer eller mindre alle modellene kan lages på. Ved å kun ha én plattform å fokusere på, har vi kunnet optimalisere denne. Resultatet er bedre drivstofføkonomi og utslipp, stivere karosserier,forstillinger som bygger mye mindre i høyden, og styrerespons som er blitt mye bedre.

/
Drivlinje

I Toyota lager vi drivlinjer som gir kjøreglede mil etter mil. Viktigere enn å vinne et løp, er å faktisk fullføre. Vi har derfor laget noen av verdens mest solide motorer gjennom tidene, som tåler bruken. Våre hybridbiler er et godt eksempel på at det er mulig å kombinere lavt utslipp med masse dreiemoment. 
Les mer om Yaris. Vår mest effektive selvladende hybrid noensinne.

/
/

I Toyota er vi opptatt av å lage bilmodeller som passer for nettopp deg. Uansett hva du interesserer deg for eller hva som gjør deg glad, skal du finne en modell du liker. Dette kan vi blant annet se på Kei Car i Japan og Tundra Texas Edition i USA, eller RAV4 som er som skapt for norske vinterforhold. 
Med andre ord trenger du ikke gjøre noen kompromisser på gode kjøreegenskaper når du velger Toyota. I tillegg er kjøreglede noe vi setter høyt uansett hvilken modell du velger, og spesielt i blant våre GR biler. Les mer om GAZOO Racing.

Les mer

Taxisjåfører velger hybridbiler fra Toyota Taxisjåfører velger hybridbiler fra Toyota Svært høy kvalitet, pålitelig og med Toyota Express Service tilrettelagt for minst mulig tid på verkstedet. Tilbake på veien etter bare 60 min. Dro Norge rundt med 77-modell fra Toyota Dro Norge rundt med 77-modell fra Toyota Tor Martin og samboeren har tilbakelagt 4600 kilometer i sin Corolla KE30. Her kan du lese alt om Norgesferien på fire hjul. Hybrid vs Plug-in Hybrid Hybrid vs Plug-in Hybrid I høst er endelig Toyota RAV4 Plug-in Hybrid her. Samtidig fortsetter selvfølgelig fullhybriden vi kjenner fra før. Hva er egentlig forskjellen på de to, og hvilken skal du velge? Yaris: Den mest pålitelige småbilen Yaris: Den mest pålitelige småbilen En ny undersøkelse gjennomført av ADAC (Tysklands Autombil-forbund) viser at Yaris er bilen med færrest feil langs veien - hele 20 år på rad.