Driftekongen Fredric Aasbø

5 grunner til gode kjøreegenskaper

Fredric Aasbø kjører fullblods driftingbiler, med over 1000 hestekrefter, på de store banene i USA, Japan og Norge. På verkstedet i Los Angeles, USA, har de alt som trengs for å bygge en driftingbil. Som en del av teamet Papadakis Racing, har de bygget noen av verdens beste driftingbiler basert på nettopp Toyota-chassis. Sammen har de flere seire, foreløpig, enn noen andre i Formula Drift-sirkuset.

Til tross for de topptrimmede superbilene, så kan man ha masse moro på bane med en standard bil. Som for eksempel: En Toyota Prius. Grunnen til dette finner vi i hva som gir gode kjøreegenskaper. Det er vanskelig å gi én grunn til Toyotas gode kjøreegenskaper. Fredric har derfor funnet fem:

Over hele fjøla lager Toyota udødelige motorer

Fredric Aasbø

/

Da Akio Toyoda ble valg som ny toppsjef i 2009, staket han ut en ny kurs. Han ønsket å skape mer kjøreglede, og lanserte et nytt begrep: Waku Doki. Oversatt betyr dette noe sånt som Adrenalinrush. Kjøreglede er viktig, og vi gir denne plass nr. 1.

/

Priusen er en relativt liten bil, men enda viktigere er det at den har et lavt tyngdepunkt. Drivlinje og batterier ligger nemlig helt i bunnen av chassiet. Dette gir en bil som oppleves stødigere og krenger mindre på veien.
Hybridikonet Prius er perfeksjonert i mer enn to tiår.

TNGA

Toyota New Global Architecture. Ingeniørene i Toyota har laget en plattform, som mer eller mindre alle modellene kan lages på. Ved å kun ha én plattform å fokusere på, har vi kunnet optimalisere denne. Resultatet er bedre drivstofføkonomi og utslipp, stivere karosserier,forstillinger som bygger mye mindre i høyden, og styrerespons som er blitt mye bedre.

/
Drivlinje

I Toyota lager vi drivlinjer som gir kjøreglede mil etter mil. Viktigere enn å vinne et løp, er å faktisk fullføre. Vi har derfor laget noen av verdens mest solide motorer gjennom tidene, som tåler bruken. Våre hybridbiler er et godt eksempel på at det er mulig å kombinere lavt utslipp med masse dreiemoment. 
Les mer om Yaris. Vår mest effektive selvladende hybrid noensinne.

/
/

I Toyota er vi opptatt av å lage bilmodeller som passer for nettopp deg. Uansett hva du interesserer deg for eller hva som gjør deg glad, skal du finne en modell du liker. Dette kan vi blant annet se på Kei Car i Japan og Tundra Texas Edition i USA, eller RAV4 som er som skapt for norske vinterforhold. 
Med andre ord trenger du ikke gjøre noen kompromisser på gode kjøreegenskaper når du velger Toyota. I tillegg er kjøreglede noe vi setter høyt uansett hvilken modell du velger, og spesielt i blant våre GR biler. Les mer om GAZOO Racing.

Les mer

Nordmenn elsker hybrid Nordmenn elsker hybrid 2018 har så langt vært et godt år for Toyota. Fire av de fjorten mest solgte bilmodellene i Norge kommer fra det japanske merket. Ladeboks til bilen Ladeboks til bilen For å få fullt utbytte av en elbil eller ladbar hybrid fra Toyota, er du tjent med en ladeboks fra Toyota. Les mer om hvordan du vil oppleve at en Toyota ladeboks gjør hverdagene enda enklere. Elbil fra Toyota Elbil fra Toyota 19. april 2021 presenterte Toyota sin første elbil. Les mer om den helelektriske bilen som skal hete bZ4X. Her kan du også skrive deg opp på nyhetsbrev. Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Med over 6000 nyregistrerte biler så langt i år, topper Toyota listen over landets mest populære bilmerker ved å være størst både på person- og varebil. Les om hvilke modeller som topper statistikken her.