Nye Toyota C-HR GR Sport

Kjøreglede i crossover-format

Med et unikt design som skiller seg ut fra andre modeller, utstyr med flere muligheter og lavt bensinforbruk har C-HR vært en av Toyotas mest populære biler siden introduksjonen i 2016.

Nå har crossoveren blitt oppdatert – og det er mer kjøreglede som står på programmet i nye C-HR GR Sport.

C-HR har fra før et fremoverlent design, noe som forsterkes ytterligere gjennom de gjennomførte detaljene på den helt nye graden C-HR GR Sport.

Toyota har beholdt det moderne preget, og opprettholdt det karakteristiske uttrykket C-HR er kjent for. På GR Sport har baklyktene en skarp LED-signatur, og takspoileren er i sort. 

Det førerorienterte dashbordet, med midtdelen svakt vinklet mot føreren, domineres av stilige og utradisjonelle linjer. Modellen har også en stor berøringsfølsom skjerm i midten, og god ergonomi med lettbetjente kontrollorganer og tydelig instrumentering.

For at du skal oppleve innsiden av C-HR GR Sport som et høyverdig sted å befinne seg, har Toyota påkostet den paneler i myke materialer, og beviser igjen solid byggekvalitet. Bilen sørger for å gi deg en følelse av spennende nye teksturer og former på overflatene i både dørsider, tak og andre steder.

Se flere bilder av C-HR GR Sport her.

image one
Bedre infotainment og Apple Carplay

På tidligere modeller var styringen til skjermen, eller infotainmentsystemet om du vil, kun touch-basert. Nå er det implementert fysiske trykknapper langs sidene på C-HR GR Sport.

De tar deg umiddelbart til ønsket skjermbilde, enten det er navigasjon eller avspilling fra telefonen. Volumhjulet for justering av lydnivå har også blitt tilført systemet.

For det mest optimale samspillet mellom bilen og din egen smarttelefon, kan du i tillegg til vanlig bluetooth-tilkobling, koble til iPhonen din med kabel og få tilgang på Apple Carplay.

Samme funksjonalitet oppnås om du har Android-telefon – der heter systemet Android Auto. Både Apple Carplay og Android Auto fungerer på en sømløs måte, og bør oppleves.

Lavt totalforbruk

At det er lagt vekt på kjøreglede er det liten tvil om, og det merkes godt. De gode kjøreegenskapene er gjort mulig først og fremst ved hjelp av den plattformen bilen er bygget på, og har vært basert på siden starten; TNGA. Dette er plattformen Toyota bygger alle sine nye biler på.

For C-HR og C-HR GR Sport spesifikt heter denne plattformen GA-C, hvilket signaliserer at det er snakk om Toyotas moderne arkitektur, tilpasset kompaktbiler. Sentrale elementer går på kollisjonssikkerhet, lav vekt, stivt karosseri (for bedre komfort og kjøreegenskaper), og maksimal plassutnyttelse.

C-HR GR Sport er utstyrt med avansert uavhengig hjuloppheng i alle hjørner, og siden forrige utgave, er dempere, styring og flere andre elementer oppgradert.

Toyota Norge forventer at godt over halvparten av kundene velger 1.8l motoren som yter 122 hk og er godt kjent i C-HR fra før. Men, nytt nå, er muligheten til å kjøpe C-HR og C-HR GR Sport med den store hybrid-drivlinjen vi først ble kjent med i Corolla - nemlig en 2.0l motor med hele 184hk.

Image 2
Full oversikt i monitor

Toyotas fullhybrid lader batteriet når du triller eller bremser. Og noen ganger, hvis bilen finner det fornuftig, lades batteriet av bensinmotoren ved hjelp av en generator. Du går altså aldri tom for strøm. 

Rekkevidde er uinteressant her. Poenget er ikke hvor langt den går på strøm, men hvor mye av kjøretiden man har kjørt elektrisk. I C-HR GR Sport vises dette på en enkel illustrasjon i displayet

Man kan følge utviklingen i form av hvor mange prosent av kjøreturen bilen har benyttet seg av elektrisk kraft, og hvor bensinmotoren ikke har vært på.

Her brukes nemlig den elektriske motoren sømløst sammen med bensinmotoren uten at du merker noen verdens ting. Bilen vil alltid forsøke å skru av bensinmotoren og heller benytte seg av ren elektrisk kraft med mindre det er påkrevet med mer, som i en forbikjøring.

En grønn lampe merket EV i instrumentpanelet lyser når du kjører på strøm, og du kan ved hjelp av denne enkelt følge med på om du kjører uten bruk av bensinmotor. Sammen med andre valgfrie funksjoner kan du detaljert følge med på alt fra prosentvis kjøring på strøm, til strøm- og bensinforbruk.

Uhyre effektiv

Til tross for at denne 2-liters hybriden med hele 184 hestekrefter er langt kraftigere enn lillebroren, er den også uhyre effektiv på bensinforbruk. Men så var det dette med kjøreglede.

Her skjer det nemlig ting når gassen trykkes til gulvet. Bare 8,2 sekunder trengs for å nå 100 km/t, så dette er noe helt annet enn 122-hesteren. Ved siden av at det er morsomt, er tross alt mer krefter også en trygghet når du kjører forbi.

For ikke å snakke om de gangene du tar med C-HR GR Sport til en svingete vei og setter opp tempoet. Det kan du nemlig med denne bilen. Selv om det er en crossover.I tillegg til å være lettkjørt, enkel og komfortabel i daglig kjøring, er C-HR GR Sport spesielt utviklet for å levere kjøreglede når det går unna.

Bilen føles lett og leken på veien, og styringen er svært direkte, slik at du føler du har full kontroll og umiddelbar respons når du styrer inn i svingene. Via rattet og de sportslige setene, får du tilbakemelding om veigrepet, så det er enkelt å la seg engasjere og ha det moro.

I tillegg er den trinnløse automatiske girkassen strammet opp mot tidligere modeller av C-HR, og drivlinjen oppfattes mer uanstrengt enn før.

image three

Ønsker du også å prøvekjøre C-HR GR Sport, kan du enkelt bestille time ved å fylle ut dette skjemaet. Du kan også be om å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Les mer

Hva skjer med hybriden min hvis jeg ikke kjører på lang tid? Hva skjer med hybriden min hvis jeg ikke kjører på lang tid? Det beroligende svaret er at det ikke vil bli behov for komplisert vedlikehold. Samtidig er det noen enkle tips du kan følge for å være sikker på at hybriden din holder seg i topp stand mens den er permittert. Konseptbilen som ble virkelighet Konseptbilen som ble virkelighet Da konseptbilen Toyota C-HR ble avduket på bilutstillingen i Paris vekket den sterke følelser blant de tilreisende bilentusiastene. Helt til topps på Nordkapp Helt til topps på Nordkapp Etter en uhyre jevn finale har 71° Nord fått sin yngste vinner noensinne – 21 år gamle Anine Ahlsand fra Oslo! Samarbeidet mellom 71N og Toyota Samarbeidet mellom 71N og Toyota For tyvende året på rad har gjengen i 71° Nord begitt seg ut på den krevende reisen fra Norges sørligste punkt på Lindesnes til det nordligste punktet på Nordkapp. I år igjen har de fått god hjelp av flere hybrider fra Toyota.