Nye Toyota C-HR 2.0 184 hk

Kjøreglede i crossover-format

Kul design, masse utstyr og lavt bensinforbruk, har siden introduksjonen i 2016 gjort C-HR til en av Toyotas mest populære biler. Nå har crossoveren blitt oppdatert – på programmet står mer kjøreglede.

Vår produktsjef Allan Wågsæther prøvekjørte den nye C-HR lenge før noen av oss andre fikk muligheten. Dette er hans opplevelse.

I øvre del av den norske registrerings-statistikken hele veien, og en enorm suksess for Toyota både i Europa og verden over: Det er liten tvil om at Toyota traff det norske markedet. 

Den svært fremoverlente designen, den ser selv etter fire år på markedet fortsatt nesten ut som en bil fra fremtiden, understrekes med årets facelift. Her vil du finne nyheter i detaljene i fronten, blant annet den nedre listen under grillen som nå er lakkert i bilens farge.

image one

Også langs sidene og bak befinner nyhetene seg i detaljene. Som baklyktene som henger sammen med skarpere LED-signatur og takspoileren som nå er sort. Man har beholdt det moderne preget, og opprettholdt det originale DNA'et på. Det samme gjelder også på innsiden.

Det førerorienterte dashbordet med midtdelen svakt vinklet mot føreren domineres som før av stilige og utradisjonelle linjer, en stor berøringsfølsom skjerm i midten og god ergonomi med lettbetjente kontrollorganer og tydelig instrumentering.

Påkostet følelse via paneler i myke materialer og solid byggekvalitet, sørger sammen med spennende og nye teksturer og former på overflatene i dørsider, tak og andre steder, for at du opplever innsiden av C-HR som et høyverdig og spennende sted å befinne seg. Se flere bilder av C-HR her.

/
Bedre infotainment og Apple Carplay

Den største nyheten dreier seg om skjermen, eller infotainmentsystemet som mange kaller det. Mens styringen av det tidligere kun var touch-basert, er det nå implementert fysiske trykknapper langs sidene. De tar deg umiddelbart til ønsket skjermbilde, enten det er navigasjonen eller avspillingen fra telefonen. Fysisk volumhjul for justering av lydnivået er også tilført.

For optimalt samspill mellom bilen og din egen smarttelefon, kan du nå også, i tillegg til vanlig blåtann-tilkobling, plugge iPhonen til med kabel og få Apple Carplay.
Dette er et eget system, utviklet for å integrere telefonens funksjoner bedre i bilen. Så snart den er plugget inn, dukker et nytt skjermbilde opp på dashbordet, hvor du kjenner igjen ikonene.

De appene som er aktuelle for bruk i bil, overføres til hovedskjermen og har fått spesiell funksjonalitet knyttet til bilbruk. For eksempel leser Siri gjerne opp mottatte SMS, og lar deg svare bare ved å snakke. Du kan bruke kartfunksjoner, gjerne via stemmestyring, eller få opp din egen podcast-forside.

For ikke å snakke om fullt integrert Spotify-app hvor favorittmusikken kan nytes gjennom bilens heftige lydanlegg fra JBL med 9 høyttalere og subwoofer i bagasjerommet.

Samme funksjonalitet oppnås om du har Android-telefon – der heter systemet Android Auto. Begge deler er helt genialt, og må bare oppleves.

Lavt totalforbruk
image three

At det er lagt vekt på kjøreglede er det liten tvil om, og det merkes godt. De egenskapene er gjort mulig først og fremst ved hjelp av plattformen bilen er bygget på, og har vært basert på siden starten; TNGA. Dette er plattformen Toyota bygger alle sine nye biler på. 

For C-HR spesifikt heter denne GA-C, og signaliserer at det er snakk om Toyotas moderne arkitektur, tilpasset kompaktbiler. Sentrale Sentrale elementer går på kollisjonssikkerhet, lav vekt, stivt karosseri (for bedre komfort og kjøreegenskaper), og maksimal plassutnyttelse.

C-HR er utstyrt med avansert uavhengig hjuloppheng i alle hjørner, og siden forrige utgave, er dempere, styring og flere andre elementer oppgradert.

Nye C-HR er allerede før vi begynner å snakke drivlinje, enda mer kjøreglad enn før.
Vi forventer at godt over halvparten av våre kunder velger 1.8l motoren som yter 122hk og er godt kjent i C-HR fra før. Men, nytt nå, er muligheten til å kjøpe C-HR med den store hybrid-drivlinjen vi først ble kjent med i nye Corolla i fjor - en 2.0l motor med hele 184hk.

Monitor

Tootas fullhybrid lader batteriet når du triller eller bremser. Og noen ganger, hvis bilen finner det fornuftig, av bensinmotoren ved hjelp av en generator. Du går altså aldri tom for strøm.

Rekkevidde er uinteressant her. Poenget er ikke hvor langt den går på strøm, men hvor mye av kjøretiden man har kjørt elektrisk. I C-HR vises dette på en enkel illustrasjon i displayet. Man kan følge utviklingen i form av hvor mange prosent av kjøreturen bilen har benyttet seg av elektrisk kraft, og hvor bensinmotoren ikke har vært på.

/

Her brukes nemlig den elektriske motoren sømløst sammen med bensinmotoren uten at du merker noen verdens ting. Bilen vil alltid forsøke å skru av bensinmotoren og heller benytte seg av ren elektrisk kraft med mindre det er påkrevet med mer som i en forbikjøring.

En grønn lampe merket EV i instrumentpanelet lyser når du kjører på strøm, og du kan ved hjelp av denne enkelt følge med på om du kjører uten bruk av bensinmotor. Sammen med andre, valgfrie funksjoner kan du detaljert følge med på alt fra prosentvis kjøring på strøm til strøm- og bensinforbruk. Her kan du lese mer om Hybrid og Hybridsystemet til Toyota.

Effektiv

Til tross for at denne 2-liters hybriden med hele 184 hestekrefter er langt kraftigere enn lillebroren, er den uhyre effektiv på bensinforbruk.

For en tid siden ble det kjørt mellom ulike adresser inne i Oslo for deltakelse på møter flere steder, og før nesa ble satt mot Drammen igjen, kunne kjørecomputeren fortelle at vi hadde brukt 1 time og 21 minutter på denne bykjøringen, og at bensinmotoren hadde vært avslått 68 prosent av den tiden.

Turen tilbake til Drammen på motorveien, var mindre elektrisk, men likevel så økonomisk at forbruket totalt havnet på 0,46 liter pr mil.

Men så var det dette med kjøreglede.

Her skjer det nemlig ting når gassen trykkes til gulvet. Bare 8,2 sekunder trengs for å nå 100 km/t, så dette er noe helt annet enn 122-hesteren.

Ved siden av at det er morsomt, er tross alt mer krefter også en trygghet når du kjører forbi. For ikke å snakke om de gangene du tar med C-HR til en svingete vei og setter opp tempoet.

Det kan du nemlig med denne bilen. Selv om det er en crossover.

Ved siden av å være lettkjørt, enkel og komfortabel i daglig kjøring, er C-HR spesielt utviklet for å levere kjøreglede når det går unna.

Bilen føles lett og leken på veien, og styringen er svært direkte, slik at du føler du har full kontroll og umiddelbar respons når du styrer inn i svingene. Via rattet og de sportslige setene, får du tilbakemelding om veigrepet, så det er enkelt å la seg engasjere og ha det moro.

Den trinnløse automatiske girkassen er strammet opp mot tidligere, og drivlinjen oppfattes mer uanstrengt enn før.  Dermed kan du, med denne store motoren, nyte deilig akselerasjonssug når du drar på ut av svingene.

De underholdende og gode kjøreegenskapene er selvfølgelig de samme på utgaver med mindre motor, men det er liten tvil om at sportslige C-HR har vært klar for mer krefter under panseret. Den nye drivlinjen føles helt perfekt for chassiset og leverer massevis av kjøreglede.

Ønsker du også å prøvekjøre vår nye C-HR, kan du enkelt bestille time ved å fylle ut dette skjemaet.  Du kan også be om å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Les mer

Samarbeidet mellom 71N og Toyota Samarbeidet mellom 71N og Toyota For tyvende året på rad har gjengen i 71° Nord begitt seg ut på den krevende reisen fra Norges sørligste punkt på Lindesnes til det nordligste punktet på Nordkapp. I år igjen har de fått god hjelp av flere hybrider fra Toyota. Hybrid helt enkelt forklart Hybrid helt enkelt forklart Hvordan fungerer egentlig en hybrid, og hvorfor kjøpe det istedenfor en økonomisk bensinbil? Målinger viser: Toyotas Hybrider kjører 50% elektrisk Målinger viser: Toyotas Hybrider kjører 50% elektrisk Med finsk måleutstyr montert i bilen har Toyota funnet ut at hybridene deres kjører elektrisk halvparten av tiden. Så elektrisk kjører Toyotas hybrider Så elektrisk kjører Toyotas hybrider En lang rekke testturer med ulike distanser og terreng har gitt Toyota svar på spørsmålet mange har stilt seg - hvor elektrisk kjører hybridene deres?
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, for å levere tjenester fra tredjeparter, for å hjelpe oss med å forstå og forbedre hvordan nettstedet fungerer, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler