GT86

Toyota motorsportshistorie (del 7)

Sportsbilentusiaster og Toyotafans tok i mot GT86 med glede da den ble lansert i 2011. Når MR2, Celica og Supra hadde vært ute av sortimentet noen år, kunne GT86 by på akkurat det de lenge hadde ønsket seg.

Den rene kjøregleden er tilbake

Inspirert av Toyotas tidligere sportsmodeller som 200GT og AE86, jobbet en gruppe med dedikerte designere og ingeniører med mål om å levere kjøregleden i den klassiske sportsbilen til en ny generasjon med GT86. De gjenopplivet det velprøvde kjennetegnet for en suksessfull sportsbil med motor foran og drivhjul bak. Supplert med en 2 liters boksermotor og myke, aerodynamiske linjer bragte den frem de beste fra Toyotas fortid og ga det et tidsriktig uttrykk i GT86.

En bensinmotor med høyt turtall, drift på bakhjulene, lavt tyngdepunkt og lett karosseri bidro til GT86’ gode kjøreegenskaper og raske, presise reaksjoner – akkurat som ingeniørene hadde lovet.

/
/
 
/
/

Ikoniske 86-merker pryder rattet og sidene, og både boring og slaglengde er 86 mm, i likhet med eksoshalen som også har en diameter på 86 mm.

I likhet med mange Toyotamodeller gjennom årene, har GT86 høstet mange lovord fordi den gir en grenseløs kjøreopplevelse og gjør bilkjøring rimelig og morsomt igjen. Takket være de balanserte egenskapene har GT86 hatt suksess i flere grener innen motorsport rundt om i verden. Det viktigste er kanskje at GT86 CS-R3, en rallymodell til overkommelig pris, gjorde det mulig å delta i rally igjen, inkludert WRC.

Toyotas sportsbilfremtid

Ved lanseringen av GT86 presenterte Toyotas president, Akio Toyoda, sin visjon for selskapets nære fremtid. “ Vi fortsetter å lage bedre biler og om de ikke er morsomme å kjøre, er de ikke biler.”

Hensikten med virksomheten er med det fornyet fra kjernen i selskapet og resultatene av denne førerfokuserte tenkemåten er åpenbar for alle som kjenner GT86 – og bare fremtiden kan vise hva slags biler som kan bringe Toyotas rike historikk videre.

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

Mer fra Toyotas arv

Toyota Motor Europas svar på COVID-19-pandemien Toyota Motor Europas svar på COVID-19-pandemien Coronavirus har gitt en ny type utfordringer for samfunnet. Derfor har vi besluttet å stenge deler av virksomheten vår i lys av COVID-19-pandemien i Europa. For mer hjelp eller råd, kan kommunikasjonsteamene våre kontaktes via sosiale kanaler eller besøke de lokale forhandlerens nettsteder. Årets vinterbil 2020 - Corolla TS Hybrid Årets vinterbil 2020 - Corolla TS Hybrid Etter omfattende testing av nye bilmodeller er dommen klar: Toyota Corolla TS Hybrid er årets vinterbil i 2020. Birgit Skarstein fronter Toyotas internasjonale gründerkåring Birgit Skarstein fronter Toyotas internasjonale gründerkåring Den norske paralympicsutøveren Birgit Skarstein deltok som jurymedlem når Toyota Motor Europe plukket ut noen av de fremste oppstartsselskaper innenfor sosiale inkluderende mobilitet og fremtidens mobilitetsløsninger. Slik sikrer du din dyrebare last Slik sikrer du din dyrebare last Slik sikrer du bilen best. Her er våre tips når du skal sikre barn, hund, bagasje eller annen last i bilen.

Fremtidsvisjoner

Toyotas sportsbilhistorie (del 8)

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler