Biodrivstoff

Ansvarlig produsert, effektivt utnyttet

Nye motorteknologier er ikke det eneste vi arbeider med for å utvikle renere kjøretøy. Vi har også som mål å redusere avhengigheten av fossile drivstoff ved å utforske mulighetene i lavkarbonforbindelser, slik som biodrivstoff.

En alternativ med lite karbon

Biodrivstoff er en dokumentert, bærekraftig energikilde som kan fremstilles fra en rekke forskjellige fornybare kilder, også fra avfallsprodukter. Som et flytende alternativ kan de blandes med bensin og diesel.

Vi er engasjert i utforskning av nye biodrivstoff som ikke er basert på bruk av matvekster, samtidig som disse drivstoffene kan oppnå samme kvalitetsnivå som bilistene er vant til fra konvensjonell bensin og diesel.

Ansvarlig biodrivstoffproduksjon

Biodrivstoff kan fremstilles fra en rekke forskjellige kilder. I dag blir det meste av den såkalte ”førstegenerasjon” biodrivstoff laget av matvekster. For eksempel brukes sukkerrør til å lage bioetanol og biodiesel lages av vegetabilske oljer. Disse kan blandes med bensin eller diesel i forhold som er spesifisert i europeiske standarder. Biler for europeiske markeder fra Toyota og Lexus kan bruke bensin med opptil 10% innblanding av bioetanol (E10 etter EN228-standarden) eller diesel med opptil 7% biodiesel (B7 etter EN590-standarden).

For å komme bort fra bruk av matplanter i denne produksjonen, går vi inn for å bruke nye, andregenerasjons biodrivstoff. Disse fremstilles av avfallsprodukter som halm eller tre – og på lengere sikt – også fra alger. For å sikre at det ikke har uheldige virkninger på kjøretøyenes ytelser og kundenes opplevelse, er det helt nødvendig at sluttproduktet har de nødvendige kvalitetene.

/

Vår forpliktelse til beste praksis

  1. Biodrivstoff må produseres med minst mulig miljøpåvirkning. Vi støtter dette gjennom vårt medlemskap i EBTP (European Biofuels Technology Platform), som går inn for bærekraftige produksjonsmetoder og drivstoffkvliteter.
  2. Produksjon av biodrivstoff bør ikke konkurrere med matproduksjon. Vi arbeider for å utvikle andregenerasjons biodrivstoff av avfallsprodukter fra land- og skogbruk og en gradvis overgang fra bruk av matvekster.
  3. Bruk av biodrivstoff skal ikke ha negativ innflytelse på kjøretøyets ytelser. Vi støtter arbeidet til CEN (European Committee for Standardization) for å utforme felles drivstoffstandarder. Vi ønsker også å sikre at disse standardene introduseres samtidig i forskjellige nasjonale markeder for å sikre konsistent kvalitet og kundetilfredshet.

Fremtidig forskning og utvikling

Vi har investert i utforskning av ny, andregenerasjon bioetanol fremstilt av treavfall og halm. Selv om utviklingen fortsatt er i et tidlig stadium, har vi funnet potensial for store reduksjoner i drivhusgasser med dette nye drivstoffet.

Gjennom samarbeidet med ASFE (Alliance for Synthetic Fuels in Europe) har vi studert bioalternativer til diesel som kan lages av en rekke forskjellige kilder, inkludert biomasse. Disse parafinøse drivstoffene inkluderer HVO (Hydro-treated Vegetable Oil) som allerede produseres og selges kommersielt. HVO kan brukes i eksisterende og fremtidige dieselmotorer, noe som vil bidra til å redusere de skadelige utslippsnivåene.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.