Konkurranse under alle slags forhold

For å lage enda bedre biler

På baner og i rally over hele verden kjøres konkurranser som tilskuerne følger med sitrende spenning. Blandingen av fart, motorstøy og førerferdigheter imponerer. Toyotas historie innen motorsport dekker 7 årtier og nå er alle aktivitetene våre verden over samlet under ett navn: TOYOTA GAZOO Racing.

Pushing the limits for Better

I TOYOTA GAZOO Racing samles Toyotas ambisjoner om å overvinne enhver hindring for å lage ”alltid-bedre” biler. For å forme nye teknologier og løsninger under de ekstreme forholdene i motorsport, er viljen til innovasjon ustoppelig.
Vi kjører bilene våre i konkurranser for at vi skal lære av tøffe utfordringer. Når vi kjører løp på alle slags veier og underlag, blir vi inspirert til å bygget ”alltid-bedre” biler. Vi utvikler Toyotas fremtidige DNA og konkurrerer for at alle skal kunne oppleve frihet, eventyr og glede som følger av det å ha bil.

Nytt navn, samme brennende ønske


Allerede på 1950-tallet var Toyotas grunnlegger, Kiichiro Toyoda, så overbevist om viktigheten av konkurranseresultater at han uttalte:

"Motorsport er mer enn bare underholdning. Det er viktig for utviklingen av den japanske bilindustrien. Akkurat som idrettsutøvere tester seg med maksimal innsats i de olympiske lekene, bruker bilprodusenter motorsport som en mulighet til å forbedre ytelsene så mye som mulig og konkurrere for å bli best, noe som setter dem i stand til å oppdage nye muligheter til å forbedre bilteknologien.

Det handler ikke bare om bilene i seg selv – maskiner må fungere i samspill med mennesker for å få ut det maksimale potensialet. Akkurat som hjulene på en bil, kan motorsport og japansk bilindustri bare flyttes fremover sammen.”

 
/


Dagens ”GAZOO” refererer til ordet ”garasje” og med det siktes det til et verksted hvor mennesker arbeider sammen for å forbedre selv den minste detalj for å kunne få frem ”alltid-bedre” biler og tjenester for alle kundene sine. Slik rommer navnet den filosofien som ligger til grunn for TOYOTA GAZOO Racing.

Toyotas aktiviteter i motorsport er nå samlet i TOYOTA GAZOO Racing og inkluderer: World Endurance Championship (WEC), fornyet deltagelse i World Rally Championship (WRC) fra 2017, 24 timersløpet på Nürbergring (for 10. gang på rad) og dessuten også ”Five Continets Drive Project” som er startet – et arrangement som involverer Toyotaansatte som skal kjøre gjennom fem kontinenter innen 2020 ikke bare for å kunne bygge ”alltid-bedre” biler, men også for å utvikle menneskene som produserer disse bilene.

Utvikling av Toyotas fremtidige DNA


WEC er spennende,  forfriskende og engasjerende og representerer et høydepunkt innen innovasjon, pålitelighet og samarbeid. Ni konkurranser rundt om i verden, inkludert det berømte 24-timers løpet i Le Mans, inngår i mesterskapet som Toyota kom tilbake til i 2012. I Le Mans har Toyota deltatt siden 1985. I 2016 deltok Toyota i Le Mans for 18. gang da seieren glapp bare minutter før målgang, men TOYOTA GAZOO Racing lover å stå på videre for å oppnå enda bedre resultater.

/

For å klare de ekstreme belastningene en slik konkurranse utsetter bilene for, stiller Toyota med to svært avanserte TS050 hybridbiler som har en motoreffekt på nærmere 1.000 HK. Disse sofistikerte hybridmaskinene har en eksplosiv akselerasjon og toppfarten er over 330 km/t. I likhet med Toyotas øvrige hybridmodeller, gjenvinnes energi under bremsing som lagres i batteriet og kan brukes senere.

 
/

Fra første gang Toyota deltok i WEC i 2012, via seieren i 2014 og frem til i dag, har vi høstet verdifulle erfaringer som har fått betydning for utviklingen av hybridteknologien i våre øvrige hybridmodeller, spesielt når det gjelder å lage komponenter mindre og lettere og innen kjøling, slik at vi blir i stand til å lage ”alltid-bedre” biler og levere kjøreglede til stadig flere.

Læring gjennom tøffe utfordringer


Å bygge rallybiler er mye mer enn teori. Det handler om evnen til å sette sammen en bil som kan kjøres på grensen til det mulige på alle slags veier og underlag under alle slags forhold, basert på omfattende erfaring og kunnskap. Etter en pause på 17 år, vender nå TOYOTA GAZOO Racing tilbake til WRC i 2017.

Det blir en spennende jakt på sekunder på alle mulige slags veier, steinete spor og isdekte stier på flere kontinenter. I WRC stiller modeller du kan kjenner igjen, som vår Yaris, som nå skal få prøve seg under de mest krevende forhold som finnes på planeten vår.

Etter lang tid med intensiv testing, ruller den helt nye Yaris WRC ned fra startrampen i Monte Carlo i januar 2017 klar for en beintøff sesong. Den er utstyrt med en helt ny 1,6 liters, direkte innsprøytet motor med turbo som utvikler rundt 380 HK og et chassis som er finjustert ved hjelp av simuleringsteknologi, produksjonsteknikk og testkjøring.

/

Du trenger mer enn bare en rask bil når du skal takle hårnålssvinger på fjellveier, gjørmehull, hundremetershopp og snødekte skogsbilveier. Du er avhengig av et lag av ambisiøse, talentfulle og innsastvillige fagfolk som alltid stiller opp for deg. WCR-satsingen i TOYOTA GAZOO Racing ledes av Tommi Mäkinen, 4 ganger rallyverdensmester, som har sin ”garasje” i Puuppola i Finland med en gruppe profesjonelle, dedikerte spesialister på bil og rally.

Sammen med den spennende, nye Yaris WRC er dette et kraftfull partnerskap og vi ser frem til at sesongen starter.

Verdens tøffeste billøp


 GAZOO Racing deltok første gang i utholdenhetsløpet over 24 timer på Nürnbergring i 2007. Løpet er kjent som verdens tøffeste. Både fabrikkstøttede og privatlag fra hele verden starter hemningsløst  på den 25 km lange banen – som også kalles ”Det grønne helvete” – for å bryne seg på en virkelig hard prøve.

/

I årets løp, arrangert for 44. gang, deltok Toyota GAZOO Racing for 10 gang med tre biler: Den helt nye Toyota C-HR i racingversjon, Lexus RC og Lexus RC F.  Toyota C-HR ble kjørt av et lag med fire førere. Etter 24 knallharde timer, kom laget inn på en 84. plass totalt og fikk 3. plass i sin klasse.

 
/

Vi får verdifulle tilbakemeldinger til utviklingen av våre ”normale” bilmodeller gjennom motorsport, og racing gir oss dessuten mulighet til å utvikle våre spesialister. Hvert år er våre ingeniører og mekanikere involvert i alle de forskjellige prosessene som inngår i forberedelsene til årets sesong. Og under løpene får de uvurderlig kunnskap og erfaring som de kan dele med sine kolleger, og den kompetansen som bygges kan brukes til å finpusse og forbedre fremtidens bilmodeller.

Five Continents Drive Project


 ”Five Continets Drive Project” er et resultat av det store, felles interessen for motorsport. Toyotas ”Five Continets Drive Project” utfordrer medarbeidere i Toyota til å krysse 5 kontinenter innen 2020. De vil møte en ubeskrivelig blanding av kulturer og klima og dette vil gi våre folk førstehåndskjennskap til viktigheten av kjøreglede. Dette er erfaringer som har betydning for oss nå og i fremtiden og som bidrar til at vi kan realisere visjonen om å bygge ”alltid-bedre” biler.

Ved siden av et antall kortsiktige mål – som det å vinne 24-timers løpet på Le Mans, etter at vi var så nære i år - og å vende tilbake til WRC, er det viktig at vi fortsetter å formidle tanken om GAZOO i alt vi gjør og å dele begeistringen over bilsport med våre kunder og tilhengere – folk som deler vår urokkelige lidenskap for motorsport.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.