1. Nyheter
  2. Aktuelt
  3. Toyota GR Supra med nyutviklet manuell girkasse
Jeg ønsker å...

Toyota GR Supra med nyutviklet manuell girkasse

GR Supra var Toyotas første globale GAZOO Racing-modell (GR), og helt fra lanseringen i 2019 har den vært et perfekt eksempel på GR-filosofien og Toyotasjef Akio Toyodas drøm om å levere en bil som bare har fokus på kjøreglede.

I ettertid har introduksjonen av GR Yaris og den nært forestående lanseringen av coupéen GR86 forsterket de spesielle kvalitetene som definerer GR-merket. Dette er modeller som er skapt ut fra kjærlighet til bilkjøring og som henter ekspertise og erfaring direkte fra mesterskapsvinnende TOYOTA GAZOO Racing.

Fra lanseringen var GR Supra utstyrt med en 3,0 liters rekkesekser som utvikler 340 HK (DIN) koblet til en 8-trinns automatisk girkasse. Ett år senere kom en ny 2,0 liters motor med en effekt på 258 HK (DIN), også den med automatisk girkasse som standard.

Mens bilen og ytelsene er høyt verdsatt av både media og fans verden over, har kanskje uunngåelig spørsmålet om hvorvidt en manuell girkasse blir tilgjengelig stadig dukket opp.

  • #SAVETHEMANUAL

    Toyota har lyttet til kunder og sportsbilentusiaster, og kan bekrefte at den nye GR Supra med 6-trinns, intelligent manuell girkasse (iMT) snart skal introduseres i Europa. Den nye girkassen er konstruert for å glede førere som elsker følelsen av kontroll og opplevelsen som følger av presise, manuelle skift i rett øyeblikk. Med den nye girkassen på plass, kan Toyota tilby alle sine 3 GR-modeller som er tilgjengelige i Europa med manuelle girkasser og 3 pedaler, enten som standard (GR Yaris) eller som tilleggutstyr (GR Supra, GR86).

    I tråd med GR Supras fullblods konstruksjonskvalitet, er det heller ikke denne gangen bare hentet en løsning fra lageret. Den nye girkassen er konstruert sammen med en ny clutch spesielt tilpasset effekten og moment­karakteristikken til GR Supras 3,0 liters motor.

    Parallelt er GR Supras kontrollsystemer for bremsing og fjæring trimmet på nytt for å oppnå enda bedre ytelser – og disse endringene introduseres i hele modellutvalget.

    Det kommende modelltilbudet omfatter også en spesiell, ny 3,0 liters lettvektsmodell. I tillegg til at den manuelle girkassen har lavere vekt, drar bilen fordel av ytterligere spesifikasjonsendringer for å kutte vekten kjøreklar med nesten 40 kg, noe som bidrar til smidigere kjøreegenskaper.

Ny manuell girkasse med 6 trinn

Den manuelle girkassen som leveres i GR Supra er konstruert og trimmet spesielt med henblikk på bruk i kombinasjon med bilens rekkesekser.

Konstruktørteamet kunne modifisere oppheng, drivaksel og girspakens plassering samt fjerne elementer som ikke var påkrevd, slik som lydpakken, noe som reduserte vekten ytterligere.

En sentral del av kraftoverføringen er den nykonstruerte clutchen som har større diameter og forsterket membranfjær. Med større diameter på friksjonsplaten og en sterkere fjær, gir den nye enheten mulighet for enda høyere ytelser, tilpasset det høye dreiemomentet i GR Supra-motoren.

INTELLIGENT OPERASJON

iMT-girkassen har fått et intelligent kontrollsystem som styres av en ny programvare som prioriterer sportslige ytelser. Ved skift til høyere gir, er parameterne satt til å optimalisere motorens dreiemoment i det øyeblikket clutchen kobles inn og ut; ved giring nedover er programvaren fintrimmet for konsistente ytelser.

iMT er valgt som standardinnstilling, med kan slås av i sportsmodus dersom føreren foretrekker det.

  • Endelig utvekslingsforhold

    For å unngå treg start og følelse av dårlig akselerasjon i lave gir, er det endelige utvekslingsforholdet justert fra 3,15 (i GR Supra automat) til 3,46. Resultatet er sportslig respons og girsteg passende for sportsbilytelser.

    Fintrimming av fjæring og styring

    Alle versjonene av GR Supra drar fordel av at fjæringen og hjulopphengene måtte finjusteres for å optimalisere ytelsene med den nye manuelle girkassen.

    Tiltakene inkluderer kraftigere, vulkanisert gummi i bøssingene til stabili­ser­ings­­­­stagene foran og bak og finjusterte støtdempere. De mekaniske kompo­nentene i den elektriske servostyringen og systemets parametre er også reprogrammert.

Endret midtkonsoll og girspak

Endringene som var nødvendige for å montere den nye, manuelle girkassen i GR Supra var ikke begrenset til drivverket. Også tilpasningen av det nye systemet til førerplassen fikk stor oppmerksomhet.

Det dreide seg ikke bare om å bytte ut en girspak med en annen, det var også påkrevd å finne ut hvor girkulen skulle plasseres for å bidra optimalt til nøyaktige, raske og fordelaktige girskift.

Den eksisterende midtkonsollen var utformet med for liten klaring mellom girspaken og kontrollpanelet for klimaanlegget. For å oppnå perfekt ergonomi, ble derfor konsollenheten og modusvelgeren designet på nytt. Dessuten er spakens utvekslingsforhold endret og kraften som skal til for å skifte gir og legge inn revers er justert.

Det reviderte oppsettet har gitt 42 komfortable millimeters avstand mellom girkulen og kontrollpanelet for klimaanlegget.

Hvordan girspaken ligger i hånden, og den kraften og bevegelsen som skal til for å skifte gir, er en viktig del av den emosjonelle forbindelsen mellom føreren og bilen. Vekten av og formen på girkulen har derfor fått oppmerk­somhet samtidig som man har jaktet den riktige kraften og følelsen i hvert eneste girskift. Underveis i prosessen er kraften for å legge inn revers økt, og Toyota valgte også en tyngre girkule (200g) for å gi en bedre opplevelse av girskiftene.

VEIGREPSKONTROLL

Veigrepet og bremsene i GR Supra er optimalisert for bruk i kombinasjon med den manuelle girkassen.

Med automatkasse, er det mulig å bruke 2. gir ved start i bakker når de to drivhjulene har forskjellig underlag, f.eks. når bilen står med høyre hjulpar på is. Bilen starter mykt uten å rulle bakover eller å spinne. Med manuell girkasse må 1. gir brukes og det gir større risiko for hjulspinn når clutchen kobles inn. For å løse dette, har Toyotas ingeniører trimmet bilens veigrepskontroll (TRC) for å oppnå en myk start lik den med automat. Systemet er tilpasset GR Supras karakteristiske, høye dreiemoment, brede dekk og bakhjulsdrift.

  • BREMSING OG STABILITET

    Bilens oppførsel når den akselererer ut av en sving er et nøkkelelement i den «morsom-å-kjøre»-kvaliteten Toyota har utviklet for GR Supra. For den nye, manuelle versjonen, har veigrepskontrollen igjen vært i fokus for å sikre en ideell balanse mellom kraftpådrag og stabilitet når bilen akselereres ut av svinger. Veigrepskontrollen er kalibrert til å opprettholde stabiliteten slik at bilen følger førerens planlagte linje, men samtidig aksepterer den tilstrekkelig effekt til å oppnå en sportslig følelse.

NY HÅRNÅL+FUNKSJON

Ambisjonen om å gjøre GR Supra morsom å kjøre i de mest krevende forhold, har inspirert til introduksjonen av en ny Hårnål+funksjon. Denne er spesielt tilpasset for å gi større frihet og belønning, spesifikt ved kjøring i skarpe svinger i stigninger (mer enn 5%) på veier som har faste dekker med høy friksjon, slik som man typisk finner på europeiske fjellveier.

Mer “fritt” hjulspinn kan gjøre slike kjøreturer enda morsommere, og Toyota har optimalisert motorens momentkontroll for å gi mulighet til større forskjell på graden av hjulspinn mellom dekkene på høyre og venstre side.

ANTI-SKRENSPROGRAM

En råsterk bil med dekk som har høy friksjon, kan være følsom for såkalt “snap-off” overstyring, noe som er vanskelig å kontrollere med bilens stabilitetskontroll (VSC) alene. For å motvirke dette fenomenet, er et antiskrensprogram (ARP) utviklet både for den manuelle og automatiske versjonen av GR Supra. Programmet aktiveres på et tidligere tidspunkt sammen med VSC for å dekke ethvert plutselig tap av veigrep når bilens innstilling for høyresponsiv fjæring er i bruk.

I tillegg er Trackmodus trimmet for enkelt å tillate drifting med fri gasskontroll. Bilen forblir rask og smidig, men den har mindre risiko for spinning takket være den spesifikke motor- og momentkontrollen.

Den nye GR Supra lightweight

Toyota har utnyttet anledningen til å hente ut mest mulig av den vektbesparelsen som er oppnådd med den nye, manuelle girkassen og har lagt til en egen Lightweight-modell til GR Supra-utvalget.

GR Supra Lightweight med manuell girkasse og 3,0 liters motor drar fordel av vektbesparende tiltak som i sum utgjør 38,3 kg, sammenliknet med kjøreklar vekt for dagens modell med automatgir.

Den nye, manuelle girkassen og de nye 19’’ aluminiumfelgene reduserer vekten med 21,8 kg. GR Supra Lightweight får kuttet ytterligere 16,5 kg ved å erstatte lydanlegget, fjerne skinntrekkene i setene samt den elektriske styringen av seter og korsryggstøtte. Vektreduksjonene forbedrer bilens smidighet og kjøreegenskaper.

  • REVIDERT MODELLTILBUD

    Modellrekken av GR Supra vil fremover inkludere bilen med 2,0 liters motor og automatgir som innstegsversjon. Også 3,0 liters modellen med automatgir vil være med videre, ved siden av den nye 3,0 liter manuell.

    NYE EKSTERIØR- OG INTERIØRFARGER

    Den nye GR Supra kommer med nye lakkfarger, der Moareki Grey og Dawn Blue er lagt til. Vi introuserer også en spesiell lakkfarge for toppmodellen; 3,0 liter manuell i Premium utstyrsgrad, kalt matt Moonstone White.

    I kupéen er de tidligere røde skinntrekkene erstattet med et nytt tilvalg som har solgylden farge.

    Kunder kan forsterke den sportslige karakteren til bilen med manuell girkasse med en ny alcantarapakke som benytter seg av dette materialet for girkulen og mansjetten.