Bli kjent med Toyota bZ4X: et kraftig SUV-design møter klassens beste firehjulsdrift. 100% elektrisk.
Forced client side injection based on cached strategy
POST https://aph-webcarconfig.toyota-europe.com/v1/grade-selector/no/no?modelId=7fb7f6d1-dbbc-4886-98ea-d1856e3815db&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA3sq6BhD2ARIsAJ8MRwWSHxJ5VX3vRgJWaPyfh4cjJPX-SckJWGDns0g4F2S92vdQmiWC_LYaAptXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Ny varmeveksler er installert for å redusere ladetiden ved hurtiglading (DC) ved kalde temperaturer.
Bilen er utstyrt med strålevarme på nedre del av bena. Strålevarme varmer raskere, blåser ikke luft og er lydløs. Setevarmer og strålevarmen kan brukes sammen for å forbedre varmefølesen i forsetet. Det bidrar til effektiv oppvarming av kupeen.
Systemet gir varsel dersom biler nærmer seg bakfra ved å blinke med varsellysene hvis det er høy sannsynlighet for en kollisjon bakfra.
Denne funskjonen kan erstatte fysisk nøkkel. Den kan deles med opptil 4 brukere. Du har full kontroll over hvem som har tilgang til bilen. Nøkkelen kan også trekkes tilbake når som helst. Smart Digital Nøkkel er kompatibel med både iOS og Android. (Funksjonen blir tilgjengelig i 2024)
Med en ekstra stor 12” berøringsskjerm*, avansert stemmestyring og sømløs telefonintegrasjon, gir Toyota Smart Connect en eksepsjonell hurtig og lettbetjent opplevelse - alltid oppdatert via den trådløse teknologien.
MyToyota-appen på telefonen hjelper deg med å sjekke batterinivået, planlegge lading, se data for kjøreturen. Med tilkoblede tjenester kan du fjernstyre alt fra klimaanlegget til låsing av bilen.
* Modellavhenging
Etter nesten 25 års erfaring med utvikling av høykapasitetsbatterier gir Toyota batterikapasitet som varer år etter år. Ved å benytte deg av vårt vedlikeholdsprogram for Toyota, kan vi garantere deg 70% av original batterikapasitet etter 10 år og inntil 1 million kilometer kjørt!
Litiumion-batteriet har høy tetthet og kapasiteten er 71,4 kWt brutto og 64 kWt netto.
Batteriet kan hurtiglades uten konsekvenser for sikkerhet eller driftslengde: lading til 80% kan gjøres på rundt 30 minutter under optimale forhold. Maksimal ladehastighet er 150 kW.
Toyota bZ4X har designet et karosseri som kombinerer det stilige og avanserte utseendet til en elbil med et tydelig SUV-design. Fronten er karakterisert av smale lykter og et design som skal bli et felles kjennemerke for modellene i bZ-serien.
Som en del av designet vil forskjellige aerodynamiske elementer bidra til økt rekkevidde. Blant annet åpninger i støtfangeren foran for å oppnå en mykere luftstrøm og en underside med heldekkende deksel. Den tynne, nedre grillen har en lukkefunksjon som justerer seg for å styre kjøleluft til batteriet og bidrar til å redusere luftmotstand.
Toyota bZ4X er designet for å forbedre kjøreopplevelsen for alle, med stilig interiør og klasseledende benplass.
Bagasjeromsgulvet er justerbart, og med baksetene på plass er det rom for opp til 452 liter bagasje. Instrumentpanelet er smalt og plassert lavt.
Et 7’’ TFT-instrument og informasjonsdisplay sitter midt i førerens siktlinje forover i overkant av rattet slik at føreren kan lese av instrumentene med minimal øyebevegelse.
Toyota bZ4X kan lades med hjelp av ulike lademetoder avhengig av hva som er tilgjengelig der du er. I hovedtrekk skiller vi mellom lading med tilførsel av vekselstrøm (AC lading) og lading med tilførsel av likestrøm (DC lading).
AC lading benyttes ved lading hjemme, på jobb og annen såkalt destinasjonslading der bilen skal stå tilkoblet en stund og krav til ladehastighet er mindre viktig. Undersøkelser viser at så mye som 90% av all elbillading i Norge skjer hjemme ved hjelp av AC lading, noe som enkelt kan forklares med at det å lade hjemme er både økonomisk, lettvint og bekvemt. AC lading er dessuten skånsomt for batteriet og man kan lade til 100% med god samvittighet. Vær klar over at all regelmessig lading skal skje ved hjelp av en ladeboks og ikke fra en vanlig stikkontakt. Det er derfor et krav om å installere en ladeboks både hjemme og på hytta dersom det skal foregå regelmessig lading av bil der. Lading fra vanlig stikkontakt skal bare benyttes ved sporadisk lading der det ikke finnes noe alternativ. Ved all AC lading er bilens ombordlader delaktig og påvirker dermed ladehastigheten.
DC lading er det man benytter ved hurtiglading som man typisk gjør på offentlige ladestasjoner langs veien. Her er det ikke behov for å likerette strømmen og bilens ombordlader er ikke delaktig, men fortsatt er bilen med på å bestemme ladehastigheten. bZ4X kan oppnå en ladehastighet på 150kW under optimale forhold. Vær klar over at batteriets temperatur og ladetilstand påvirker ladehastigheten i stor grad ved hurtiglading. Lav batteritemperatur fører til lav ladehastighet og høy ladeprosent (SOC) fører til lav ladehastighet. Det er derfor en fordel å vente så lenge som mulig med å hurtiglade (helst under 20% SOC). En ladeøkt fra 10 % til 80 % SOC vil typisk ta 30 minutter med 150kW DC-lading under optimale forhold (23 C). For å beskytte batteriets helse og levetid, reduseres DC hurtigladeytelsen når SOC når 80 %, det er derfor en gyllen regel å stoppe på 80% når man hurtiglader. For å spare batteriet er det er også lagt inn en begrensning i ladehastighet etter 4 ladesykluser fra 10-80 % i løpet av et døgn.
Du kan enkelt finne hurtigladestasjoner de aller fleste steder ved å søke i vår MyToyota app eller på https://www.toyota-charging-network.eu. Med et abonnement i Toyota ladenettverk kan du enkelt verifisere deg og betale for alle ladeøkter ved hjelp av ditt RFID kort eller din MyToyota app på alle stasjoner i nettverket uavhengig av ladeoperatør og du mottar bare en samlet faktura fra alle ladeøkter pr. måned. I din MyToyota app kan du også se batteriets ladenivå og følge med på enhver ladesyklus.
Markedsledende teknologi og funksjonalitet
Vårt kollisjonsvernsystem kan oppdage farlige situasjoner og hjelpe deg med å unngå kollisjoner med andre kjøretøy, fotgjengere og syklister. Det fungerer ved å varsle sjåføren med lyd- og visuelle advarsler og bremseassistanse. Hvis sjåføren ikke klarer å bremse i tide, bremses det automatisk opp for å forhindre eller dempe en kollisjon.
Vårt skiltgjenkjennelsesystem overvåker veiskiltene langs veien, og viser nyttig informasjon som gjeldende fartsgrense eller forbikjøringsbegrensninger på informasjonskjermen. Systemet gir både et lydsignal og en visuell advarsel om sjåføren ikke følger et veiskilt.
Hvis systemet ikke registrerer føreraktivitet på en stund, vil hørbare advarsler varsle sjåføren. Hvis det alikevel etter dette ikke registreres føreraktivitet, stopper EDSS kjøretøyet gradvis mens det holder bilen trygt i kjørefeltet. Nødblink aktiveres for å varsle andre trafikanter, og dørene låses opp for å gi nødetatene enkel tilgang om nødvendig.
Dette systemet bruker et kamera plassert over rattet for å overvåke førerens årvåkenhet og tilstand. En advarsel aktiveres hvis systemet oppdager en unormal status, for eksempel tretthet. Disse inngangene brukes til å forbedre ytelsen til EDSS (Emergency Driving Stop System) gjennom tidligere oppdagelse av uoppmerksomhet.
Dette systemet varsler sjåføren med en advarsel i cupeen hvis en passasjer eller gjenstand blir igjen i baksetet når du forlater bilen. Avhengig av modell, etter låsing av kjøretøyet, aktiveres nødblinklysene og en hørbar varsellyd.
Dette systemet bruker blindsonemonotorering for å forhindre en kollisjon mellom en passasjers åpnede dør og et kjøretøy eller en syklist som nærmer seg bakfra. Hvis det er fare for en kollisjon, lyser indikatorer på de ytre speilene og multiinformasjonsdisplayet, sammen med en hørbar summer for å varsle passasjerene.
Vårt filskiftvarslersystem er designet for å gjøre motorveikjøring tryggere. Det holder deg sentrert i kjørefeltet, og hvis du begynner å drive ut av filen din, vil styreassistenten forsiktig styre bilen din for å korrigere kursen.t filskiftvarslersystem er designet for å gjøre motorveikjøring tryggere. Det holder deg sentrert i kjørefeltet, og hvis du begynner å drive ut av filen din, vil styreassistenten forsiktig styre bilen din for å korrigere kursen.
Alle nye Toyotaer dekkes av 5 års fabrikkgaranti. Den gjelder i 5 år ved normal bruk eller 200.000 km (det som først inntreffer).
Toyota garanterer 70% av batteriets orginale kapasiteten etter 8 år eller 160 000 km (Det som først inntreffer).
Ved å benytte deg av vårt vedlikeholdsprogram for Toyota, kan vi garantere deg 70% av original batterikapasitet etter 10 år eller inntil 1 million kilometer kjørt!
Garantien dekker enhver feil som skyldes fabrikasjons- eller monteringsfeil.
Du er i tillegg dekket med 3 års lakkgaranti og 12 års gjennomrustingsgaranti.
Toyota bZ4X har en rekkevidde på opptil 511 km for varianter med forhjulsdrift (WLTP-norm)* under optimale forhold. Faktorer som utetemperatur, bruk av klimaanlegg, kjørestil, hastighet, last, dekkstørrelse/type, underlag og topografi påvirker rekkevidden i mindre og større grad.
* Rekkevidden kan variere noe mellom de forskjellige utstyrsgrader.
Våre elektriske kjøretøy er bygget etter samme høye standarder for kvalitet, holdbarhet og pålitelighet som alle andre Toyotaer, og batteriene deres er konstruert for å vare. Batteriet er dekket av vårt utvidede batteripleieprogram, som garanterer minst 70 % kapasitet for kjøretøyets første 10 år eller 1 000 000 km*.
*Toyota Relax
Ladetidene varierer avhengig av strømforsyningen. På offentlige ladestasjoner kan du hurtiglade fra 10% til 80% på rundt 30 minutter under optimale forhold (25 grader). Kalde temperaturer vil øke ladetiden betydelig.
Lading via veggboks hjemme eller via en hjemmekontakt tar mellom 6,5 og 30 timer, avhengig av strømuttak og type ombordlader.