1. Nyheter
  2. Aktuelt
  3. Toyota vil bidra til elektrifisering av fremvoksende markeder
Jeg ønsker å...

Toyota vil bidra til elektrifisering av fremvoksende markeder

Med bZ-serien i spissen, utvider Toyota Motor Company sin virksomhet til fremvoksende markeder, inkludert Kina. – Vi vil jobbe for å fremme elektrifiserte kjøretøy og redusere CO2-utslippene uten å etterlate noen, sier toppsjefen i verdens største bilprodusent.

Transport står for 15 prosent av globale klimagassutslipp, men salget av elektriske bilder nær doblet seg i 2021 sammenliknet med året før, ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA). Rundt 6,6 millioner elektriske personbiler ble solgt i verden, og om lag 4,6 millioner av disse var helelektriske biler, resten ladbare hybrider. I Norge var fire av fem nye biler helelektriske i 2022. Ingen andre land kan måle seg med det, ifølge EnergiogKlima.no.

– Mange land ser til Norge om hvordan andre markeder kan kutte utslipp fra transportsektoren, og vi får stadig besøk fra ledelsen i Toyota Motor Company som vil høste erfaringer herifra, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Store deler av verdens bilmarkeder er umodne, og Toyota utvider sin virksomhet i disse markedene.

– Det er mange mennesker som vi ikke er i stand til å støtte fremtidsrettet mobilitet for i dag, som eldre, mennesker som bor i tynt befolkede områder, og mennesker i fremvoksende markeder der bilmarkedet ennå ikke har modnet. Vi vil gå utover vår nåværende virksomhet og støtte mobiliteten til kunder over hele verden, sier Koji Sato, President og CEO i Toyota Motor Company på en pressekonferanse om selskapets fremtid i påsken.

  • Tar bZ-serien til Kina med lokale modeller

    Økningen i det totale globale salget av elbiler er primært drevet av Kina de siste årene. Flere kjøretøy ble solgt i Kina i 2021 (3,3 millioner) enn i hele verden i 2020. Det tilsvarer halvparten av den globale veksten i 2021, ifølge Global EV Outlook 2022 fra Det Internasjonale Energibyrået (IEA).

    – Også i Kina, i tillegg til bZ4X og bZ3 som ble kunngjort forrige måned, vil Toyota lansere to nye modeller med lokalt utviklede batteridrevne biler i 2024, tilpasset lokale behov, og selskapet vil fortsette å øke antallet modeller i årene som følger, sa Yoichi Miyazaki, CFO i Toyota Motor Company på pressekonferansen i april.

  • Nå er to nye modeller i bZ-serien lansert på Auto Shanghai 18. april, nemlig bZ Sport Crossover Concept og bZ FlexSpace Concept. De vil bli lansert på det kinesiske markedet i 2024 som to av de ti BEV-modellene som Toyota planlegger å lansere innen 2026.

    I Kina er elektriske biler vanligvis mindre i størrelse enn i andre markeder. Dette, sammen med lavere utviklings- og produksjonskostnader, har bidratt til å redusere prisforskjellen sammenlignet med konvensjonelle biler. Utbyggingen av ladestasjoner i Kina går raskere enn i de fleste andre regioner, ifølge IEA.

– Karbondioksid kjenner ingen grenser

I Asia og andre fremvoksende markeder vil Toyota sørge for å respondere på den økende etterspørselen etter batteridrevne biler.

– Karbondioksid kjenner ingen grenser, og CO2-reduksjon er et problem som ikke kan vente. Vi må umiddelbart begynne med det vi kan gjøre. Vi ønsker å spre bruken av elektrifiserte kjøretøyer så raskt som mulig til så mange som mulig, sier Miyazaki.

Men, salget av elbiler ligger fortsatt på en lav andel i andre fremvoksende og utviklingsøkonomier, der de få modellene som finnes fortsatt er utilgjengelig for massemarkedet. I Brasil, India og Indonesia utgjør elektriske biler mindre enn 0,5 prosent av bilsalget. Imidlertid doblet salget av elbiler seg i flere regioner i 2021 – inkludert i India – som kan åpne veien for raskere markedsadopsjon innen 2030 hvis det er på plass støttende investeringer og politikk, ifølge IEA.

Som verdens største bilprodusent, har Toyota Motor Company en enorm innflytelse på verdens karbonutslipp fra biltransport. Med elbiler og hybrider i den klassen Toyota produserer, har selskapet en reell mulighet til å hjelpe fremvoksende markeder med å elektrifisere bilparken. I disse markedene er det viktig at elektrifiserte biler har en pris som gjør dem tilgjengelig for folk. Her har Toyota en veldig god posisjon.

– Vi er fullt forpliktet til å oppnå karbonnøytralitet innen 2050 over hele livssyklusen til kjøretøyene våre. Vi vil jobbe for å fremme elektrifiserte kjøretøy og redusere CO2-utslippene uten å etterlate noen, inkludert i fremvoksende markeder, sier Koji Sato.

  • Satser videre med bZ-serien i utviklede land

    Parallelt med forberedelsene til neste generasjon av batterielektriske biler, med fokus på bZ-serien og med ytterligere forbedret ytelse, vil Toyota utvide produktserien betydelig i utviklede land. I USA vil selskapet starte lokal produksjon av en SUV med tre seterader i 2025. SUV-en vil være utstyrt med batterier som skal produseres i Nord-Carolina, og produksjonskapasiteten vil økes.

    Toyota planlegger også å introdusere seks bZ-modeller i Europa innen utgangen av 2026. Den nye konseptmodellen Toyota bZ Compact SUV er vist i Brüssel og gir et inntrykk av fremtiden med denne modellen som utvider selskapets visjon for modeller under bZ-paraplyen.

    Oppsummert vil lønnsomme hybrider brukes som en inntektskilde for Toyotas vekst i fremvoksende markeder, og en verdikjede på ti millioner enheter vil også sørge for et bredt spekter av forretningsmuligheter for selskapet.