1. firmakunder
  2. Bilkollektivet
Jeg ønsker å...

Biladministrasjon sparer Bilkollektivet for både tid og penger

Toyota Financial Services gir oss unik service, forteller daglig leder i Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen.
  • Best på pris og kvalitet

    Med en bilpark på over 500 biler, var leasing og biladministrasjon fra Toyota Financial Services den perfekte løsningen for Bilkollektivet. To år etter avtalen ble signert, forteller bildelingsbedriften at samarbeidet ble enda bedre enn de hadde forestilt seg.

    Ideen om at deling av ressurser er mer fornuftig enn at folk skal eie hver sin bil, ligger bak Norges største leverandør av bildeling. Bilkollektivet er en non-profit organisasjon med mål om å erstatte medlemmenes behov for å eie egen bil. Det skal gi bedre miljø, færre biler og mindre unødvendig kjøring.

    Denne ideen har vist seg svært populær, og bedriften som holder til i Oslo og Stavanger, har vokst seg til en bilpark på over 500 biler og 10.000 medlemmer. For å kunne levere til sine medlemmer, er selve bilen det viktigste for Bilkollektivet. For to år siden satte derfor daglig leder Morten Munch-Olsen i gang arbeidet med å finne den beste billeverandøren og finansieringspartneren for dem.

  •  

    - Toyota vant avtalen med god margin, både på pris og kvalitet. Pris gjelder ikke bare bilkjøpet i seg selv, men også alle driftsutgifter. Der er hybridene til Toyota uslåelige. I tillegg er finansieringen fra Toyota Financial Services veldig gunstig, sier Munch-Olsen.

    Videre forteller han at de la vekt på at bilene måtte være driftssikre og verkstedstjenestene effektive. Dette mener han Toyota er svært gode på.

    - Dessuten har Toyota Financial Services en fleksibel ordning og rask service. Vi får fort ekstra biler inn i systemet vårt når vi har behov for det. Vi kan også raskt ta dem ut igjen når etterspørselen er lavere. Meg bekjent er det ganske unikt.

BILADMINISTRASJON GIR KONTROLL

 

I dag har Bilkollektivet hele bilflåten gjennom Toyota Financial Services. Toyota leverer i hovedsak alle privatbilene, men de har også noen el-biler fra andre leverandører, disse finansieres også gjennom Toyota Financial Services. Bilene de hadde fra tidligere er flyttet over i Toyota fleet system og finansieringen fra Toyota Financial Services. Det er en avtale de ikke har angret på, ifølge Munch-Olsen.

- Toyota Financial Services leverte godt på pris og kvalitet i tilbudet sitt, men i praksis leverer de enda bedre i virkeligheten. Vi er veldig fornøyde med Toyota Financial Services og Toyota Norge, og hvordan samarbeidet er. Det var en god avtale, og de leverer enda bedre, sier han.

- Tidligere hadde vi en stor jobb når vi mottok biler på grunn av klargjøring og montering av terminaler, programmering av drivstoffkort, utdeling av biler, profilering og alt det der. Gjennom avtalen med Toyota og Toyota Financial Service får vi bilene helt klare for vårt bruk. Alt er nøkkelklart for oss.

Med biladministrasjon fra Toyota Financial Services fikk Bilkollektivet også bedre kontroll over bilkostnadene.

- Fordelen med fleet-avtalen er på flere nivåer. Den er gunstig prismessig, og den har en stor fleksibilitet for oss med tanke på å ta biler inn og ut av avtalen. Men den gir oss også god kontroll på bilene våre og kostnader knyttet til dem. Det gjelder drivstoffkort, skade, vask og andre ting som knytter seg til bilen, sier Munch-Olsen.

Han forteller videre at de tidligere hadde mye arbeid med å klargjøre bilene når de fikk dem. I dag får de bilene nøkkelklare. I tillegg sparer de mye administrativt arbeid ved å bruke drivstoffkort fra Toyota Financial Services.

- For våre medlemmer er drivstoff inkludert. I bilen ligger det klart et drivstoffkort fra Toyota Financial Services. Gjennom det får vi kostnadene rett inn i fleetweb sånn at vi har oversikt i vårt regnskap. Så går det smertefritt og relativt av seg selv, sier Munch-Olsen.

  • Enkel fakturaløsning

    Tjenesten Biladministrasjon gir bedriften mulighet til å logge seg inn på en nettside og få full oversikt over hele bilparken.

    - I webløsning for biladministrasjon har vi en oversikt over alle våre biler. Vi ser alle kostnader allokert til hver bil - som drivstoff, hurtigladning, vask og skade - fordi vi har samlet alle kostnadene ett sted. Det gjør at vi får god kontroll, forteller Munch-Olsen.

    Det gir dem også oversikt om noen skulle misbruke for eksempel et drivstoffkort.

    - Da får vi et varsel om det i webløsningen. Tjenestene vi har fra Toyota Financial Services sparer oss for masse tid og penger, fordi det forenkler vårt bilhold.

    Særlig fakturaløsningen fra Toyota Financial Services har vært til stor fordel for Bilkollektivet.

    - Vi hadde tidligere et enormt stort antall fakturaer per bil, og vi har et enormt antall biler. Nå kanaliseres alt i én trakt og vi betaler kun sluttregningen. I tillegg får vi god kontroll på hvilke kostnader som faktisk påløper. Det sparer oss for masse tid, men også masse utgifter i form av håndtering av hvert enkelt bilag, sier Munch-Olsen.

  • Råd når det trengs

    Med en så stor medlemsmasse som Bilkollektivet har, er administrasjon av biler nødt til å gå så knirkefritt som mulig. Daglig leder Munch-Olsen er derfor avhengig av god oppfølging.

    - Vi opplever at Toyota og Toyota Financial Services virkelig ville ha oss som kunde og de er genuint opptatt av å pleie vårt kundeforhold. Vi har egne dedikerte kontaktpersoner som vi har lett tilgang på, og som støtter oss når vi trenger hjelp. Enten det er praktiske problemer eller rådgivning om våre dispensasjoner, er det mennesker vi kan spørre og få veldig god hjelp fra, sier han og legger til:

    - Vi er veldig fornøyde med samarbeidet som egentlig er mer et slags partnerskap enn et rent kunde-leverandørforhold, og det er vi veldig glade for.