1. firmakunder
  2. Tech direct
Jeg ønsker å...

Biladministrasjon fra Toyota frigir tid brukt på administrering av bilparken

- Toyota Financial Services lar oss drive med det vi er gode på, forteller Morten Henriksen i Tech Direct. Takket være tjenesten Biladministrasjon har arbeidsdagene blitt enklere for Morten og kollegene hans.

Med biladministrasjon fra Toyota Financial Services har Tech Direct kuttet i tiden de bruker på administrativ håndtering av bilpoolen.

  • Avhengige av effektiv bilpool

    Vekstbedriften Tech Direct på IT Fornebu jobber med salg og rådgivning. I dag er de drøyt 20 ansatte. Mange av dem er selgere som kjører rundt i hele Norge. De er avhengige av en bilpark som er mest mulig effektiv.

    - Det største prosjektet vi holder på med nå, er på vegne av Home Nett, en av partnerne våre. De bygger ut fibernett i hele landet. Det krever at vi må være der det ikke finnes fiber, om det er i distriktene eller i byer, forteller Morten Henriksen i Tech Direct.

    Han jobber med å rådgi sine kunder, men har også ansvar for bilene de ansatte disponerer. Det er nemlig svært viktig for dem å være mobile, og bilen har blitt et arbeidsverktøy. For at det skal fungere best mulig har de valgt å samarbeide med Toyota Financial Services.

    - For at vi skal være i stand til å komme oss rundt i hele landet, er vi nødt til å ha en effektiv bilpool. Bilen må være klar og verktøyet må være i orden. Våre partnere som Toyota, og ikke minst Toyota Financial Services, har vært veldig fleksible med oss og hjulpet oss med å realisere det, sier Henriksen.

  • Oversikt med fleetavtale fra Toyota

    Toyota Financial Services tilbyr svært gunstige vilkår på både leasinglån og forsikring, og samler dette i én tjeneste. Gjennom Biladministrasjon får man også en enkel og effektiv oversikt over bilholdet.

    Tech Direct leaser i dag seks personbiler gjennom Toyota Financial Services. For dem var det avgjørende med en avtale som lar dem bruke mest mulig tid på det de tjener penger på.

    - Jeg holder på med store oppgaver, analyser, rådgivning og andre ting som tar mye tid ute i møter. Å behandle en bilpool kan være ganske krevende, sånn som jeg har erfart det før. Men med biladministrasjon fra Toyota Financial Services blir det ekstremt mye mer oversiktlig og det er veldig effektivt. Så jeg kan bruke tiden på de tingene jeg er best på, sier Henriksen.

Oversiktlig webløsning

Avtalen med Toyota Financial Services inkluderer også en webløsning for biladministrasjon. Gjennom denne kan Henriksen og kollegaene hans logge seg inn og og få oversikt over hele bilparken.

- Det minsker det daglige arbeidet rundt administrasjon av bilpoolen. Vi slipper økonomisk sett å følge med på enkelttransaksjoner og samle informasjon. Du får i stedet alt servert. Her er det gode oversikter på alt fra det økonomiske til hvor langt bilen har kjørt, forteller han.

I nettportalen har man mulighet til å ta ut rapporter og oversikt over kostnader, som igjen kan flyttes rett inn i egne verktøy som regnskapssystemer. Henriksen forteller at dette var en av de avgjørende grunnene til at de valgte Toyota Financial Services.

- I portalen får jeg kontroll på absolutt alt sammen: Alt fra forbruk av drivstoff, til antall kjørte kilometer og frist for å levere inn bilene. Det verktøyet jeg bruker mest er å se på de estimerte kilometerne, sånn at jeg kan administrere avtalen på best mulig måte og ikke minst på den mest lønnsomme måten.

  • Alt i én faktura

    For Tech Direct har webløsningen spart dem for mye tid. Henriksen mener det er en stor fordel at de kan logge seg inn på nett.

    - Du trenger ikke installere noe som helst lokalt på dataen din. Du kan jobbe med det enten du har hjemmekontor eller er på kontoret her på Fornebu. Jeg har alltid tilgang på informasjon jeg trenger. Det er heller ikke noen oppdateringer av programvare og sånne type ting som tar tid. Selve administrasjonen og brukervennligheten på weben er så og si selvforklarende, sier han.

    Hver måned får bedriften alle utgifter knyttet til bilholdet samlet i én faktura fra Toyota Financial Services. Det passer dem perfekt, sier Henriksen, og får støtte fra kollega Håvar Danielsen som er CFO i Tech Direct.

  •  

    - Fakturaløsningen til TFS er helt kanon. Du får alt på samme faktura. Uansett om det er bompenger, drivstoff eller hva det skulle være. Det gjør det veldig enkelt for oss å få en oversikt og få raskt kontroll på kostnadene, sier Danielsen.

    - Vi har ikke tid til å sitte og se på hver enkelt, lille ting, og følge med på fakturaer som kommer fra den ene og andre kanten. Det er veldig bra at Toyota har ordnet en løsning der alt er samlet, så vi kan se hva hver enkelt bil bruker, legger han til.

  • Unik på kundeservice

    Det er viktig for Tech Direct å bruke minst mulig tid på bilholdet. Derfor er kundeservice også avgjørende for valg av partner.

    - Oppfølgingen fra Toyota har vært helt upåklagelig. Hele tiden sørger de for at vi har det beste avtaleverket. Når det gjelder oppfølgning og svartid er det ingenting å klage på, sier Henriksen.

    - Uansett hva problemet er, har de en holdning på at de løser det. Det gjelder i alle ledd fra salg til fleetkontroll og finansiering. De har vært unike på både pris, kundeservice og svartid. Uansett hvilke plattformer vi har nådd dem på, om det har vært på telefon eller mail, har de alltid fått løst utfordringer vi har hatt underveis.

  • Trygge ansatte

    I personbilene fra Toyota reiser de ansatte rundt i hele landet, både på store og små steder. For dem er det også en trygghet at bilparken blir administrert gjennom Toyota.

    - Uansett hvor de ansatte er, har de et Toyota-verksted i nærheten. Tilbakemeldingene fra selgerne er at de føler seg trygge og ivaretatt. Skulle det være noe, står de ikke strandet et sted uten å få hjelp, sier Henriksen.

    Tech Direct har samarbeidet med Toyota Financial Services gjennom to leasing-runder. De ser fortsatt ingen grunn til å bytte ut partnerskapet.

    - Begge gangene har vært helt problemfritt, både på finansieringssiden, men også når det gjelder service, drift og vedlikehold. Det har vært det desidert enkleste valget å ha dem som partnere på vår bilpark, forteller Morten Henriksen og Håvar Danielsen i Tech Direct.