1. Elbiler fra Toyota
Kontakt oss
Kontakt oss

Nå kommer elbilene fra Toyota som perler på en snor

14. desember presenterte Akio Toyoda et mer omfattende elbil-tilbud enn noen annen av de store, veletablerte produsentene hittil har vist. Hele 16 forskjellige modeller fra Toyota og Lexus ble presentert sammen med et omfattende lanseringsprogram for totalt 30 elbiler frem til 2030.

Med denne presentasjonen viser Toyota muskler og står frem som en stor og seriøs aktør. Også innen batterielektriske modeller. Dette i tillegg til de ca 100 som allerede er på markedet – konvensjonelle bensin- og dieselmodeller, hybrider, ladbare hybrider og brenselcelle-elektriske. Som en global aktør er Toyotas timeplan fremover tilpasset interessen i markedene og forskjellene i infrastruktur mellom land og regioner.

Videre fremover mot 2030 ønsker selskapet å lansere 30 forskjellige batterielelektriske biler – fra både Toyota og Lexus. Utvalget fra Toyota inkluderer personbiler og nyttekjøretøy for vare- og persontransport. Lexus var representert med fem konseptmodeller: to SUVer, en sedan og to sportsbiler. De fleste av de konseptene som ble vist vil bli satt i produksjon i årene som kommer. Målet for Toyotas elbilsatsing er salg på 3,5 millioner enheter globalt, for Lexus 1 million, i Europa, Nord-Amerika og Kina i 2030.

Toyotas nye elbilmerke - bZ

bZ4X er Toyotas første modell som er utviklet som elbil helt fra grunnen av og bygd på e-TNGA-plattformen. Den er også den første i bZ-familien. bZ skal danne stammen i Toyotas modeller for personbilmarkedet. Levering av de første bZ4X til kunder starter i midten av 2022 og Toyota i Norge har åpnet for reservasjoner. bZ står for «beyond Zero», tallet 4 sier at bilen hører til i D-segmentet og X indikerer at modellen kan leveres med firehjulsdrift.

Flere bZ-modeller kommer

I tillegg til bZ4X ble 4 nye konseptmodeller til bZ-familien presentert. En kompakt SUV, en stor SUV, en liten crossover og en sedan. Disse modellene vil etter hvert kunne bli lansert som Toyotas elbiltilbud i A/B-, C-og E-segmentene.

Toyota kommer altså med minst tre forskjellige SUV-modeller i bZ-serien. bZ4X som allerede er klar til produksjon på Toyotas prestisjeanlegg Motomachi fikk nå selskap av to konseptmodeller. En kompakt-SUV for C-sementet og en stor SUV med mulighet for 7 passasjerplasser – tilpasset E-segmentet.

bZ nr 2

Den første oppfølgeren til bZ4X blir imidlertid den kompakte cross-overmodellen som ennå ikke har fått noen betegnelse ut over bZ--. Den er designet med tanke på kunder i Europa og Japan. Et viktig punkt under utviklingen av denne bilen har vært energieffektivitet. Toyota forventer å kunne levere bilen med et forbruk på bare 12,5 kWt/100 km. Det vil bidra til svært lave driftskostnader for en modell som er velegnet for storbyer og urbane områder. Den 5. bZ-modellen som ble vist, er en stor sedan som foreløpig bare kalles bZ SDN.

8 Toyota-modeller utenom bZ-serien

Blant konseptmodellene som etter hvert kan settes i produksjon av Toyota var også en åpen sportsbil. I tillegg en crossover, en kompakt cruiser, en liten SUV og en pick-up. To varebiler kalt Mid Box og Micro Box ble også vist sammen med e-Palette. E-Pallette er tilpasset persontransport og allerede i produksjon.

Elektrisk fra Lexus

Lexus har utviklet konseptmodeller for to sportsbiler. Èn av disse kan langt på vei være en fremtidig videreutvikling av LFA. Denne vil ha en akselerasjonstid på under 3 sekunder fra 0 til 100 km/t. Lexus RZ, som kan være et betterielektrisk supplement til NX, ble vist, samt en stor SUV som kan matche RX. Videre har Lexus selvsagt også en rekke batterielektriske sedaner på sitt fremtidige program, men bare en konseptmodell ble vist. Lexus har ambisiøse planer og har som mål å bare selge elbiler i Europa, Nord-Amerika og japan i 2030!

Batterier og karbonnøytralitet

For å få til en utvikling mot karbonnøytralitet, er det behov for både nullutslippsbiler og karbonreduserende biler. I land og områder der det ikke er tilgang på ren energi, vil ikke bruk av elbiler bidra til reduserte utslipp. Kundenes preferanser, livsstil og behov varierer svært mye både innen personbiler, og nær- og langtransport av varer og gods. Toyota vil derfor tilby et bredt spekter av fremdriftsteknologier. Det er ikke Toyota, men kundene i det enkelte lokale marked som avgjør hvilke løsninger som blir foretrukket.

Toyotas elbildivisjon ble etablert i 1992. Fra 1994 er en rekke batterielektriske prototyper og konseptmodeller presentert og noen er serieprodusert. Toyota startet egen batteriproduksjon i 1996. I tillegg til NiMH-batterier, ble det satset ekstra mye på utviklingen av Li-ionbatterier fra 2003. Forskning på faststoffbatterier og andre «neste-generasjons» batterier er drevet siden 2008. Hittil har Toyota produsert over 19 millioner batterier. Det gir en akkumulert kompetanse som kan gi fortrinn i konkurransebildet. Toyota arbeider kontinuerlig for å utvikle stadig mer avanserte batterier med høy kapasitet og kvalitet, samt akseptable priser.

Toyota har som mål å være et selskap som bidrar positivt til det globale miljøet med gode mobilitetsløsninger, og på den måten gir barn av i dag en stadig bedre og lysere fremtid.

Se hele presentasjonen her