1. firmakunder
  2. Innlevering av leasingbil
Jeg ønsker å...

Innlevering av leasingbil

Leasingperioden nærmer seg slutten og bilen skal leveres inn. Hva skjer da? Både Toyota-forhandleren og bedriften vil få en påminnelse fra Toyota Financial Services. Forhandler tar så kontakt med bedriften for å avtale tidspunkt for innlevering av bilen. Da går partene sammen for å sjekke at tilstanden til bilen i tråd med leasingavtalen.

Hva som regnes som normal slitasje og hvilke uforutsette kostnader som kan komme, er et spørsmål som ofte dukker opp rundt innlevering av leasingbil. Toyota følger de samme retningslinjene som resten av bransjen. Disse er utarbeidet av NBF (Norges Bilbransjeforbund) og Finfo (Finansieringsselskapenes Forening).

- I de fleste tilfellene vil slitasjen på bilen være innenfor det vi forventer av normal bruk. Da tilkommer det normalt ingen ekstra uforutsette kostnader, sier Collection Manager Erik Skolem i Toyota Financial Services.

Han har noen klare råd:
-Det viktigste er at du har fulgt serviceheftet. For de fleste biler vil det si at du har service på bilen en gang i året, eller oftere hvis du kjører langt. I tillegg anbefaler vi å avtale en time hos det lokale Toyota-verkstedet for å utbedre steinsprut i frontrute og fjerne eventuell profileringsfolie i forkant av overlevering.

-En bil er en bruksgjenstand og det er helt naturlig at den fremstår som brukt etter noen år. I tillegg til å følge opp alle servicer, er det viktig å ha gode rutiner for vedlikehold. Vask gjerne bilen utvendig en gang i måneden, samt innvendig hvert kvartal, sier Skolem.


Huskeliste for innlevering av leasede firmabiler:


• Vask bilen grundig utvendig og innvendig før innlevering.
• Sjekk frontrute: Utbedre steinsprut eller utfør skifte av frontrute om nødvendig.
• Lever tilbake alt av utstyr - som dekk, takstativ, innredning i varebil og lignende.
• Er bilen foliert, anbefales det å fjerne denne hos Toyota-verkstedet før innlevering.
• Alle nøkler må leveres inn.

Hva kan forhandler belaste deg ekstra for?


Når dere leverer tilbake bilen, tar bedriften og forhandleren en gjennomgang sammen før begge parter signerer på et mottakskontroll-skjema. Er bilen behandlet normalt, vil dere ikke få noen tilleggsbelastning.

- Toyota Financial Services kan belaste bedriften ekstra hvis bilen har kjørt flere kilometer enn avtalt. Skader utover det som regnes som normal slitasje, blir kalkulert og betales til forhandler. Ved manglende service kan bedriften dekke verdiforringelse av bilen ved bortfall av garanti og kostnader ved eventuelle reparasjoner som ellers ville blitt dekket av garantien, forteller Skolem.

- Er du usikker på om slitasjen er innenfor forventet normal bruk, kan bedriften be om en såkalt for-takst hos forhandler før overleveringsmøtet. Dersom det mot formodning skulle være uenighet, vil en nøytral tredjepart komme inn for å gjøre en vurdering av slitasjen.


Dette regnes som unormal slitasje av leasingbil

  • Skader på dekk eller felger forårsaket at for eksempel sammenstøt med fortauskant.
  • Slitasje på dekk, der dekkene har under minste godkjente mønsterdybde.
  • Lett synlige riper som må lakkeres.
  • Steinsprut i frontrute.
  • Skader eller sprekker på lykter.
  • Defekt eller manglende antenne.
  • Synlige bulker eller bulker som går gjennom lakken og må repareres.
  • Oppskraping eller deformasjon av støtfanger.
  • Omfattende steinsprutskader som går gjennom lakken.
  • Hull i dashbord eller mobilholdere, navigasjon og lignende.
  • Hull, skader eller revner i setetrekk, tepper, paneler eller taktrekk.
  • Flekker på setetrekk eller taktrekk som ikke kan fjernes ved normal rengjøring.
  • Skader på sikkerhetsbelter eller beltenes festeanordning.
  • Lukt som ikke lar seg fjerne fra for eksempel røyk, mat eller dyr.
  • Manglende eller defekt tilleggsutstyr

Hva som regnes som normal slitasje, vil også være avhengig av biltype og leasingperiode. Det kan forventes at en varebil vil ha noe riper i lasterommet etter normal bruk, sier Skolem


Vi vil også ta i betraktning at slitasjen vil være ulik etter en leasingperiode på to år sammenlignet med en bil som er leaset i fem år.


Trenger bedriften nye leasingbiler?


Bedriften vil få varsel fra Toyota Financial Services og blir kontaktet av Toyota-forhandleren i god tid før leieperioden utløper, slik at dere kan planlegge et bilbytte.
Bilbehovet endrer seg gjerne over tid, og det kan være leveringstid på enkelte modeller. Vi anbefaler derfor at dere sammen starter prosessen med valg av den neste bilen i god tid før tilbakelevering, slik at din neste bil står klar for levering når tiden er inne for å bytte.