1. Toyotas verden
  2. Nyheter
  3. Aktuelt
  4. 17 land, 3 uker og en gul Corolla
Jeg ønsker å...

17 land, 3 uker og en gul Corolla fra 1976

Det er mange av oss som kanskje har tenkt tanken, men å faktisk gjennomføre en bilreise gjennom 17 land på 3 uker, har nok de færreste gjort. I hvert fall ikke med en 46 år gammel bil. For The Moody Experience derimot ble drømmen en realitet, og nå har de akkurat kommet hjem fra en eventyrlig reise. Turen var en del av Mongol Rally 2022, en veldedighetsreise, som i år har gått gjennom Tyskland, Tsjekkia, Slovakia, Østerrike, Ungarn, Serbia, Bosnia-Herzegovina, Kroatia, Montenegro, Albania, Kosovo, Nord-Makedonia, Hellas, Tyrkia, Irak og Iran, før de avsluttet i Georgia.
  • Reiser utenfor komfortsonen

    For Lars, Joakim og Adam, var det litt tilfeldig at turen de la ut på var nettopp Mongol Rally, men da de først kom over det, så var valget enkelt, forteller Lars.

    – Vi alle tre er gode venner som liker å reise sammen, både til typiske steder, men også litt mer alternativt som da vi reiste til Tsjernobyl i 2018. Vi liker å reise og leve litt utenfor komfortsonen til tider. Valget med å delta på Mongol Rally opplevdes derfor som enkelt. Det vi heller endte med å bruke tid på var når vi skulle reise og hvilken type bil vi skulle bruke. 

“Dette ville være den perfekte bilen for oss.” 

  • Å planlegge for det uplanlagte

    Det er mye som skal planlegges før man drar på en tur som det her. Hvilke forberedelser bør du gjøre? Hvilken bil skal du velge? Og ikke minst, hvordan forbereder du deg på alt det uventede som kan skje? Alt dette tok de i betraktning og brukte nærmere 1 år på planleggingen.

    – Vi var lenge usikre på hvilken type bil vi skulle velge for turen. Vi ønsket oss noe utenom det vanlige, til en rimelig penge, men samtidig av høy kvalitet, driftssikker og lett å reparere.

    Arrangøren av Mongol Rally, The Adventurist har blant annet satt krav til at bilene som deltar ikke har større motorvolum enn 1200 kubikk, for å sikre at det ikke blir for «lett» å gjennomføre turen. Etter hvert ble det opplagt for oss at valget måtte bli en Toyota. Da vi først så annonsen for en 1976-modell Toyota Corolla på finn.no, forsto vi raskt at dette ville være den perfekte bilen for oss.

    – Vi begynte det meste av forberedelser ca. 1 år før planlagt avreise. Det meste av planleggingen gikk på rutevalg og visum. I tillegg gikk det en del tid og penger til: oversettelse av dokumenter, legalisering, bankgarantier og toll- og avgiftsdokumentet carnet de passages. Tross lang levealder og neglisjert vedlikehold og service over mange år, var det begrenset med forberedelser og tilpasninger vi gjorde med bilen. Vi sørget for å bytte olje (motor, automatkasse og differensial), luftfilter og tennplugger. Utover det investerte vi i nye ekstralys, ettersom veiene lenger sørover ikke alltid er opplyst.

Vi var også veldig heldige som fikk mulighet til å komme på besøk til Toyota Norge før avreise, for å bytte et hjullager og å få overlevert typiske reserve- og slitedeler. 

Politieskorte og mange minner

– Turen har gått utrolig bra for vår del, tatt alt i betraktning. Vi fikk opplevd utrolig mye på kort tid, uten store utfordringer. Det eneste vi opplevde av biltrøbbel var eksospotta som falt av da vi kjørte på en litt humpete vei i Bosnia. Heldigvis fikk vi hjelp av noen hyggelige mekanikere i Montenegro, som sveiset den på igjen over et par vodka-shots en mandags morgen. Men alt i alt, så jeg for meg at vi ville oppleve mye mer biltrøbbel og utfordringer enn det vi faktisk hadde.

“Vi fikk politieskorte med full sirene”

Sist oppdatert: 26.9.2022