Til sammen, skaper disse elementene en fusjon av arv og modernitet: Dette er en Land Cruiser som er forankret i sin opprinnelse, men som samtidig oppfyller de høyeste moderne standarder.
Den klassiske Land Cruiser-silhuetten refererer til de typelige linjene på de tidlige Land Cruiser modellene (Land Cruiser 40- og 70-serien er tydelige forbilder) med en sterk horisontal akse, et langt panser, oppreist frontrute, kort frontoverheng og karakteristiske trapesformede hjulbuer. Også proporsjonene er tro mot Land Cruisers designarv, med en stram, kasseformet kupé som er plassert bak bilens vertikale akse for å oppnå både innvendig plass og komfort. Bilens totale lengde er 4 925 mm, bredden 1 980 mm og høyden 1 935 mm, mens akselavstanden er 2 850 mm.
Konfigurasjonen og proporsjonene til frontelementene skaper et klassisk Land Cruiser utseende. Funksjonelle deler er gruppert sammen mot midten med høyt plasserte frontlykter for å unngå skader under tøffe kjøreforhold. Målbevisstheten understrekes ytterligere ved at den klassiske TOYOTA-logoen er restaurert og er plassert foran i midten og bak over nummerskiltet. Støtfangerhjørnene er praktisk utformet og enkle å bytte ut, hvis de blir skadet.
Frontlysene kommer i to ulike utgaver: Som standard leveres en slank, avlang, trippel LED-lykt eller en klassisk, rund bi-LED-projektor sammen med vertikalt plasserte blinklys og kjørelys avhengig av utstyrsgrad. For å unngå skader er tåkelysene foran dypt innfelt i støtfangerhjørnene, hjørnene foran og bak er avfaset (noe som også bidrar til bedre manøvrerbarhet), og de nedre dørseksjonene har en skrapt, konkav overflate.
Å gi føreren best mulig utsikt fremover og til siden var en designprioritet. Dette har resultert i en panserform med opphøyde sider som gjør det lettere å finne bilens hjørner, og en senket midtseksjon som forbedrer utsikten forover og reduserer blindsonen rett foran bilen. For å forbedre sideutsikten er A-stolpen satt i en mer oppreist vinkel, speilene er festet til dørene og beltelinjen er senket - en referanse til den klassiske Toyota BJ70 - med ca. 30 mm sammenlignet med dagens modell.
Karosseriet har kontrasterende skarpe, harde og blanke, buede overflater som gir et enkelt, moderne utseende med en følelse av spenning og høy presisjon. Helhetsinntrykket er at Land Cruiser er skåret ut av en eneste klump rent metall. Bilens brede holdning, de utvidede vingene foran og bak og den stramme karosseriformen bidrar til å understreke de stabile kjøreegenskapene.
Bak er lyktene igjen tett gruppert i vertikalt stablede kombienheter.
Den nye Land Cruiser får 18- eller 20-tommers lettmetallfelger i nytt
design, avhengig av utstyrsgrad. Blant de mange fargealternativene finner vi blant annet de tradisjonelle fargene Smoky Blue og Sand, kombinert med et lysegrått tak.