- Første elektrifiserte drivlinje i Toyota Land Cruiser i Europa
- Hybrid 48V-system gir jevnere og mer komfortabel ytelse både på vei og i terreng
- Ingen kompromiss med Land Cruisers imponerende terrengkapasitet – inkludert 700 mm vadedybde
- Salget i Norge starter nå; kundeleveranser fra slutten av 2025
Toyota introduserer Land Cruiser Hybrid 48V
-
En ny drivlinje for den legendariske SUV-en
Lansert sent i 2024, kombinerer den helt nye Land Cruiser modellens velkjente styrker – kvalitet, holdbarhet og pålitelighet – med ny teknologi og et karakteristisk design som blander moderne linjer med klassiske detaljer. Bygget på en ny Toyota New Global Architecture (TNGA) rammeplattform, har den enda større styrke til å takle utfordrende forhold, samtidig som den gir trygg og stabil kjøring på vei.
-
Hybrid 48V-systemet
-
-
Toyotas Hybrid 48V-teknologi
Det nye mildhybridsystemet er designet for enkel integrering. Det er mer kompakt enn Toyotas fullhybridsystem og kan lettere tilpasses eksisterende drivlinjer uten omfattende redesign. Systemet er også nylig introdusert i den nye Toyota Hilux.
Systemet inkluderer tre hovedkomponenter:
- En elektrisk motor-generator som erstatter den tradisjonelle dynamoen
- Et 48V litium-ion batteri
- En DC-DC omformer som styrer energiflyten mellom batteri og motor
Motor-generatoren er plassert høyt på motorblokken for å sikre at bilen fortsatt kan vade gjennom vann på opptil 700 mm dybde.
-
Elektrisk motor-generator
Den permanente magnet-synkrone motor-generatoren drives av motoren og lader litium-ion batteriet. Den gir flere fordeler:
- Regenerering av energi ved motorbremsing
- Støtte til akselerasjon og start-stopp-funksjon
- Jevn og naturlig akselerasjon og nedbremsing
- Bedre fremkommelighet i terreng
Systemstatus vises i førerens multi-informasjonsdisplay med indikatorer for CHG (regenerering), ECO og PWR (assistanse).
-
Start-stopp-ytelse
Hybrid 48V-systemet gir raskere og stillere motorstart med mindre rykk, noe som gir en mer komfortabel kjøreopplevelse i trafikk.
Ved kjøring i oppoverbakke holder systemet bremsetrykket til tilstrekkelig dreiemoment er generert, for en jevn start. På flat mark kompenserer systemet for overflødig dreiemoment ved motorstart.
Litium-ion hybridbatteri
Batteriet har 13 celler og en kapasitet på 4,3 Ah, og veier kun 7,6 kg. Det er kompakt og plassert under et deksel i bagasjeromsgulvet for å minimere innvirkning på lasteplass. Ved full lading kan batteriet gi opptil 12 kW ekstra effekt og 65 Nm dreiemoment ved start.
Batteriet og omformeren er beskyttet mot vanninntrengning og har effektiv kjøling med luft fra bilens front. Et filter hindrer støvoppsamling og en vifte beskytter mot ytelsestap ved høye temperaturer.
To-arm beltestrammer
Åpnet for bestilling
Det er nå åpnet for bestilling av nye Land Cruiser Hybrid 48V i Norge, for levering i fjerde kvartal 2025. Den norske importøren har sikret seg 40 ekstra enheter av Land Cruiser Hybrid 48V for levering innen utgangen av 2025.
– Interessen for nye Land Cruiser har vært overveldende, og vi er glade for å kunne bekrefte at Norge får en ekstra tildeling på 40 personbiler med levering i år. Den nye Land Cruiser Hybrid 48V byr på en kjøreopplevelse som er bedre enn noensinne, samtidig som den beholder den robuste og kapable karakteren som har gjort modellen legendarisk, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.