1. Nyheter
  2. Aktuelt
  3. Toyota lyktes med snuoperasjon etter omdømmeknekk
Jeg ønsker å...

Toyota lyktes med snuoperasjon etter omdømmeknekk

Omdømmet til Toyota ble påvirket av kritisk medieomtale i forbindelse med lanseringen av elbilen Toyota bZ4X. Nå er inntrykket rettet opp igjen, ifølge en fersk måling av det eksterne analyseinstituttet RepTrak.

Reptrak Company har i mange år målt omdømmet til store norske virksomheter og Toyota har hatt en stabilt høy score på over 70 poeng, som tilsvarer et «sterkt omdømme». Denne scoren fikk et kortvarig, men tydelig fall til 68,3 poeng i desember 2022, og flyttet Toyota til kategorien «gjennomsnittlig omdømme». Dette skjedde i etterkant av lanseringen av elbilen bZ4X, der de første testene til norske biljournalistene resulterte i kritisk omtale om blant annet visning av rekkevidde, batteribuffer og ladehastighet.

Toyota tok tilbakemeldingene på alvor og gjennomførte egne analyser. Få måneder senere var en programvareoppdatering med en rekke forbedringer klar. Dette var kundene tilfredse med, noe som ble speilet i forbedringen av omdømmet med 1,9 poeng i første kvartal 2023 til 72,1 poeng. Globalt utviklet omdømmet til bilindustrien seg svakt negativt i samme periode.

Den seneste månedsmålingen av omdømmet til Toyota i Norge ble gjennomført i mai 2023, og viste en ytterligere oppgang til 74,1 poeng.

  • - Vi er godt fornøyde med at omdømmet til Toyota er tilbake på tidligere høye nivåer etter utfordringene i fjor høst med bZ4X. Vi tror at fremgangen skyldes at vi tok kritikken på alvor, og at de lovede forbedringene viste seg å levere i henhold til forventingene. Dessuten har Toyota bygget opp tillit og et svært robust omdømme over tid i den norske befolkning. Vi vil takke våre kunder for tilliten til merkevaren vår, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Den solide fremgangen i omdømmet bekrefter resultatene fra flere lignende kåringer. I Norsk Kundebarometer 2023, som ble presentert i mai, hadde Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer fra samme måned var Toyota bilbransjens beste på bærekraft.

Også da kundetilfredshetsundersøkelsen Autoindex presenterte sine resultater i slutten av mai, ble Toyota neste beste bilmerke for andre året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota ble i mai også vinner av prisen «Årets Kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

– Vi fikk gjennom våren en rekke anerkjennelser som viser at kundene setter pris på produktene og servicen fra Toyota. Dette er tilbakemeldinger som er utrolig viktige, og som inspirerer og motiverer oss til å fortsette å levere, sier Pawlak.