Gå til hovedinnhold (Press Enter)
Jeg ønsker å...

HISTORIEN OM RAV4

BILEN SOM ENDRET REGLENE
Når gode og spennende, nye produkter blir lansert, lurer man noen ganger på hvorfor ingen har kommet på en så banebrytende idé tidligere. I ettertid ser jo alle at produktet er innlysende. Tenk bare på MP3-spilleren som lar deg ha hundrevis av musikkalbum i lommen eller kameraet i mobiltelefonen som ga deg mulighet ta bilder i situasjoner du aldri tidligere kunne dokumentere like raskt og enkelt.
 

På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. Toyota kalte den Recreational Active Vehicle (RAV), den hadde firehjulstrekk (4), og er blitt kjent og populær med modellbetegnelsen RAV4.

  • Verdens første kompakt-SUV

    Før RAV4 var det kombibiler, stasjonsvogner og sedaner som dominerte markedet. Folk som hadde behov for en robust bil med ekstra ytelser og fremkommelighet, hadde bare noen store firehjulstrekkere å velge mellom.

    Så snart RAV4 var lansert i mai 1994, så bilkjøperne at de hadde fått et nytt alternativ. Toyota hadde skapt et helt nytt segment, hadde ”funnet opp” den biltypen som i dag kalles kompakt-SUV eller crossover SUV.

For 20 år siden åpnet altså RAV4 nye muligheter for bilbrukerne. RAV4 var en praktisk bil med gode plassforhold for 4, selvbærende karosseri, uavhengig hjulopppheng og fine kjøreegenskaper. Og når vei- og føreforholdene ble mer krevende enn normalt, hadde bilen klare fortrinn med høy sitteposisjon, god bakkeklaring og firehjulstrekk.

RAV4 ble en umiddelbar suksess. Bilkjøperne likte både hvordan bilen så ut og kjøreegenskapene. Den hadde beskyttende sidepaneler i gummi og en kraftig 2,0 liters motor med 16 ventiler som gav en akselerasjon og ytelser på linje med de populære kombimodellene. Toyota måtte øke den planlagte produksjonen til det dobbelte for å dekke etterspørselen.

 

Utvidet utvalget

Opprinnelig ble RAV4 bare levert i todørsversjon, men allerede etter ett år ble tilbudet utvidet med en firedørsversjon med samme motor og samtidig fikk kundene valg mellom manuell eller firetrinns, automatisk girkasse.

  • Nytt århundre, nye konkurrenter

    Da Toyota lansert andre generasjon RAV4 i år 2000, var markedet helt forandret. Andre produsenter hadde sett hvilken suksess Toyota hadde fått med RAV4 verden over, og formatet var kopiert og konkurrentene mange. Den nye modellen tok opp konkurransen, og som en mer rommelig og bedre avstivet bil med enda bedre kjøreegenskaper og mindre støy, havnet den igjen i teten.

For å forbli en bestselger i dette segmentet som nå var preget av mange og sterke konkurrenter, ble tredje generasjon av RAV4 introdusert i 2005. Støy og vibrasjoner var ytterligere redusert, men den viktigste nyheten var at drivverket nå fikk automatisk veksling mellom to- og firehjulsdrift. For første gang i dette segmentet, kombinerte Toyota veigreps- og stabilitetskontrollen (TRC+VSC) i ett og samme system, og forlot kontinuerlig firehjulsdrift for å senke drivstofforbruket og utslippene.

  • Tro mot originalen

    Våren 2013 kom en ny RAV4-generasjon, en helt ny modell, mer voksen og elegant. Den var lengre, slankere og mer raffinert enn forgjengerne, mens den opprinnelige og originale idéen fortsatt var vel ivaretatt.

Biltesterne sier at den kjører godt og trygt, har rikelig med plass til både passasjerer og bagasje. Når veiforholdene blir krevende, kan firehjulsdriften låses med 50/50-fordeling mellom for- og bakhjul. Den er en fullverdig familiebil og prisen er svært konkurransedyktig.

10 ganger siden den ble lansert, har RAV4 vært blant de mest kjøpte bilmodellene i Norge, og 6 ganger har den vært inne på topp 10-listen, og er dermed markedets mest kjøpte og altså mest populære kompakte SUV.