For at Corolla skulle ha hjuloppheng og kjøreegenskaper som matchet drivlinjen, fikk den som første japanske bil MacPherson fjærben foran. Utviklings- og tilpasningsarbeidet tok 2,5 år og løsningen er siden blitt standard for svært mange av dagens biler. For bakhjulsopphenget valgte ingeniørene en semi-flytende avfjæring som reduserte som reduserte knirkelydene som var vanlig med de konvensjonelle bladfjærene.
Corolla hadde det meste som skulle til på den tiden; utseendet, drivlinjen og komforten, men det var likevel ikke nok for gruppen som var ansvarlig for utviklingen. De ville også øke sikkerhetsnivået. Mens bilen opprinnelig kom med trommelbremser på alle fire hjul, tok det ikke lang tid før enkelte varianter ble utstyrt med skivebremser foran, også det for første gang i en bil i denne klassen. Videre fulgte 2- og 3-punkts sikkerhetsbelter, vindusviskere med to hastigheter og støtabsorberende ratt og rattstamme samt hodestøtter.