FØDT AV WRC

Den nye GR Yaris er ingen vanlig småbil.


Den er fullblods. Født av WRC. Den er ikke laget av en komité, men av folk som er besatt av en eneste ting: Å vinne. Utviklet i samarbeid med TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team har den kompetansen og teknologien fra toppen av motorsport som setter den i stand til å lykkes på alle lags underlag i World Rally Championship (WRC), og likefullt levere en ekte sportsbilfølelse hver dag, uansett hvilken vei du velger å utfordre.

Alt for GR-FOUR


Kjernen i GR Yaris er GR-FOUR, Toyotas første 4WD-system for motorsport på 20 år. Det er utviklet i samarbeid med TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team og finslipt av WRC-førere og leverer eksepsjonelt veigrep og gir utrolig kontroll.

Kontroller erfaringen din

Kontrollen for GR Yaris’ 4WD-system har tre modi: Track (bane) (50:50), Sport (30:70) og Normal (60:40), slik at du kan velge hvordan bilen skal oppføre seg, avhengig av humøret ditt, om du trenger mer kontroll for banekjøring, en frisk følelse av bakhjulsdrift på en åpen landevei eller større smidighet i byen.

/
Momentbalansen

GR-FOURs 4WD-system har lav vekt og lynrask respon på kobling og elektrionsk clutch som balanserer momentet mellom for- og bakaksel. Når du bremser inn i svinger, sendes moment til bakhjulene for å gi deg mer kontroll og bedre grep.

/
Banens beste

De to Torsen LSD-differensialene foran og bak er deler av spesialmodellen Circuit Edition. De styrer momentfordelingen mellom hjulene på høyre og venstre side og sørger for optimal effekt ned på banen uten at hjulene mister grep, slik at hastigheten holdes maksimal og gjør det enda morsommere å sitte bak rattet.

/
Racingrespons


Under panseret har GR Yaris en motor som er alt annet enn ordinær. Den er kompakt, lett og sterk. Den berusende 1,6 liters turbomotoren er klar både for å respondere på banen og for spenning på veien.

Effekt261 HK (DIN)
Dreiemoment360 Nm
0-100 km/t5,2 sek
Topphastighet230 km/t

Ytelse i verdensklasse

Den utvikler 261 HK (DIN) og leverer et dreiemoment på 360 Nm og dermed er den verdens sterkeste 3-sylindrede motor i serieproduksjon. Den er medgjørlig og enkel å kjøre i byen, men eksplosiv og spennende når veien og fartsgrensene åpner opp. Da leverer GR Yaris ytelser som får pulsen til å slå raskere med et effekt/vekt-forhold på 4,9 kg per HK (DIN).

/
Røtter i konkurranse

Den helt nye 3-sylindrede motoren er bygd på know-how og med materialer fra motorsport som aldri før er benyttet i en serieprodusert bil. Med en unik topp og blokk, spesialtilpasset veivaksel og stempler og single scroll turbo byr denne fjærlette motoren på kraftfulle fraspark.

/
Kontroll med kreftene

For å kontrollere all denne kraften har vi utviklet en egen plattform med forsterkede doble fjærben. Skivene foran er 356 mm med firestemplers kalipre som sørger for urokkelig bremseevne, mens den presise, manuelle girkassen med 6 trinn, sørger for at du er engasjert og underholdt.

/
Stylet for suksess

Til forskjell fra de fleste nye biler, er ikke GR Yaris designet først og fremst for å få bli sett, men for å vinne troféer - med stil. Den er lav, bred og dramatisk, og i det aerodynamiske designet er det bruk en rekke forskjellige vektbesparende materialer for å sikre at den vinner over de raske bakketoppene i Rally Finland og gjennom de flytende svingene på din egen favorittveistrekning.

Jo lettere, desto bedre

I den hensynsløse jakten på ytelser, har vi barbert bort 38 kg av den normale Yaris' kroppsvekt. Med karbonfibre i taket, rammeløse dører og panser, sidedører og bakdør i aluminium sørger vår kompakte sportsbil for smidighet, umiddelbarhet og presisjon.

/
Lavere, bredere, smidigere

For å optimalisere de aerodynamiske ytelsene og maksimalisere kjøling, har TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team gjennomført utallige timer med forsøk i vindtunnel. Den spesielle GR Yaris' coupéprofilen og taklinje senket med 91 mm, sikrer at luften går mykt og kontrollert over og bak bilen.

/
Glem hjørnene

Den brede, muskuløse profilen kompletteres med iøynefallende 18'' aluminiumfelger med 10 eiker. For å redusere ufjæret vekt og øke smidigheten og veigrepet, er lette, smidde aluminiumfelger med Michelin Pilot Sport 4-dekk del av utstyret på GR Yaris Circuit Edition.

/
Laget av Motomachi

Når du skal sette sammen en virkelig skreddertilpasset sportsbil som GR Yaris, er det bare ett sted du vil at den skal komme til liv: Motomachi i Japan. Her er legender som Lexus LFA og Supra A80 født, og Motomachi er nå stedet for den første produksjonslinjen for GR Yaris. Her skal de bygge bilen som ikke er lik noen andre.


Siden hver GR Yaris lages for hånd av eksperter, tar det over 10 ganger så lang tid å montere én enn en konvensjonell, masseprodusert bil. Produksjonslinjen er strømlinjetilpasset ytelse med elementer som kontroll av karosseri og ekstra sveising for å sikre at hver GR Yaris er bygd med nitid omhu og oppmerksomhet. Slik det bør være for enhver skreddertilpasset racingmaskin.

Finn ut mer om TOYOTA GAZOO Racing

GR Yaris på glatta GR Yaris på glatta Vi ble med da proff-drifter Ole Morten Davanger slo seg løs på is og snø med nye GR Yaris. Hvordan det gikk, kan du se her. Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Med over 6000 nyregistrerte biler så langt i år, topper Toyota listen over landets mest populære bilmerker ved å være størst både på person- og varebil. Les om hvilke modeller som topper statistikken her. Toyota med nye elektriske varebiler Toyota med nye elektriske varebiler Toyotas tilbud til proffmarkedet blir stadig større og bedre, og i høst suppleres utvalget med tre nye elektriske varebilmodeller/nyttekjøretøy. GR 86, historien fortsetter GR 86, historien fortsetter Velkommen til den tredje GR-modellen. Basert på den legendariske tankegangen til forgjeren GT86 "Fun to drive". Nye og kraftigere GR 86 kombinerer elegant og sofistikert styling med presist utviklede kjøreegenskaper, for en mer givende og ren kjøreopplevelse.