Skapt i WRC ånd

Den nye GR Yaris er ingen vanlig "hot hatch".


Den er en fullblods. Ikke laget av en komité, men av folk som har en ting felles: Vinnerinstinkt. Den er utviklet sammen med TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team og har all den kompetansen og teknologien som kommer fra de mest krevende forhold for motorsport innebygd, slik at den lykkes på alle slags underlag i WRC, og samtidig gir sportsbilfølelse hver eneste dag, uansett hvor du velger å legge veien.

Møttes gjennom rally


Skjebnen brakte Tommi Mäkinen og Akio Toyoda sammen i 2014. Den firedoble WRC-mesteren og presidenten for Toyota - to menn som delte lidenskapen for rally - ble kjent med hverande på en økt med kjøring på isbane. Det var gnisten som satte fart i Toyotas retur til WRC med en sportsbil bygd for å vinne. Den nye GR Yaris.

video thumbnail
Alt for GR-FOUR


Viktig for den nye GR Yaris er GR-FOUR. Toyotas første AWD-system på 20 år er utviklet i samarbeid med TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team og er fintrimmet av WRC-førere. Det har en såkalt High Response Coupling og elektronisk clutch for å gi deg eksepsjonelt veigrep og fraspark.

Med AWD-moduskontrollen i GR Yaris kan du variere momentet som sendes til for- og bakskslene. Det er tre modus, Track (50:50), Sport (30:70) og Normal (60:40) slik at du kan tilpasse bilens oppførsel etter ønske, enten det er for å få bedre kontroll i høy hastighet på bane, en insprerende følelse av ekstra kraft på bakhjulene på grusveier eller større smidighet i byen.

Racingrespons


Under panseret på GR Yaris har vi plassert en motor som er alt annet enn ordinær. Den utvikler 261 HK og 360 Nm, og er en nyutviklet 1,6 liter med turbolading som kan gjøre krav på å være den sterkeste, serieproduserte 3-synlidrede motoren i verden.

Den er utviklet i overensstemmelse med WRC2-bestemelsene og er bygd med kompetanse og materialvalg som aldri før er sett i en produksjonsmodell. Den er kompakt og lett og leverer de høye ytelsene takket være en unik topp og blokk, skreddersydd veivaksel og stempler, og en turbo med kulelagersystem som sikrer at den er klar til å respondere på bane og for å ha det morsomt på veien.

Stylet for suksess


Til forskjell fra biler flest, er ikke GR Yaris designet for å bli sett på, den skal vinne troféer - med stil. Det lette karosseriet med tre dører er laget med en rekke vektbesparende materialer, fra karbonfiberforsterket plast (CFRP) i taket, rammeløse vinduer til panser og dører i aluminium, noe som letter bilen med 38 kg, sammenliknet med et normalt Yariskarosseri og forbedrer smidigheten og responsen under kjøring.

For å optimalisere de aerodynamiske ytelsene og oppnå maksimal kjøling, er det gjennomført uendelige mange timer med testing i vindtunnel av TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team. Takhøyden er senket med 95 mm - sammenliknet med en normal Yaris - og aerodynamiske anordninger er designet for å styre luftstrømmene mykt bakover for å sikre at GR Yaris vinner over de raske bakketoppene i Rally Finland og i favorittsvingene på den veistrekningen du liker best.

Laget av Motomachi


Når du skal bygge en virkelig skreddersydd sportsbil som GR Yaris, er det ett sted i verden hvor du helst vil at kreasjonen din skal bli virkelighet: Motomachi, Japan. Det har her legende som Lexus LFA og Supra A80 kommer fra, og nå er den første monteringslinjen for GR produksjon klar. Her skal GR Yaris bygges for hånd, en "hot hatch" som ingen andre.

Siden den bygges for hånd av eksperter, innebærer det at det tar mer enn 10 ganger lengre tid å bygge hver eneste GR Yaris enn en konvensjonell masseprodusert bil. Monteringslinjen er optimalisert for best mulig ytelser og har elementer som kontroll av karosserijustering og ekstra sveising som sikrer at hver GR Yaris er bygd med omhyggelig oppmerksomhet og fullt fokus. Slik det skal være for alle skreddersydde racingmaskiner.

Finn ut mer om TOYOTA GAZOO Racing

Hybrid vs Plug-in Hybrid Hybrid vs Plug-in Hybrid I høst er endelig Toyota RAV4 Plug-in Hybrid her. Samtidig fortsetter selvfølgelig fullhybriden vi kjenner fra før. Hva er egentlig forskjellen på de to, og hvilken skal du velge? Norsk bilpresse har testet nye RAV4 Plug-in Hybrid Norsk bilpresse har testet nye RAV4 Plug-in Hybrid Norsk bilpresse var spente på om den ladbare hybrid-SUVen ville holde alt det den har lovet – og de kunne reise hjem igjen med forventningene innfridd. Yaris: Den mest pålitelige småbilen Yaris: Den mest pålitelige småbilen En ny undersøkelse gjennomført av ADAC (Tysklands Autombil-forbund) viser at Yaris er bilen med færrest feil langs veien - hele 20 år på rad. Gjøran Tefre om nye RAV4: - Har imponert meg veldig Gjøran Tefre om nye RAV4: - Har imponert meg veldig Etter flere år som fornøyd Toyota-sjåfør var forventningene høye da Gjøran Tefre skulle overta sin nye RAV4 Hybrid 2019.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler