Lading av Plug-in Hybrider og elektriske biler

Anbefalinger i forhold til lading av bil

Våre anbefalinger er i tråd med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og kan leses i sin helhet her:

Vi ber alle kunder sette seg inn i regelverket som gjelder for sin bolig.

Hovedbudskap/ekstrakt fra DSBs regelverk

A. DSBs klare anbefaling er å installere en Mode 3 ladeboks hjemme, da denne gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet. (se forklaring på ulike lademodus under)

B. Skjøteledning skal ikke benyttes i noen av lademodusene.

C. Ved daglig lading på fast plass hjemme og bruk av bilens Mode 2/vanlig "Shuko" kontakt gjelder følgende krav: Installasjoner etter 2016:

c1. Kontakten skal forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter type B. Ledningens sikkerhets/CCID-boks legges i kurv eller henges i krok, slik at den ikke skader kontakten grunnet vekt.

c2. Dersom en eksisterende kurs skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring og krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". En slik bruksendring innebærer at kursen må oppgraderes til gjeldende regelverk/ny standard beskrevet i punkt c1 ovenfor. Installasjoner før 2016:

c3. Kontakter installert før 2016, krever ikke oppgradering til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. Maks 10A til bilen. DSB anbefaler likevel oppgradering, som beskrevet i punkt c1 ovenfor.

D. Ved sporadisk lading på f.eks reise og bruk av bilens Mode 2/vanlig kontakt/«Shuko» gjelder ikke kravet beskrevet i avsnittet ovenfor:
1. Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet beskrevet i avsnitt C. ovenfor. Maks 10A til bilen.

E. Mode 3 og Mode 4 lademodus brukes som forevist av leverandør av ladeboks eller ladestasjonen.

F. Er du usikker på kvaliteten av ditt elektriske anlegg, kontakt din elektriker for hjemmekontroll. Om ønskelig kan vår partner utføre en slik sjekk.

G. Elektrisk rekkevidden variere ut ifra kjøremønster, utetemperatur, topografi og fart.

H. Rekkevidden/ladekapasitet til solcelletak (Tilvalg på enkelte modeller)vil variere ut ifra lokasjoner/vær/årstid.

Oversikt ulike lademoduser
Mode 2
Vanlig/"Shuko"kontakt
Bilde nr 1 Dette er en «vanlig» ladekontakt som finnes i alle hjem. Ledningen har i tillegg påmontert en sikkerhets/CCID-boks. Mode 2 krever en lader inne i bilen (OBC-lader). Spesielle regler for lading med Mode 2 gjelder. (se avsnittene over) Mode 2 kalles ofte en «nødlader» da den kan brukes mange steder for sporadisk lading og de fleste har en vanlig ladekontakt hjemme. Maks ladehastighet 2,3 kW (10 Ampere) 2,3 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 15 km/time*
Mode 3
Type 2 "Mennekes"kontakt
Bilde nr 2 Dette er en oppgradert kontakt som krever en ladeboks på veggen hjemme, men kan også brukes på mange offentlige ladebokser. Omtales ofte som «semi-hurtig» lading. Mode 3 kan i teorien lade raskt, men begrenses av strømkapasiteten til ladeboksen og bilens kapasitet. De fleste hjem (ca 70%) har 230V som gir maks 7,4 kW (32A). Nyere boliger (ca 30%) har 400V 3-fas anlegg som gir maks 22 kW (32A). Mode 3 krever også en OBC-lader i bilen. OBC-lader er modellavhenging og varierer typisk mellom 3.3 og 22 kW. Ettersom de fleste får maks 7,4 kW hjemme, vil dette som regel være normalen. Dette er ofte nok fart for lading av en elbil over natten, selv med stort batteri. 7,4 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 50 km/time*
Mode 4
Chademo eller Combo/CCS kontakt
Chademo Combo/CCS

Bilde nr 3

Bilde nr 4
Dette er en ladekontakt der ladeledning, laderen og kontakt er montert i en stor ekstern ladestasjon. Omtales ofte som DC «hurtig- eller lynlading.» Enten en Chademo eller Combo kontakt brukes mot bilen, avhengig av bilmodell. Nesten alle ladestasjoner har begge kontaktene. Ladestasjonene tilbyr fra 50-150 kW (pluss noen få over 150 kW). Det finnes flest 50 kW i markedet. Bilene har også her en begrensing som er modellavhenging og varierer typisk mellom 50 og 150 kW. Merk: Plug-in Hybrider har som regel ikke mulighet for Mode 4. 50 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 330 km/time 100 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 660 km/time og koster ofte mer å bruke*
Mode 2 og 3 er AC vekselstrøm
Mode 4 er DC direktestrøm

* Eksempel for en bil med forbruk på 15 kW/100 km.
Shuko image
Bilde nr 1
mennekes image
Bilde nr 2
Chademo image
Bilde nr 3
combo ccs
Bilde nr 4

Les mer

Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Fjelleventyret er over for denne gang, men vinneren av årets 71 grader nord – Norge tøffeste Kjendis hviler ikke på laurbærene av den grunn. Likevel innrømmer Jon Almaas at overgangen til hverdagen var tøffere enn han hadde forestilt seg. Smarte løsninger og høy kjørekomfort: Nye Toyota Proace City Smarte løsninger og høy kjørekomfort: Nye Toyota Proace City Ved siden av å by på stor lasteplass, utmerker nye Toyota Proace City seg med smarte løsninger og høy kjørekomfort. Nye Yaris Cross Hybrid Nye Yaris Cross Hybrid Nå kan vi endelig vise frem nye Yaris Cross Hybrid. Vår nye kompakt-SUV har alle kvalitetene som skal til for å gjøre vår neste generasjons Yaris også til en sportslig og høyreist SUV. 10 millioner solgte RAV4 på verdensbasis 10 millioner solgte RAV4 på verdensbasis RAV4 har kastet seg på statistikken over Toyota-modeller som har oppnådd et åttesifret antall solgte eksemplarer. Det totale salgstallet for den bestselgende SUVen passerte 10 millioner i slutten av februar 2020, fordelt på de fem generasjonene av modellen som har blitt produsert siden 1994.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler