Proace Electric

Fordelene med å kjøre på elektrisitet

Elbiler har gitt en ny dimensjon av komfort og kjøreglede. Elmotorer går ikke bare stille og raffinert, men byr også på maksimalt dreiemoment umiddelbart, noe som gir sømløs, øyeblikkelig akselerasjon.

Elbiler kan kjøre i byområder der det er restriksjoner for konvensjonelle biler og gir deg også en rekke andre fordeler som bare elbiler kan by på.

Godt for miljøet

Elbiler kjører uten fossilt drivstoff. Det gjør at de har null utslipp, som betyr at de ikke sender ut CO2- eller Nox-gasser gjennom eksosrøret. Og siden de er "grønnere", tillater de fleste byer at elbiler får lov til å kjøre i områder hvor det allerede er eller kommer til å bli restriksjoner for konvensjonelle biler. Elbiler bidrar også til bedre luftkvalitet og dermed blir byluften renere og bedre for alle.

0% CO2
En elektrisk opplevelse

Når du kjører en elbil, er det ikke bare miljøet som vinner, du har det morsomt selv også. Til forskjell fra konvensjonelle bensin- og dieselbiler, leverer elbilen maksimalt dreiemoment umiddelbarft. Du trenger ikke vente til motoren har fått høyt nok turtall eller skifte til stadig høyere gir, i elbilen kommer akselerasjonen øyeblikkelig og uavbrutt og gjør det morsommere å kjøre. Og siden bilen ikke har forbrenningsmotor og batteriene er plassert lavt nede i bilen, får elbiler en myk, stille gange og smidige kjøreegenskaper.

/
Lavere eierkostnader

Med en elbil kan du spare tid fra du kjøper den og så lenge du har den, takket være en kombinasjon av lavere avgifter, billigere drifstoff og andre fordeler som vedtas av statlige eller kommunale myndigheter. Elbiler trenger også mindre vedlikehold og service. Du trenger ikke bytte olje eller filter, og med færre bevegelige deler blir det mindre slitasje. Siden generatoren sørger for å sende ladestrøm til batteriet når du ruller eller bremser, blir det også mindre slitaste på bremseklosser og skiver.

Lavere eierkostnader
Mange lademuligheter

Enten du lader bilen over natten hjemme, fra en egen veggboks, på jobben eller på en offentlig ladestasjon med hurtiglading, vil du oppleve at elbilen er enkel og lett å bruke.

/
Hurtiglading Det kommer stadig flere ladestasjoner med hurtiglading, både langs riks- og motorveier, på bensinstasjoner og på sentrale parkeringsplasser i byer og ved butikksentre.
Batteriet på Toyota PROACE Electric med 50 kWh kapasitet, kan hurtiglades på 30 minutter*.
/
Lading fra egen veggboks Veggbokser for lading av elbiler finner du i fellesgarasjer, innkjørsler og ved mange kontor- og forretningsbygg. De har høyere kapasitet enn vanlige stikkontakter og kan gjerne også kommunisere med elbilene som lades.
For sammeliknings skyld, vil batteriet på PROACE Electric med 50 kWh kapasitet typisk fullades på 4 timer og 45 minutter.
/
Hjemmelading Selv om det ikke anbefales, er du mulig å lade en elbil fra en hjemmekontakt. Vi anbefaler at den kursen som skal brukes, sjekkes av en autorisert elektriker for at du skal være på den sikre siden.
På denne måten vil batteriet på 50 kWh lades på 23-28 timer*

*De oppgitte tidene er indikasjoner. Virkelig ladetid er avhengig av lokale forhold.

Kjenn din rekkevidde
Hvor realistiske er de oppgitte dataene for rekkevidde?

Vi bruker den nye testsyklusen som gjelder i Europa. Den kalles WLTP og erstatter den eldre NEDC-syklusen. WLTP-data har vist seg representative for virkelig kjørelengde når forholdene er gode.

Hva påvirker kjørelengden?

Akkurat som i konvensjonelle bensin- og dieselbiler, er det mange faktorer som påvirker rekkevidden. Vi kan nevne kjørestil, hastighet, akselerasjon, terreng, termperatur, bruk av varme og ventilasjon, lastens vekt og hvor mye energi som gjenvinnes underveis.

Hvordan vet jeg hvor langt jeg kan kjøre?

Rekkevidden til en elbil fra Toyota vises på førerens TFT-skjerm eller multimediamonitoren. Dataene genereres fra kjørehistorikken, batteristatus og kjøreforholdene. Undervies vil rekkevidden justere seg i sanntid slik at den reflekterer det aktuelle energiforbruket.

Hvordan kan jeg maksimalisere rekkevidden?

I likhet med konvensjonelle biler, er det enkle ting som påvirker rekkevidden, både hvordan du bruker varmeapparatet eller klimaanlegget og om du kjører rundt med unødvendige, tunge ting i lasten. Og her har du et par andre tips om hvordan du kan forlenge rekkevidden til en elbil.

o Utnytt informasjonen du får fra instrumentene: Legg merke til hvor mye energi du bruker og juster kjørestilen din litt for å redusere forbruket.
o Bruk ‘Eco’-modus når du kjører: Der det er mulig, vil bilen da prioritere drivstofføkonomi fremfor ytelser for å øke rekkevidden.
o Sett girspaken i ‘B’: B betyr "Bremsing" og innebærer at elbilen vil regenerere enda mer energi når du slipper gasspedalen, redusere hastigheten raskere og sende oppsamlet energi tilbake til batteriet.
o Bruk muligheten til fjernkontoll av kupétemperaturen: Det betyr at kupéen enten vil være varmet opp (vinter) eller kjølt ned (sommer) før du setter deg inn og energien er hentet fra strømnettet slik at energiforbruket blir mindre underveis.

Kjenn din rekkevidde
Informert med full kontroll

Toyotas elbiler har en rekke unike funksjoner og tilkoblingsmuligheter som holder deg informert underveis. Egne data for elbilen og generell kjøreinformasjon vises på kombinasjonsinstrumentet og TFT-skjermen. Her finner du alt fra elforbruk og batterikapasitet til ladeprogram og gjenværende rekkevidde. En indikator for batteristatus finnes på innsiden av ladelokket slik at du enkelt kan sjekke ladetilstanden.

/

Ofte stilte spørsmål om å kjøre elbil

Er det mulig å kjøre økonomisk med en elbil?

Eco-modus er det du skal bruke i elbilen for å minimalisere energiforbruket og maksimalisere rekkevidden.
Når du velger ‘Eco’-modus sparer du energi ved å redusere motoreffekten og responsen på gasspedalen. Det er ideelt i bykjøring når hastigheten er lav og bilen trenger mindre effekt.
Riktig lufttrykk i gode dekk er viktig ikke bare for sikkerheten, men også for å redusere energiforbruket og øke effektiviteten til elbilen din.

Vilke deler av elbilen trenger regelmessig vedlikehold?

Som med bensin- og dieselbiler, er deler som dekk, bremser, vindusviskerblader og lyspærer ting som trenger utskifting etter hvert. Elbiler trenger også å skifte kjølevæske fra tid til annen, for å sikre at batteriet fungerer optimalt.

Hvor mye koster det å lade en elbil?

Prisen på strøm regnes per kWh (kilowatt-time) og prisen du må betale er avhengig av hvor du lader og den prisen som gjelder der. For å beregne hva det koster å fullade batterie, kan du multiplisere prisen per kWh med batteriets kapasitet.

Hvordan kan jeg lade elbilen min om jeg ikke har tilgang til strøm hjemme?

På gaten: Mange steder finnes ladestasjoner langs fortauskanten og på parkeringsplasser for elbileiere som ikke har egen innkjørsel eller garasje.
Offentlige steder: Både i Norge og Europa øker antallet ladepunkter stadig, og noen av dem er også gratis å bruke.
Arbeidsplasser: Det finnes støtteordninger for virksomheter som vil installerer ladestasjoner på sitt område for kunder og medarbeidere.

Vil batteriet i elbilen få dårlige ytelser etter hvert?

Uheldigvis blir alle batterier svekket over tid, imidlertid er tapet i elbiler minimalt

Koster elbiler det samme som konvensjonelle biler?

Mens produksjonskostnadene for elbiler per nå er høyere enn for konvensjonelle biler, gjør lavere driftskostnader og avgiftsfordeler at totalkostnaden for kjøpere og brukere blir lavere. Når du regner inn alt av fordeler og mulige støtteordninger totalt, kan fordelen med å kjøpe elbil bli enda større.

Bruker alle elbiler samme støpsler og kontakter?

Fra starten var det en rekke forskjellige standarder som ble bruk for lading. Nå er flertallet av disse faset ut og de fleste produsentene har tatt i bruk den europeiske standarden med Type 2 og CSS støpsler.

Få vite mer om Toyotas elbiler

Dro Norge rundt med 77-modell fra Toyota Dro Norge rundt med 77-modell fra Toyota Tor Martin og samboeren har tilbakelagt 4600 kilometer i sin Corolla KE30. Her kan du lese alt om Norgesferien på fire hjul. Norsk bilpresse har testet nye Yaris Hybrid Norsk bilpresse har testet nye Yaris Hybrid Den nye Yaris Hybrid er endelig på plass i Norge, og bilpressen har latt seg imponere over fjerde generasjon av den legendariske småbilen. Aasbø og Toyota med ny GR Supra Aasbø og Toyota med ny GR Supra Det er ti år siden Toyota Norge og Fredric Aasbø innledet et samarbeid på racerbanen, og nå er de første bildene av den tidligere verdensmesterens nye driftingbil publisert. Legenden Land Cruiser er oppgradert Legenden Land Cruiser er oppgradert Kombinasjonen av utmerket kvalitet, driftssikkerhet og pålitelighet, makeløse offroad-egenskaper og et stadig høyere nivå for luksus, komfort og prestisje har gjort den ikoniske offroaderen Land Cruiser unik i sitt segment. Nå løftes nivået nok et hakk.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, for å levere tjenester fra tredjeparter, for å hjelpe oss med å forstå og forbedre hvordan nettstedet fungerer, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler