Ladeboks til bilen min

For å få fullt utbytte av en elbil eller ladbar hybrid fra Toyota, er du tjent med en ladeboks fra Toyota. Eiere av alle de ladbare bilene fra Toyota vil oppleve at en Toyota ladeboks gjør hverdagene enda enklere.

For mange er det mest praktisk å lade hjemme, og for å kunne lade trygt og eliminere risiko for over-belastning, varmgang og brann, er anbefalingen en ladeboks som er forskriftsmessig installert og som har riktig kapasitet.

Du kan lade opp batteriet opptil 3-10 ganger raskere fra en ladeboks enn om du bruker en vanlig kontakt. Du kan lade trygt om natten, og våkne til en bil med fullt batteri og maksimal rekkevidde hver eneste dag. Om natten har dessuten strømmen gjerne lavere pris enn på dagtid.

Det er hjemme du får den billigste strømmen. For enkelthets skyld kan du regne med ca 1 krone per kWh. Kommersielle ladestasjoner har en prismodell der det koster fra 3-5 ganger mer enn å lade fra en boks hjemme.

/
/

En rekke uavhengige tester av ladebokser har dokumentert at det er store kvalitetsforskjeller på ladebokser. Generelt konkluderer testene med å advare mot å kjøpe "billigbokser". Kvaliteten på komponentene i boksene varierer. Det er ikke slik at en ladeboks er en god, pålitelig og sikker ladeboks uansett og uavhengig av hva den koster.

For å ivareta kravene til sikkerhet og pålitelighet, er det tryggeste å velge et merke som er kjent for kvalitet – som Toyota. Da får du også en ladeboks som er enkel i bruk – den er rett og slett brukervennlig!

TOYOTA LADEBOKSER KUNDEFORDELER:


Toyota kvalitet med 5 års garanti.
Våre ladeprodukter følger samme høye kvalitetsstandard som alt annet vi tilbyr, og bærer Toyota merkevaren. Det betyr best mulig kvalitet, sikkerhet og problemfritt bilhold. Produktet er laget i samarbeid med ABL, og er overlegen testvinner i tyske ADAC.
Markedets beste og største standard installasjonspakke inkludert i pris, som betyr få overraskelser ved installering.
Mange av tilbudene i markedet er med for lite installasjonstid og kjøring. Ofte mangler viktige deler som overspenningsvern og ladekabel, som gir ekstra utgifter på sluttproduktet. Vårt produkt er ferdig priset for å gi få overraskelser ved installasjon, fra en partner Toyota har kvalitetssikret.
Opptil 22 KW inkludert i pris.
Avhengig av anlegg hjemme får en den raskeste løsningen mulig, til samme faste pris.
Finansløsninger med nedbetaling over 3 år til fast lav rente.
Betal litt hver måned.
Enkel installasjon.
En trenger ikke sette seg inn i elektriske spesifikasjoner på bilen eller hjemme. Ingen kompliserte arbeidsoppgaver og innhenting av ulike tilbud. Vi tilbyr Plug&Play installasjon av proff partner. Det eneste en trenger å gjøre er å avtale tid og vente på installering.

* Ladekapasitet er begrenset av strømkapasitet i boligen, ikke av ladeboksen. Ca. 70% av Norske boliger vil ha mulighet til 7,4 KW, ca. 25% vil ha mulighet for 22 KW. I noen enkelte tilfeller (ca. 5%) vil lokale forhold medføre under 7,4 KW. Som kunde vil du få den raskeste mulige løsningen med eksisterende kapasitet i ditt sikringsskap/bolig/område.

Flere gode grunner til å velge ladeboks fra Toyota til elbilen din

• Lader du hjemme sparer du mye sammenliknet med lading på offentlige ladestasjoner
• Toyota ladeboks hjemme gjør lading rimelig, praktisk og lettvint
• Toyota ladeboks gir sikker lading med separat kurs og jordfeilbryter
• Toyota ladeboks har gjennomført Toyotakvalitet i alle komponenter
• Toyota ladeboks gir deg fulladet batteri raskere
• Toyota ladeboks monteres og installeres av proffer
• Toyota ladeboks får du ferdig installert til fast pris

/

Informasjon vedrørende lading av Plug-in Hybrider og Elektriske biler

Våre anbefalinger er i tråd med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og kan leses i sin helhet her. Vi ber alle kunder sette seg inn i regelverket som gjelder for sin bolig.

Hovedbudskap/ekstrakt fra DSBs regelverk:

A. DSBs klare anbefaling er å installere en dedikert ladeboks hjemme (Mode 3 lademodus), da denne gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet. (se forklaring på ulike lademodus under)
B. Skjøteledning skal ikke benyttes i noen av lademodusene.
C. Ved daglig lading på fast plass hjemme og bruk av bilens vanlig "Shuko" kontakt (Mode 2 lademodus) gjelder følgende krav:
Installasjoner etter 2016:
  c1. Kontakten skal forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter type B. Ledningens sikkerhets/CCID-boks legges i kurv eller henges i krok, slik at den ikke skader kontakten grunnet vekt.
  c2. Dersom en eksisterende kurs skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring og krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". En slik bruksendring innebærer at kursen må oppgraderes til gjeldende regelverk/ny standard beskrevet i punkt c1 ovenfor.
Installasjoner før 2016:
  c3. Kontakter installert før 2016, krever ikke oppgradering til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. Maks 10A til bilen. DSB anbefaler likevel oppgradering, som beskrevet i punkt c1 ovenfor, eller ladeboks fra punkt A.
D. Ved sporadisk lading på f.eks reise og bruk av bilens vanlige kontakt/«Shuko» (mode 2 lading), gjelder ikke kravet beskrevet i avsnittet ovenfor:
  d1. Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet beskrevet i avsnitt C. ovenfor. Maks 10A til bilen.
E. Er du usikker på kvaliteten av ditt elektriske anlegg, kontakt din elektriker for hjemmekontroll
F. Opplevd elektrisk rekkevidde kan variere ut ifra kjøremønster, utetemperatur, topografi og fart. (typisk kan ca. 20-40% lavere rekkevidde oppleves om vinteren).
G. Rekkevidden/ladekapasiteten til solcelletak (tilvalg på enkelte modeller) vil variere ut ifra lokasjon/vær/årstid.
H. Ladehastighet ved DC hurtiglading (Mode 4) er en teoretisk maksverdi. Spesielt ved lave temperaturer vil opplevd ladehastighet være vesentlig lavere. Deler av ladetiden, og lading over 80% batterikapasitet, kan også være lavere enn maksverdi. 


OVERSIKT ULIKE LADEMODUSER

Mode 2 - Vanlig/"Shuko"kontakt

Mode 2 er i praksis en «vanlig» ladekontakt som finnes i alle hjem.
Ledningen har i tillegg påmontert en sikkerhets/CCID-boks.
Mode 2 krever en lader inne i bilen (OBC-lader), noe alle ladbare biler har. Mode 2 kalles ofte en «nødlader» da den kan brukes mange steder for sporadisk lading og de fleste har tilgang til en vanlig ladekontakt.
 
Maks ladehastighet 2,3 kW (10 Ampere)
2,3 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 15 km/time*

/
Mode 3 - Type 2 "Mennekes"kontakt

Mode 3 lading med en oppgradert kontakt som krever en ladeboks hjemme, men kan også brukes på mange offentlige ladebokser. Mode 3 omtales ofte som «semi-hurtig» lading.
Mode 3 kan i teorien lade raskt, men begrenses av strømkapasiteten til ladeboksen og bilens OBC-lader. 
OBC-lader er modellavhenging og varierer typisk mellom 3.3 og 22 kW.De fleste hjem (ca 70%) har mulighet for opptil 7,4 kW (32A 1-fas 230V). Nyere boliger (ca 30%) har mulighet for opptil 22 kW (32A 3-fas 400V). 
Ettersom de fleste får maks 7,4 kW hjemme, vil dette være mest vanlig. Dette er for de fleste mer raskt nok for lading av en elbil over natten, selv for biler med store batterier. (F.eks. en bil med 70 kwt batteri får ladetid fra 5-100% på ca. 9 timer)  
 
7,4 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 50 km/time*

/
Mode 4 - Chademo eller Combo/CCS kontakt
Chademo Combo/CCS

Mode 4 er en lading der ladeledning, laderen og kontakt er montert på en stor ekstern ladestasjon. Omtales ofte som DC «hurtig- eller lynlading.» 
Enten en Chademo eller Combo kontakt brukes mot bilen, avhengig av bilmodell. Nesten alle 50 kW ladestasjoner har begge kontaktene. Ladestasjonene tilbyr fra 50-150 kW (pluss noen få        over 150 kW). Det finnes flest 50 kW i markedet. Bilene har også her en maksverdi på kW, som er modellavhenging. Varierer typisk mellom 50 og 150 kW på bilene.
(Merk: Plug-in Hybrider har som regel ikke mulighet for Mode 4.)
 
50 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 330 km/time* 
100 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 660 km/time og koster ofte mer å bruke*

/
Mode 2 og 3 er AC vekselstrøm - mode 4 er DC likestrøm

* Eksempel for en bil med forbruk på 15 kW/100 km.


Les mer

Vant 71 grader nord 2020 Vant 71 grader nord 2020 Etter å ha fulgt ivrig med på den populære realityserien fra sofaen i mange år, bestemte Steffen seg for at det var hans tur til å oppleve den norske naturen på første rad. Og det ble han belønnet for. Taxisjåfører velger hybridbiler fra Toyota Taxisjåfører velger hybridbiler fra Toyota Svært høy kvalitet, pålitelig og med Toyota Express Service tilrettelagt for minst mulig tid på verkstedet. Tilbake på veien etter bare 60 min. Hvor elektrisk kjører nye Yaris Hybrid? Hvor elektrisk kjører nye Yaris Hybrid? Vi har testet hvor elektrisk nye Yaris Hybrid kjører i byen, på landeveien og på motorveien. Hybrid vs Plug-in Hybrid Hybrid vs Plug-in Hybrid I høst er endelig Toyota RAV4 Plug-in Hybrid her. Samtidig fortsetter selvfølgelig fullhybriden vi kjenner fra før. Hva er egentlig forskjellen på de to, og hvilken skal du velge?