Hybrid i Toyota handler om å utnytte de to drivkildene, Atkinson syklus bensinmotor, elektrisk motor (MG1) sammen med generator (MG2) mest mulig optimalt i tiden bilen brukes, for å oppnå lavest mulig farlige utslipp til miljøet og lavest mulig drivstofforbruk. Dette er det mulig å gjøre ved å kombinere flere ulike tekniske systemer, blant annet en elektrisk motor, generator, hybridbatteri og strømstyringssystemer, med en inverter som sentral enhet.

Den elektrisk motoren, generatoren og bensinmotoren knyttes sammen via hva vi best kan beskrive som et Columbi egg (Et uttrykk som brukes om en enkel løsning på et innviklet problem): Et planetgirsett.
Planetgirsettet muliggjør en sømløs kombinasjon av de tre hovedkomponentene: Bensinmotoren, den elektrisk motoren og generatoren.
Bensinmotoren har ulike oppgaver avhengig av om Toyota Hybrid står stille, kjører i oppoverbakker, kjører i utforbakker eller ved akselerasjon.
Vi vil nå beskrive mer detaljert hvilke fordeler Toyota Hybrid systemet har og hvordan det fungerer.